aansluiten ledverlichting dashboard

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-02-2006 17:36 #52521 door
hallo allemaal, ben met de antwoorden op mijn vorige vraag (over welke weerstand te gebruiken) aan de slag gegaan. Wat blijkt nu. De led's zijn 2 volt, ik heb er zes in serie dus ze kunnen prima op 12 volt. Maar na meten blijkt er maar 10,5 volt op mijn dashboardverlichting te staan (direct achter de schakelaar). Voor de schakelaar is het 12.6 volt. De spanning naar de koplampen is vanaf de schakelaar ook maar 11.5 volt. Is dit normaal of moet ik denken aan een nieuwe schakelaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-02-2006 19:22 #79144 door
Beantwoord door in topic aansluiten ledverlichting dashboard
De eigenschap van een LED is dat deze precies een spanning van 2 volt vraagt. Bij (iets) meer gaat de LED erg veel stroom vragen en brandt door. De spanning van de accu is nooit precies 12 volt, meestal hoger, zeker als de dynamo zijn werk doet. Daarom is het dus verstandiger om twee setjes te maken van 3 leds in serie, die setjes schakel je dan paralel zodat er 6 volt 'over de weerstand gaat staan'. Als de LEDS een stroomsterkte van 10 mA nodig hebben heb je dus voor elke setje een weerstand nodig van 6/0.010=600 ohm (waarschijnlijk mag de stroom door de led wel wat hoger, en de weerstandswaarde dus evenredig kleiner). Je kunt de beide setjes ook "vanuit" 1 weerstand voeden, dan moet je een waarde van 300 ohm nemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-02-2006 08:19 #79143 door
Beantwoord door in topic aansluiten ledverlichting dashboard
Ik weet niet over wat voor een auto je het hebt, maar bij de amazone is de spanning van je dashboard regelbaar door aan je verlichtingsschakelaar te draaien. Deze schakelaar is uitgerust met een soort sleepcontact. Hierover zul je altijd wat weerstand hebben, en dus spanningsverlies. Zeker na 35 jaar stof :)<br><br>Stukje theorie: u = i * R (spanning = stroom * weerstand)<br><br>Als er in je contacten (schakelaar) bijvoorbeeld een weerstand zit door vuil en je laat hier een grote stroom door lopen (koplampen) heb je automatisch spanningsverlies over de contacten.<br><br>Hiernaast is meten met een multimeter op een auto niet zo heel betrouwbaar. Er is altijd een overgangsweerstand tussen je meetpennen, multimeter en de draad waar je de spanning op meet.<br><br>Ik zou je 6 led's lekker in serie aansluiten. Je weet dat je led's maar in één richting aan kunt sluiten willen ze branden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.