toerenteller doorgebrand ?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2006 22:11 #52118
door
toerenteller doorgebrand ? is gemaakt door
(amazone 123GT) Een tijd terug bij het vervangen van de ontsteking hebben we wat zitten klooien met het aansluiten van mijn Volvo Smiths toerenteller, uiteindelijk lukte dat niet en bij de laatste mogenlijkheid had ik kortsluiting in het ontstekingshuis. Kortom draadjes verkeerd aangesloten en weggesmolten condensator draad. Toerenteller dus uit frustratie niet meer aangesloten. Nu dus toch weer geprobeert na wat info gevonden te hebben hierzo. Alleen sja.. hij doet dus niks meer. Is er een mogenlijkheid om te testen of die het uberhaubt nog doet ? Bv door dr met een batterijtje stroom op te zetten zodat ik zeker ben dat de stroom op de juiste draadjes staat ?? zeg maar wat hoor geen idee... maar het zou me een hoop gepiel schelen. Iemand een tip ??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-06-2006 11:45 #81226
door
Beantwoord door in topic toerenteller doorgebrand ?
Doorbranden is bij deze toerenteller niet zo waarschijnlijk. Je leidt namelijk slechts de zwakstroom van de ontsteking door de teller langs een inductiespoel die de wijzer in beweging zet. Waarmee ik overigens niet zeg dat-ie nooit kapot kan gaan...
Er ziten (ik put uit herinnering) vier draden aan de teller: twee dezelfde gekleurde die tussen bobine en stroomverdeler lopen, ik dacht wit). Een aarde draad (zwart?) en een verlichtingsdraad, (rood of groen?. Je kunt de teller openmaken door het plaatje aan de achterkant los te peuteren, paar schroeven verwijderen en het huis is uit elkaar te trekken.
Aan het inwendige valt weinig zelf te repareren, wel kun je: het lampje vervangen, eventueel de draden vervangen. Ga voorzichtig te werk, voor hje het weet beschadig je zelf iets en vind je nooit meer zelf wat er aan mankeert. Neem eventueel contact op met een bedrijf dat dit soort instrumenten repareert.
Er ziten (ik put uit herinnering) vier draden aan de teller: twee dezelfde gekleurde die tussen bobine en stroomverdeler lopen, ik dacht wit). Een aarde draad (zwart?) en een verlichtingsdraad, (rood of groen?. Je kunt de teller openmaken door het plaatje aan de achterkant los te peuteren, paar schroeven verwijderen en het huis is uit elkaar te trekken.
Aan het inwendige valt weinig zelf te repareren, wel kun je: het lampje vervangen, eventueel de draden vervangen. Ga voorzichtig te werk, voor hje het weet beschadig je zelf iets en vind je nooit meer zelf wat er aan mankeert. Neem eventueel contact op met een bedrijf dat dit soort instrumenten repareert.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-06-2006 14:27 #81225
door
De witte draden gaan inderdaad tussen bobine en stroomverdeler. Als die draden verkeerd om aangesloten worden, dan houdt de toerenteller er voorgoed mee op. Ik spreek uit ervaring. Als dit het geval is, zal bij verkeerd aangesloten toerenteller de motor niet meer aanslaan omdat de verbinding tussen bobine en stroomverdeler onderbroken is. Ik ga er hierbij vanuit dat het zo'n GT-teller voor bovenop het dashboard betreft. Zag in het eerste bericht niks over niet aanslaan staan, maar toon even een praktijk gevalletje aan rond dit onderwerp.
Succes, Leon
Succes, Leon
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-06-2006 14:32 #81224
door
Maar je weet toch nooit welk van de twee witte draden waarmee verbonden moeten worden? Trouwens, volgens mij gaat het erom dat er een puls doorheen gaat en of die puls nu 'rechtsom' of 'linksom' gaat, dat zou niet uit moeten maken.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-06-2006 14:43 #81223
door
helaas smiths meters werken niet op spannigspulsen ,maar op stroom pulsen,als ik me goed herinner zitten er echt wel active componenten in (lees transistor),die houden niet van verkeerde polarisatie 
Als toerenteller niet werkt slaat je motor ook niet meer aan.
Als toerenteller niet werkt slaat je motor ook niet meer aan.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2006 19:07 #81222
door
Ha bedankt voor de reacties ! Ja hij (motor)slaat dus wel aan, hoe ik de draadjes ook aansluit, helaas geen reactie van het wijzertje whatsoever. De witte draden zijn beide hetzelfde en ik kan niet opmaken welke waar moet en hij doet het dus op beide combinaties. Snap dr niks van ??
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2006 20:44 #81221
door
Heb de toerenteller uit elkaar gehad en de witte draad, vanwege een breukje vervangen. Loopt simpelweg met een lusje door een spoeltje,de pulsjes van de verdeler veroorzaken een spanning in de spoel, die door een elektronische schakeling wordt omgezet in de beweging van de naald. Ik kan me niet voorstellen dat verkeerd om aansluiten tot schade zou kunnen leiden. De (zwak)stroom van de ontsteking loopt niet rechtstreeks door het handjevol elektronica van de toerenteller. Mocht er wel een risico zijn, dan was dat echt wel zichtbaar in de kleur van de draad. Dat de motor niet zou aanslaan door het verkeerd aansluiten van de witte draden lijkt me al even onaannemelijk. Mogelijk heb je een andere draad (aarde, verlichting) verwisseld. Mijn toerenteller doet het prima na het vervangen van de draad en werkt ook uitstekend in combinatie met een elektronische ontsteking. De witte draden zijn heb ik steeds willekeurig aangesloten, bij de elektronische (Retronics) ontsteking, maar ook voordat ik die had.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2006 09:09 #81220
door
Hey dat is mooi Ruud, nou heb ik ook een retronics unit. Zou je mij willen vertellen hoe je het geheel precies hebt aangesloten dan kan ik dat ook proberen !! Te gek !!!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-07-2006 10:35 #81219
door
Schema moet ik even opzoeken. Mocht het te lang duren: retronics heeft ook een handleidinkje en geeft uitleg: anders even Apeldoorn bellen.