dynamo (vervangen)

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-05-2006 15:56 #52247 door
dynamo (vervangen) is gemaakt door
Hallo allemaal, op deze zonnige woensdagmiddag tot de conclusie gekomen dat mijn dynamo het begeven heeft. Het gaat om een Volvo 144, bouwjaar '68, met een gelijkstroomdynamo.

Allereerst de spanningsregelaar (Bosch) doorgemeten en vervangen door een ander exemplaar. Maar geen stroom. Conclusie, het is de dynamo.

Nu ik op het punt sta de dynamo te laten vervangen wil ik sowieso overstappen op een wisselstroomdynamo. De voordelen lijken me duidelijk. Heb op de site van Veterancar gevonden dat er het een en ander omgebouwd dient te worden. Lijkt me opzich geen probleem.

Nu mijn vraag, nieuw of gebruikt? Kan via mijn garage aan een gebruikte wisselstroom komen voor 50 euro. Dynamo is slechts een paar jaar gebruikt. Of, ik koop een nieuwe voor +/- 130 euro. Iemand advies? Zijn de koolborstels desnoods te vervangen alvorens ik die van 50 euro plaats?

Bedankt,

Timo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-05-2006 16:53 #80596 door
Beantwoord door in topic dynamo (vervangen)
Probleem had ik ook, nadat ik de defecte gelijkstroomdynamo uit de auto had gehaald, eerst maar eens het beschermkapje verwijdert. Hier onder was het behoorlijk vuil. Beetje schoongemaakt en omdat ik de koolborstels wel een beetje vuil vondt, deze even uit hun houder gehaald, beetje opgeschuurd, de dynamo weer gemonteerd en hij doet het weer.
Kleine moeite om te proberen voordat je een andere gaat kopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-05-2006 17:54 #80595 door
Beantwoord door in topic dynamo (vervangen)
Zouden ook gewoon de koolborsteltjes van je dynamo kunnen zijn, da's nog goed koper ;-)
(Zitten aan de achterzijde onder een beschermkapje)

Vaak hebben wisselstoomdynamo's geen koolborstels meer waar de "hoge" stroom door loopt dus daar hoef je je dan geen zorgen meer over te maken.
Bijkomend voordeel is dat je accu dan ook op korte stukjes beter opgeladen wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-05-2006 17:59 #80594 door
Beantwoord door in topic dynamo (vervangen)
het ligt er natuurlijk aan hoe je je auto gebruikt en of je uit originaliteitsprincipe met gelijkstroom wilt blijven rijden, maar als ik nu een Amazon zou kopen met een gelijkstroom installatie dan zou ik die, hoe goed het ook zou werken, meteen vervangen door een 65 amp. wisselstroomalternator

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-05-2006 20:02 #80593 door
Beantwoord door in topic dynamo (vervangen)
Bedankt allemaal. Heb daarnet de boel schoon gemaakt. Nog steeds geen resultaat. Ben niet zo heel technisch, maar het reinigen van de koolborstels wil me nog wel lukken. Echter, hij doet niets.
Heb besloten om voor een 2ehands te gaan. Ben een student dus moet op de kleintjes letten. Het wordt in ieder geval wel een wisselstroomdynamo.

Timo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-05-2006 19:36 #80592 door
Beantwoord door in topic dynamo (vervangen)
Gewoon voor 2e hands gaan. Die dan pas repoareren als die stuk is. Mijn dynamo komt ook gewoon van de sloop (Golf)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-05-2006 13:55 #80591 door
Beantwoord door in topic dynamo (vervangen)
Hallo allemaal. De dynamo was helaas niet meer te repareren. Het anker was totaal vast geslagen in het huis. Heb nu voor 50 euro een wisselstroomdynamo. Alleen nu mist mijn B18A blok het wel bekende steuntje om de dynamo op te monteren. Dus bij Veterancar in Wognum maar een bout + steunplaatje & lange v-snaar besteld. Hopen dat het gaat passen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.