verdeler + aandrijving in de soep
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2006 18:06 #52219
door
verdeler + aandrijving in de soep is gemaakt door
Vlak na het afstellen van mijn ontsteking wegens stotteren, begon de motor weer te haperen. Bij het opnieuw afstellen vond ik ijzervijlsel in mijn verdeler. Hieraan heb ik toen niet veel aandacht geschonken, aangezien de motor verder uitstekend liep... Had ik dit maar wel gedaan, want vorige week kwam ik midden op de afsluitdijk met een luide knal tot stilstand. De onderkant van het verdelerhuis is gebroken, plus zo te zien het tandwiel op het aandrijfasje (dat ook de oliepomp aandrijft) en ook wel het tandwiel op de nokkkenas. Volgens de wegenwacht allemaal door een kapot lager in de verdeler. De auto staat nu bij een garage, maar ik vrees dat dit een zeer dure klus gaat worden, aangezien een verdeler alleen al rond de 200 euro is...
Heeft iemand ervaring met het vervangen van deze as + eventueel het aandrijvende tandwiel op de nokkenas en is dit te doen voor een beginnend sleutelaar?
Heeft iemand ervaring met het vervangen van deze as + eventueel het aandrijvende tandwiel op de nokkenas en is dit te doen voor een beginnend sleutelaar?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2006 20:11 #80710
door
Beantwoord door in topic verdeler + aandrijving in de soep
Als je een nieuwe verdeler gaat plaatsen denk dan eens aan een 123-ignition deze electronische ontsteking vervangt de verdeler en werkt zeer goed. Nooit meer puntjes vervangen etc.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2006 21:40 #80709
door
Het tandwiel met de as kun je er met een tangetje naar boven uittrekken, met een draaiende beweging. De as zit in het tandwiel geperst. Het nieuwe tandwiel met as moet op dezelfde manier terug. Staat hij een tand verkeerd dan heb je het ontstekingstijdstip veranderd en start de motor niet. (de inkeping bovenin het tandwiel waar de verdeleras in past is excentrisch)De procedure staat beschreven in de verschillende handboeken. Het kan even prutsen zijn, want als je de motor tornt zonder het tandwiel en de as dan draait de oliepomp niet mee en valt de tand aan de as niet in de inkeping van de oliepompas. Die moet je dan een beetje verdraaien met een schroevendraaier.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-05-2006 11:12 #80708
door
Dat lijkt nog te doen, nu maar hopen dat het tandwiel op de nokkenas het wel overleefd heeft...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2006 16:12 #80707
door
Op de verdeler zit aan de zijkant een mogelijkheid om de verdeleras te voorzien van olie. Bij regelmatig smeren voorkom je dit soort problemen. Helaas voor Sander te laat. Maar doe er je voordeel mee.