mistlamp op caravan ja of nee

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-03-2006 18:58 #52465 door
Ik heb de vraag gesteld aan de politie.
Daar kreeg ik het volgende antwoord.

Het is verplicht vanaf 1 juli om mistachterlichten te voeren.
Er is echter één uitzondering: caravans of aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg die vóór 31 december 1997 in gebruik zijn genomen, zijn niet verplicht om mistachterlichten aanwezig te hebben. Overigens blijft de regel van kracht dat mistverlichting alleen aangezet mag worden bij een zicht van 50 meter of minder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-03-2006 19:39 #79493 door
Beantwoord door in topic mistlamp op caravan ja of nee
En onder de 750kg max hoeft het ook niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-03-2006 00:21 #79492 door
Beantwoord door in topic mistlamp op caravan ja of nee
je laat veiligheid toch niet afhangen van een regeltje of eventuele verplichting?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-03-2006 18:16 #79491 door
Beantwoord door in topic mistlamp op caravan ja of nee
Onder de 750kg moet een mistlamp hebben !!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-03-2006 00:17 #79490 door
Beantwoord door in topic mistlamp op caravan ja of nee
Ik bezit een SMV 10c uit 1963. Ik weet dat het verplicht is een mistachterlicht te voeren op caravans met een gewicht beneden de 750 kg. Ondanks dat duidelijk zichtbar is dat die van mij ouder dan 25 jaar is. Echter... is er mijn inziens een oplossing! Wanneer je je oude caravan achter je klassieker hangt en deze geen achterlicht heeft(en ook niet hoeft te hebben), dan kun je niet eens een mistachterlicht voeren :-) En aangezien ik toch niet ga rijden met mist.... denk ik dat de mistachterlamp voor de vakantie gewoon ff van mijn P1800 af gaat. Dus wellicht niet 100% voor veiligheid, maar dit keer wel voor stijl... Ik moet er wel bij vertellen dat mijn vakantiebestemming meestal in het rustige noorden ligt (Zweden en Noorwegen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-03-2006 19:49 #79489 door
Beantwoord door in topic mistlamp op caravan ja of nee
Ik ben het helemaal eens met Janko. Ik heb een SMV 10A, 1962, en ga echt geen extra lamp op die caravan schroeven! Extra gaten, bedrading, wat een onzin. Daarbij ga ik echt niet voor mijn lol rijden met mist. Daarbij heb ik ook ergens gelezen dat als het trekkende voertuig geen mistlamp heeft, de aanhanger ook geen mistlamp hoeft te hebben. En omdat voor onze oldtimers geen mistachterlicht verplicht is, houd ik het dan gewoon op, al die onzin. Jaren hiervoor is het ook goed gegaan, en nu is het ineens veiliger. Gaat er bij mij niet in! Mijn bestemming ligt eveneens in Scandinavie...daar doen ze tenminste niet zo moeilijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.