contactpunten
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-04-2006 17:47 #52305
door
contactpunten is gemaakt door
Vandaag de onderhoud aan de ontsteking gepleegd omdat m'n amazon (b20b) last had van backfire in de carburateurs. Na het monteren van een nieuwe verdelerkap, condensator en contactpunten kreeg ik m niet gestart. Geen vonk op de bougie, wel laagspanning op de bobine. Na een tijdje toch nog eens de oude contactpunten er in geschroefd en toen liep t weer. Kan het zijn dat de stelschroef van de nieuwe contactpunten ergens sluiting heeft gemaakt? In de oude contactpunten zat de schroef namelijk in een (isolerend?) busje; bij de nieuwe zit alleen aan de bovenkant een extra (isolerend?) plaatje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-04-2006 19:54 #80302
door
Beantwoord door in topic contactpunten
De contactpuntjes schakelen de massa naar de bobone aan en uit. Het vaste deel van de puntjes is verbonden met massa; o.a. met de montageschroef. Hier hoort dus geen isolatie tussen te zitten; hooguit een ringetje of clipje om het schroefje "onverliesbaar" te maken. Het bewegende deel, oftewel het schakelende deel, moet natuurlijk geïsoleerd zijn t.o.v. het vaste deel. Daarvoor is er bij de bevestiging van het verenstaal (waar ook het aansluitkabeltje naar condensator & bobine aanzit), een isolerend plaatje geplaatst.
Maar goed, waarom je nieuwe puntjes niet functioneren blijft wazig... Wel goed afgesteld, oftewel gingen ze goed open en dicht (eventueel checken met testlampje)? Misschien vettig contactpuntoppervlak waardoor ze geen goed contact maakten (eveneens te controleren met testlampje)?
Dit laatste heb ik ook eens gehad met puntjes van het merk Doduco; deze waren door de fabrikant fijn vet "geconserveerd"
ontvetten met oplosmiddel is dan de enige remedie.
Succes er mee, Hans.
Maar goed, waarom je nieuwe puntjes niet functioneren blijft wazig... Wel goed afgesteld, oftewel gingen ze goed open en dicht (eventueel checken met testlampje)? Misschien vettig contactpuntoppervlak waardoor ze geen goed contact maakten (eveneens te controleren met testlampje)?
Dit laatste heb ik ook eens gehad met puntjes van het merk Doduco; deze waren door de fabrikant fijn vet "geconserveerd"
Succes er mee, Hans.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2006 20:51 #80301
door
Daar waar het draadje aan het bewegende deel vastgemaakt wordt hoort wel een goede isolatie te zitten. Volgens mij is dat inderdaad met een busje. Kan je het busje van de oude niet overzetten?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2006 22:18 #80300
door
Vandaag nog eens die nieuwe contactpuntjes geprobeerd maar nog steeds liep ie niet. De isolatie is in orde alleen het koperen aansluitstekkertje maakt geen zichtbaar contact met het draadje. Weerstandmeter aan de puntjes gehangen en het schakelt wel zoals het hoort. Ik koop nog een extra setje puntjes en kijk eens wat dat doet. Hopelijk loopt ie snel weer want binnen een paar weekjes wil ik m naar de apk brengen... nog n hoop afstelwerk voordat het blok (met webers en lpg) goed loopt, ik denk dat ik nog n hoop hulp kan gebruiken