contactpuntjes op 0,4 of of 0,45 of 0,5
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2006 22:46 #52250
door
contactpuntjes op 0,4 of of 0,45 of 0,5 is gemaakt door
Ik heb een B18A. In het manual staat contacpuntjes instellen tussen de 0,4 en 0,5. Maar wat is de beste keuze en wat is zowiwzo het verschil? ik rijd LPG met een valstrom carb. wat is het verschil bij afstellen op 0,4 en daarna de onsteking op ca 22? en hetzelfde bij de andere keuzes. zuiniger of... whatever. Weet iemand hier een helder antwoord op?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2006 10:13 #80562
door
Beantwoord door in topic contactpuntjes op 0,4 of of 0,45 of 0,5
Met het instellen van de contactpuntjes tussen de 0.4 en 0.5 mm, stel je de contacthoek (Dwell angle)in. Deze is voor een B18A 62graden plus of min 3 graden. Beter (nauwkeuriger) is het om met een contacthoekmeter de contactpuntjes in te stellen omdat dit dynamisch is en dus ook eventuele speling wordt meegenomen. Maar in principe moet het met voelermaatjes ook gewoon lukken. Stel de contactpuntjes af op 0.45 dan zou de contacthoek gewoon goed moeten zijn.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2006 20:10 #80561
door
Ik heb een contacthoekmeter in mijn stroboscoop maar heb nog niet uitgevogeld hoe je dynamisch de contacthoek instelt. Ik stel de punten statisch af zodat .40 er makkelijk en .50 er net niet tussen past. Daarna check ik de contacthoek met mijn meter.
Als het dynamisch kan zou ik dat graag leren. Wie weet dit ?
Niels
Als het dynamisch kan zou ik dat graag leren. Wie weet dit ?
Niels
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2006 20:41 #80560
door
Ik denk dat we niet te moeilijk moeten denken, 0.4 of 0.5 zal vrijwel geen verschil uitmaken. Zelf stel ik net als Niels ze op 0.4 en gebruik 0.5 voelertje om te kijken of deze er net niet door wil, niet doordrukken anders krijg je hem echt wel tussen en meet je verkeerd. Na verloop van tijd zal het fiber nokje iets slijten en de punten iets dichter op elkaar komen. Zorg je wel voor vetvrije voelertjes? Bij de oudere peugeots kon je dynamisch afstellen (= met draaiende motor) mbv een imbusboutje aan de buitenkant. Wel leuk gedacht maar lastig te monteren/vervangen. Was daarentegen wel weer fijn bij de 6 cilinders met dubbele punten, kon je die per stuk draaiend stellen en een fijn lopende motor krijgen. Ik ben blij dat onze Volvo's op dit punt niet zo kritisch zijn.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-05-2006 08:54 #80559
door
Verdelerkap en rotor afnemen, stroboscoop aansluiten, schroefje van contactpuntjes iets lossen, iemand anders sleutel van contactslot laten omdraaien (Motor draait wel, maar slaat niet aan omdat verdelerkap er niet op zit)Nu met schroevendraaier in gleufje van contactpuntjes verdraaien tot contacthoek goed staat. Schroefje vastdraaien, nogmaals controleren en klaar is Kees.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2006 11:40 #80558
door
ik doe hetzelfde als toon, maar ik heb geleerd dat je bobinekabel moet aarde, waarschijnlijk te voorkomen van vonken (?). Ik haal hem uit verdeelkap en prop hem tussen een dichtbijzijnde beugel.
Na afstellen, verdeelkap monteren en weer controleren.
Na afstellen, verdeelkap monteren en weer controleren.