laadstroom dynamo
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-04-2006 18:15 #52385
door
laadstroom dynamo is gemaakt door
Na lang zoeken hierbij een tip voor Volvo rijders die kampen met een te lage laadstroom van de dynamo.
Rij zelf een 145 met een wisselstroom dynamo die niet erg enthousiast was met zijn laadspanning (12,8 V ).
Nieuwe dynamo gekocht met ingebouwde regelaar die 55 ampere aan kon.
Na montage kwam hier ook "maar" 13,2 volt uit terwijl hij max 14,5 volt kan leveren.
Bij groot licht ging het laadstroom lampje branden en dat is toch een slecht teken.
Bijna de leverancier gebeld met de mededeling dat de dynamo stuk is, maar zaterdag toch een ingeving gekregen en de laadspanning nogmaals gemeten maar nu met de kachelventilator UIT, en voila netjes 14 volt.
Blijkt dat de laastroomlamp op de zelfde aansluiting zit als de ventilator.
Ventilator begint slecht te worden en vraagt kennelijk te veel stroom waardoor de dynamo niet zijn volledige spanning geeft.
Rij zelf een 145 met een wisselstroom dynamo die niet erg enthousiast was met zijn laadspanning (12,8 V ).
Nieuwe dynamo gekocht met ingebouwde regelaar die 55 ampere aan kon.
Na montage kwam hier ook "maar" 13,2 volt uit terwijl hij max 14,5 volt kan leveren.
Bij groot licht ging het laadstroom lampje branden en dat is toch een slecht teken.
Bijna de leverancier gebeld met de mededeling dat de dynamo stuk is, maar zaterdag toch een ingeving gekregen en de laadspanning nogmaals gemeten maar nu met de kachelventilator UIT, en voila netjes 14 volt.
Blijkt dat de laastroomlamp op de zelfde aansluiting zit als de ventilator.
Ventilator begint slecht te worden en vraagt kennelijk te veel stroom waardoor de dynamo niet zijn volledige spanning geeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-04-2006 22:56 #79933
door
Beantwoord door in topic laadstroom dynamo
Is jouw kachelventilator standaard ingeschakeld dan? Die van mij gebruik ik niet vaak en vergeet ik door de herrie die hij maakt ook nooit uit te zetten...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2006 12:20 #79932
door
Beantwoord door in topic laadstroom dynamo
dit is bekend , zelf heb ik de plus draad van de ventilatorschakelaar losgenomen en verbonden aan een mistlamprelais van 30 amp,
vervolgens een nieuwe plus draad vanaf de accu getrokken die nu de ventilator voed , probleem opgelost en geen oplichtende laadstroomlamp meer , p.s. een slechte ventilatormotor heeft vaak een ingevrete rotor t.p.v. de koolborstels.
vervolgens een nieuwe plus draad vanaf de accu getrokken die nu de ventilator voed , probleem opgelost en geen oplichtende laadstroomlamp meer , p.s. een slechte ventilatormotor heeft vaak een ingevrete rotor t.p.v. de koolborstels.