spanning bobine

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-05-2006 19:47 #52285 door
spanning bobine is gemaakt door
Ondanks het vervangen van contactpunten, verdelerkap, rotor en condensator start mijn amazon nog steeds erg moeilijk. Ik heb een spanning van 10.6V gemeten over de aansluitpunten van de bobine, terwijl de accu 13V geeft. Is dit een ongezond lage spanning? Welke weerstandswaarden tussen accu en bobine kan ik verwachten? De auto start trouwens met een startknop en de bobine is een blauwe bosch-bobine.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-05-2006 20:05 #80403 door
Beantwoord door in topic spanning bobine
Je kan het beste eerst de spanning op de plus van de bobine meten, die moet dicht bij de accuspanning zitten. Leg anders even een losse voeding om te kijken of dit helpt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2006 10:29 #80402 door
Beantwoord door in topic spanning bobine
Als je over de polen van de bobine meet, meet je ook het spanningsverlies over de contactpunten mee. Dan vind ik 2.5 V nog erg veel verlies, maarals ze niet helemaal lekker aansluiten zou dat denkbaar zijn. Meet inderdaad eerst eens tussen bobine+ en de massa. Dan weet je tenminste zeker dat de volle spanning op je bobine staat. En dat kan ook best een stuk minder zijn, door verliezen in je contactslot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2006 11:58 #80401 door
Beantwoord door in topic spanning bobine
Vreemd, vreemd... nog eens gemeten: accu 12.7V, tussen +bobine en +accu 12.7V en tussen -bobine en -accu komt 2.5V te staan als ik het contact aan zet. De spanning tussen de - en + op de bobine is 10.2V, toevallig 2.5V minder dan de accuspanning. Waar moet ik verder zoeken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2006 12:13 #80400 door
Beantwoord door in topic spanning bobine
Ok, de spanning tussen +bobine en massa accu is 12.6V. Maar hoe zit dat met die spanningsval van 2.5V? Is de bobine niet goed met de massa verbonden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2006 15:08 #80399 door
Beantwoord door in topic spanning bobine
De bobine heeft geen massa nodig, nu weten we dat de bobinespanning correct is. Neem nu een losse bougie en zet de elektrode maar eens op 1.5mm. Dit moet de ontsteking makkelijk kunnen trekken. Zo niet dan gaan we over op het meten van de secundaire weerstanden. Rotor max 5 kilo-ohm, bougiekabels incl -kappen ook max 5 kilo-ohm. Bougies op 0,6 mm. Vergeet de bobinekabel niet. Probeer anders ook eens alleen de losse bobinekabel bijna tegen massa te houden (klepdeksel bv) Een vette blauwe vonk moet er met starten komen, hou de afstand maar op een centimeter. Als je handen droog zijn kun je met gemak de kabel gewoon vasthouden zonder een schok te krijgen.
Tipje: zijn de contactvlakken van de nieuwe puntjes wel vetvrij gemaakt? Het doorvoerbusje in de verdelertoren, daar waar je het draadje aan vast maakt moet volledig geisoleerd zijn anders gaat er veel enrgie verloren. Boutje niet te strak anders breekt het 'plastic'. Dan kan je ook een startprobleem krijgen.
Ik hoor het graag van je.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2006 16:48 #80398 door
Beantwoord door in topic spanning bobine
Marcel, contactvlakken zijn vetvrij, het doorvoerbusje maakt volgens mij geen contact. Weerstanden gemeten: ok. Ik heb de laagspanningsverbindingen vandaag nog eens goed schoongemaakt en ingespoten met contactspray omdat ik weerstandsverandering zag toen ik ze wat bewoog. Ontstekingstijdstip statisch goed gezet en nu start ie al weer best goed. Ik vermoed dat het een combinatie van slechte afstelling en slecht verbinding van de laagspanning is geweest. Binnenkort stel ik m nog eens met een stroboscoop af en laat ik de lpg afstellen, dan hoop ik dat ie weer helemaal soepel loopt. Bedankt voor het meedenken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2006 18:16 #80397 door
Beantwoord door in topic spanning bobine
Een onsteking goed afstellen zonder stroboscoop+contacthoek meter+toerenteller is erg lastig. Stel ém maar eens af met zo'n apparaat en je weet niet wat je overkomt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.