onregelmatig lopen bij veel stroomverbruikers

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2006 09:49 #52387 door
Bij veel stroomverbruikers van mijn 1800E zoals verlichting, achterruitverwarming, aanjager neemt het toerental met zo'n 80 toeren af. De motor gaat onregelmatiger lopen. Dit komt volgens mij door de lagere spanning die besckibaar is voor de bobine, en daarmee een zwakkere vonk. Ik meet zonder de extra gebruikers een spanning van ongeveer 14 Volt op de accu, met gebruikers loopt dit terug naar ongeveer 13.4 Volt. Wie weet hoe ik ervoor kan zorgen dat de motor met extra gebruikers toch soepel kan gaan lopen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2006 10:30 #79927 door
Bedrading nakijken op lekstroom/slechte contacten, kan helpen.
65 ampere dynamo kopen (bijvoorbeeld bij Scandcar of Nordicar) moet het probleem echt uit de wereld helpen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2006 11:39 #79926 door
Sjoerd,<br>
13.4 V gemeten op de accu met veel ingeschakelde stroomverbruikers is een hele nette waarde.<br>
De vraag is echter wat is de spanning die de bobine krijgt (Als er nog een bobine met pantserkabel in zit even meten op de achterzijde van het contactslot). Zolang de bobinespanning boven de ca. 11V ligt verwacht ik niet dat het ontstekingssysteem de boosdoener is. Is de bobinespanning wel lager dan ca 11V dan heb je erg veel spanningsverleis in het totale elektrische systeem zitten. Dan rest je niets anders dan alle stekkerverbindingen na te lopen, goed schoonmaken en met zuurvrije vaseline te monteren.<br>
PS. als je alle verbruikers inschakelt is het normaal (alleen bij een wisselstroom dynamo) dat het toerental wat zakt. Immers de dynamo moet meer vermogen leveren en daardoor wordt de motor belast.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2006 14:32 #79925 door
Ik weet niet of het aan de stroomtoevoer licht maar als je een moderne wisselstroom dinamo van de sloop haalt en deze monteerd heb je in elk geval voldoende stroom.
Als je wilt weten hoe je aanpassing moet maken meal dit dan maar even.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2006 12:33 #79924 door
Door de verbruikers wordt de dynamo zwaarder belast, en daarmee ook de motor. Deze gaat hierdoor langzamer stationair lopen. Dit is een onontkoombaar feit dat waarschijnlijk niet op te lossen is met een andere dynamo. De motor draait op dat moment dus te langzaam stationair, waardoor hij onrgelematig gaat lopen. Stationair iets hoger afstellen kan de oplossing zijn, maar niet te veel want dan draait-ie waarschijnlijk weer te snel met uitgeschakelde verbruikers. Kwestie van de gulden middenweg vinden...

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD