'op tijd zetten'

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2006 00:35 #52407 door
'op tijd zetten' is gemaakt door
Ik vraag me af hoe ik de motor van mijn 142 precies 'op tijd' kan zetten. Ik heb er nog niet veel verstand van, mischien heeft iemand een stappenplan? Wat ik me vooral af vraag is wat bdp betekent, en moet ik kijken naar de lijntjes met nummers op het wiel ten opzichte van het uitstekende randje van de motor? Maakt het uit waar de stroboscoop wordt aangesloten? En als laatste, ik heb geen toerenteller, kan het ook zonder? Alvast hartelijk dank!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2006 08:07 #79856 door
Beantwoord door in topic 'op tijd zetten'
BDP betekent before dead point center. het dode punt is het moment waarop de zuiger het bovenste "zwevende" punt bereikt. De timing moet zo afgesteld staan (iig bij de meeste motoren) dat de bougie vonkt vlak voordat de zuiger zijn hoogste punt bereikt dit is, bij een toerental van circa 875 rpm, 10 graden voor dit dode punt. Je sluit de stroboscoop aan op de eerste cilinder (diegene die het dichst bij de radiator zit). Op veel stroboscopen zit ook een toerenteller zodat je met het juiste toerental werkt. Zorg wel voordat je gaat "timen" dat het overige goed is zoals kleppen, carb stationair afstelling etc. etc.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2006 08:46 #79855 door
Mike, je uitleg klopt, maar toch even een kleine correctie: BDP betekent Bovenste Dode Punt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2006 08:47 #79854 door
Even voor de taalpuristen.
bdp = bovenste dode punt
tdc = top dead center
Dat is allebei hetzelfde, wanneer de zuiger het bovenste punt bereikt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2006 09:33 #79853 door
Jaap Blijleven organiseert cursussen DHZ voor beginners, zie zijn website, vraag anders onderricht van een ervaren medeclublid bij jou in de buurt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2006 10:34 #79852 door
Bij mij werkt de methode met het proeflampje al jaren: contact aan, proeflampje op condensatoraansluiting en andere op massa. Dan in 4e versnelling zetten en de motor naar voren duwen tot lampje aangaat. Of evt. aan de fan draaien, let op de juiste draairichting. Op moment dat lampje aanspringt hebben we ontsteking, de contactpunten gaan open. Dan kijken of de merktekens overeen komen. Zoniet even de toren verdraaien en opnieuw testen. Wel weer even terugdraaien om de spelingen eruit te halen.
Andere methode: op tijd zetten en toren zo verdraaien dat lampje nét aangaat. Weer opletten op juiste draairichting. Ik hou pakweg 12-15 voor bdp aan. Volvo geeft een tijdstip aan op toeren, is nauwkeuriger omdat je daarmee spelingen opheft en een nauwkeuriger tijdstip krijgt. Maar ja, we hebben het over een auto van dik 40 jaar oud en 3 graden meer of minder heeft ie echt geen last van. Ik zal nu wel wat reacties loskrijgen.
Leuk detail: LPG heeft een octaangetal van dik 100 dus een iets vroegere ontsteking mag best. Geeft ook wat meer vermogen. Wel evt. vaccuum afkoppelen als je met lopende motor stelt. Mijn vaccuum werkt al jaren niet meer en merk er weinig van, het lpg verbruik zou daardoor iets moeten verbeteren. Een nieuwe toren is mij wat te prijzig.
Een afsteldag is heel leuk en leerzaam, doen!
gr marcel

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2006 13:05 #79851 door
Inderdaad, dode punt en top dead center... Het was nog vroeg vanochtend.

Ennuuh Hugo, voor de volledigheid. Je kunt dus door middel van de toren, zoals marcel meld, het ontstekingstijdstip veranderen. Draai de moer wat los zodat je deze kunt verdraaien. Oja, doe het afstellen met een motor op bedrijfstemperatuur.

Succes,

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2006 22:52 #79850 door
en vergeet het lampje niet los tehalen als je'm zo op tijd hebt gezet ;-)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2006 13:24 #79849 door
Mijn tip is vooral bij de EERSTE keer,doe het met iemand samen dit geldt ook voor kleppen stellen, e.d. vaker voorkomende onderhoudspunten.
Want we willen ALLEMAAL niet dat je je motor in de soep draait omdat je niet weet hoe en wat waar te doen
Vermeld ff waar je woont en ik denk dat medeleden bereidt zijn om je een handje te helpen.
Mits niet te ver rijden UITERAARD
succes

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD