accu loopt leeg
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2006 10:32 #52536
door
accu loopt leeg is gemaakt door
De accu van mijn Amazon (B18, 1965) ontlaadt erg snel. Wanneer ik niet elke rij dan is ie na 2-3 dagen helemaal leeg. De accu is enkele maanden oud. Verder geeft de auto geen problemen.
Als is de plus-kabel losneem dan meet ik wanneer alles uitgeschakeld is toch een spanning van 12 volt tussen de plus-pool van de accu en rode kabel. Lijkt mij vreemd. Wanneer ik de kabel die van de startmotor naar de spanningsregelaar loopt losneem meet ik niets meer. Kan het probleem in de spanningsregelaar zitten?
Graag jullie advies.
Als is de plus-kabel losneem dan meet ik wanneer alles uitgeschakeld is toch een spanning van 12 volt tussen de plus-pool van de accu en rode kabel. Lijkt mij vreemd. Wanneer ik de kabel die van de startmotor naar de spanningsregelaar loopt losneem meet ik niets meer. Kan het probleem in de spanningsregelaar zitten?
Graag jullie advies.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2006 11:32 #79057
door
Beantwoord door in topic accu loopt leeg
Jan, Je schrijft<br>
<i>Als is de plus-kabel losneem dan meet ik wanneer alles uitgeschakeld is toch een spanning van 12 volt tussen de plus-pool van de accu en rode kabel. Lijkt mij vreemd. Wanneer ik de kabel die van de startmotor naar de spanningsregelaar loopt losneem meet ik niets meer</i>
Wat je hier meet is normaal<br>
Als je wilt weten of het je spanningsregelaar is moet je, als het contact uit staat, even op de pennen D+ en DF meten. Volgens mij behoort daar geen spanning te stann (maar wel als hij loopt)<br><br>
Blijft er niet stiekem een verbruiker ingeschakeld (autoradio, binnenverlichting o.i.d.?
<i>Als is de plus-kabel losneem dan meet ik wanneer alles uitgeschakeld is toch een spanning van 12 volt tussen de plus-pool van de accu en rode kabel. Lijkt mij vreemd. Wanneer ik de kabel die van de startmotor naar de spanningsregelaar loopt losneem meet ik niets meer</i>
Wat je hier meet is normaal<br>
Als je wilt weten of het je spanningsregelaar is moet je, als het contact uit staat, even op de pennen D+ en DF meten. Volgens mij behoort daar geen spanning te stann (maar wel als hij loopt)<br><br>
Blijft er niet stiekem een verbruiker ingeschakeld (autoradio, binnenverlichting o.i.d.?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2006 11:42 #79056
door
Hallo Jan, De meting van het voltage zoals je die doet, zegt niet zoveel over het euvel. Wanneer er b.v. een klokje in de wagen aanwezig is, is dit al een verbinding naar de massa en meet je 12V. Tussen de plus kabel van de accu en de accu pool dien je een meting van het amperage wat afgenomen wordt te doen. Pas dan heb je een idee hoe groot de event. stille gebruiker is. Wanneer dit een vrij groot aantal amp. is, ( dit moet het wel zijn gezien de snelle ontlading van de accu, of er moet toch iets aan de hand zijn met de accu.) kun je de oorzaak zoeken door verbruikers af te koppelen. De dynamo word inderdaad nog wel eens over het hoofd gezien. Of de spanningsregelaar ( bij gelijkstroomdynamo) of de dynamo zelf de oorzaak is ( wissel- stroom met ingebouwde sp. regeling) kun je vast stellen door de + aansluiting van de dynamo los te maken. Wanneer er geen stille verbruiker is moet je amp. meter 0 aangeven.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2006 14:19 #79055
door
Een leuke meting is het volgende: koppel een accupool af en zet een proeflampje tussen de accupool en de losgenomen accukabel. Wanneer het lampje oplicht is er een (behorlijke) verbruiker.
Nu kun je stuk voor stuk diverse componenten afkoppelen totdat je de boosdoener hebt gevonden. Begin eerst met zekeringen af te koppelen, en ja, een defecte dynamo kan je accu leegzuigen.
Moet lukken, succes!
Nu kun je stuk voor stuk diverse componenten afkoppelen totdat je de boosdoener hebt gevonden. Begin eerst met zekeringen af te koppelen, en ja, een defecte dynamo kan je accu leegzuigen.
Moet lukken, succes!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2006 19:02 #79054
door
Klinkt als een gevalletje dynamo. Ik zou em snel vervangen, voordat de winter weer terugkomt, dan sta je iedere ochtend aan de startkabels.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2006 13:17 #79053
door
Ik wil toch opmerken: meten is weten. Ga niet zomaar de dynamo vervangen, zorg eerst dat je weet waar de storing zit.
Ook de (losse) spanningsregelaar wil wel eens voor problemen zorgen. sorry Thomas.
Ook de (losse) spanningsregelaar wil wel eens voor problemen zorgen. sorry Thomas.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2006 17:50 #79052
door
check je remlichtschakelaar eens
kan een verborgen ergenis zijn bij een steeds weer terugkerende lege accu
kan een verborgen ergenis zijn bij een steeds weer terugkerende lege accu