vermogen elektrische fan

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2006 08:31 #52086 door
vermogen elektrische fan is gemaakt door
Aangezien het koelsysteem nu goed in de aandacht is, hoop ik dat jullie mij ook verder kunnen helepen met een hieraan geralateerd probleem.<br><br>Op mijn Amazon (1968, B20B) is de standaard koelvin verwijderd en een automatische elektrische fan gemonteerd. Dit systeem werkt prima, echter als de fan aanslaat trekt deze zo veel elektrisch vermogen dat ik gas bij moet geven om te voorkomen dat de motor afslaat (bij stationair toerental natuurlijk).<br>Dit geschiedt zowel als er geen andere elektrische gebruikers staan ingeschakeld als wel ingeschakeld.<br>
De fan zelf draait zeer makkelijk, geluidloos en soepel rond als je deze handmatig een zet geeft, dus ik heb niet het idee dat deze veel inwendige weerstand heeft.<br>Herkent iemand dit?<br>Is dit probleem op te lossen door een 55 of 65A wisselstroomgenerator te monteren (er zit nu ook al een wwisselstroomgenerator in)?<br>Het is al met al geen schokkend probleem, maar ik irriteer mij er zodanig aan dat ik dit wel uit de wereld wil hebben.<br>Alvast bedankt voor de raad.<br>
groeten, Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2006 09:27 #81398 door
Beantwoord door in topic vermogen elektrische fan
Hier moet iets vreemds aan de hand zijn, want een fan mag nooit zoveel stroom trekken.
Wat denk je van de verlichting, die trekt toch al gauw 10 Ampere, dus die fan zou veel meer dan dat trekken.
Ik heb ook een fan en mijn dynamo is ook een wisselstroom type, maar ik merk niets van toerentaldaling.
Ik denk dat er toch iets mis is met die fan.<br><br>
Ik heb trouwens de originele koelvin laten zitten, om de motor van een beetje ventilatie te voorzien, wat geen overbodige luxe is bij warm weer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2006 09:38 #81397 door
Beantwoord door in topic vermogen elektrische fan
Je zou eerst kunnen proberen het stationair toerental iets hoger intestellen. Als er een 35ampere alternator in zit leverd deze wel wat weinig stroom, zeker in de winter met lampen, ruitenwisser, blower etc aan. Het verlaagde toerental wordt veroorzaakt door de stroom die de ventilator trekt. Hierdoor moet de alternator harder werken. Niet door de weerstand die je voelt als je hem met de hand ronddraaid. Het is te overwegen er een zwaardere van 55 of 65 ampere in te zetten. Bij een injectie motor zou je er een solenoid van een airco tussen kunnen zetten, deze verhoogd het toerental als je de airco aanzet, werkt ook als je die via de ventilator schakelt. Hoe dat zit met een carbarateur weet ik eigenlijk niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2006 10:49 #81396 door
Beantwoord door in topic vermogen elektrische fan
Ik had een soortgelijk probleem bij mijn 1800E en heb dit ook gepost in dit forum. zoek op: "onregelmatig lopen bij veel stroomverbruikers". Het ging hier niet specifiek om de electrische fan (die heb ik niet eens) maar om het gelijktijdig inschakelen van verlichting, achterruitverwarming, radio, aanjager. Bij mij was onverwacht het probleem volledig verholpen bij de installatie van een 40.000 volt flamethrower bobine en electronische ontsteking van pertronix. Er is geen enkel verschil in toerental meer merkbaar!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2006 11:57 #81395 door
Beantwoord door in topic vermogen elektrische fan
dit kan niet de bedoeling zijn , een fan mag nooit zoveel stroom trekken , als je een universele volt/amperemeter hebt even in serie tussen de plus van de accu en de plus aansluiting van de fan , je meet dan hoeveel ampere je fan trekt , ik ben benieuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2006 12:23 #81394 door
Beantwoord door in topic vermogen elektrische fan
De extra mechanische belasting van de electrische fan op de motor kan nooit tot gevolg hebben dat de motor langzamer gaat lopen. Dit zou bij een zwaarder wisselstroom dynamo alleen maar erger worden.
Ik heb het idee dat er te grote spanningsval in de bedrading is, waardoor bij inschakelen van de fan de spanning naar de ontsteking te laag wordt voor een goede vonk. Oplossing: bedrading/zekering controleren. De kontakt zekering (de bovenste kleine) wil nog wel eens gecorrodeerd zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2006 12:37 #81393 door
Beantwoord door in topic vermogen elektrische fan
<p>
Is de fan via een relais geschakeld? En zo ja, correct aangesloten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2006 19:51 #81392 door
Beantwoord door in topic vermogen elektrische fan
Dank voor de reacties zo ver.<br>Ik wil het stationair toerental niet verhogen (zij loopt prima), dus ik moet de oplossing elders zoeken.<br>De fan is via een relais geschakelt. Maar jullie reacties zo horend ga ik toch maar als eerste even meten en aan de andere kant de bedrading controleren en misschien preventief vernieuwen. Ik ben er nog niet geheel uit, maar ik ga wel eerst even wat zoeken.<br>Wat is overigens een acceptabel amperage wat een fan mag trekken?? Dan heb ik een richtwaarde.<br>gr.Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2006 22:58 #81391 door
Beantwoord door in topic vermogen elektrische fan
Ik heb een Citroën BX-fan voor mijn radiator staan, en die is afgezekerd met 25 A. Dat trekt ie niet, maar een lichtere zekering knalt als ie vanuit stilstand aanloopt en kortstondig meer stroom trekt. Ik denk dat ie nominaal zo'n 10 A trekt (maar hij is dan ook wel groter en draait harder dan een Kenlowe fan). Maar ik zal het morgen eens meten.
<p>
Echter met mijn B20A met originele 35 A wisselstroomdynamo merk ik amper iets aan het stationair toerental als ik hem aan zet.
Het lijkt mij verstandig om de boordspanning met en zonder draaiende fan te meten. Een groot verschil kan duiden op verliezen in slechte verbindingen. Toen ik mijn Amazon net had heb ik eens de accupolen en -klemmen schoon gemaakt, dat gaf toen een grote verbetering! En zo zijn er meer contactovergangen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-07-2006 11:32 #81390 door
Beantwoord door in topic vermogen elektrische fan
In plaats van amperage meten kan je ok spanningsval meten. Dit is een nauwkeurige meting mbt overgangsweerstanden. Multimeter op volt gelijkstroom en meten tussen opeenvolgende punten. Begin bv bij pluspool en plus op fan. Max 0.5V verlies. Zo ook op de massa, massapool en massa fan. Op die manier stapjes terug om de fout te vinden (evt) Prik eens voor de lol op plus dynamo en pluspool accu. Ook massa is wel eens niet juist, je ziet immers wel vaker massakabels op dynamo's naar het blok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.