claxon p1800
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2006 21:10 #52052
door
claxon p1800 is gemaakt door
Momenteel zit de claxon van mijn p1800 niet op de juiste plaats. Ik wil deze graag terug in/op het (metalen twee spaaks) stuur plaatsen maar heb geen idee hoe dit te doen. Heeft iemand een goede beschrijving of tips?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2006 22:53 #81571
door
Beantwoord door in topic claxon p1800
De P1800S heeft twee claxons: een gewone en een dubbele passeerhoorn. Er zijn dus ook twee schakelaars om deze te bedienen: een handle aan de rechterzijde van de stuurkolom die je in moet drukken om te claxonneren en een schakelaar in het stuurwiel voor de andere claxon. Voor de schakelaar in het stuurwiel moet je het doorzichtige kunststof deksel voorzichtig naar voren toe loswippen.
Ik heb verschillende schakelaars gezien: een rond koperen plaatje, ongeveer ter grootte van een 2 Euro stuk dat door een stukje verend rubber (nu waarschijnlijk verdroogd en hard) gescheiden wordt van massa. Aan dat plaatje zit een draad (paars/zwart) die door de stuuras en door het stuurhuis naar buiten komt en de claxon bedient. Maar er zijn in de latere types betere schakelaars gemonteerd van zwart kunststof. De schakelaar met een koperen of messing plaatje is goed zelf te maken. Het is aan te raden om er dan een relais tussen te zetten, dit voorkomt inbranden van het plaatje.
Overigens is de aansluitng in het elektrisch schema van de P1800 te vinden.
Ik hoop dat je hier wat verder mee komt.
Ik heb verschillende schakelaars gezien: een rond koperen plaatje, ongeveer ter grootte van een 2 Euro stuk dat door een stukje verend rubber (nu waarschijnlijk verdroogd en hard) gescheiden wordt van massa. Aan dat plaatje zit een draad (paars/zwart) die door de stuuras en door het stuurhuis naar buiten komt en de claxon bedient. Maar er zijn in de latere types betere schakelaars gemonteerd van zwart kunststof. De schakelaar met een koperen of messing plaatje is goed zelf te maken. Het is aan te raden om er dan een relais tussen te zetten, dit voorkomt inbranden van het plaatje.
Overigens is de aansluitng in het elektrisch schema van de P1800 te vinden.
Ik hoop dat je hier wat verder mee komt.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-07-2006 09:13 #81570
door
Is het niet zo dat t/m 1964 de claxon via de handel aan het stuur ging en de overdrive via en klikschakelaar rechts van het stuur. Na 1964 zat de claxon op je stuur en de overdrive ging toen via de handel aan de rechterzijde van je stuur. Volgens mij is het dus afhankelijk van het bouwjaar van je P1800 of P1800S.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2006 10:30 #81569
door
Het is een p1800s uit 1968. Ik wist niet dat er eigenlijk 2 claxons op zaten. Dat er één in het stuur zat wist ik wel. Die wil ik graag terug zetten. Zijn die schakelaars misschien bij het VOD te krijgen of denk je dat ik zelf moet gaan knutselen? Bedankt voor jullie reacties!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2006 22:56 #81568
door
In het onderdelenboek P180(B18) kun je zien dat t/m chassisnummer 12499 (bouwjaar ergens in 1965)zowel de handle aan het stuur zit - die is voor de dubbele passeerhoorn - en dat er voor de gewone claxon een schakelaar in het stuur zit. Van die schakelaar zijn er weer twee geweest:onderdeelnummer 665217 tot aan chassisnummer 25499 (eind 1967) en daarna onderdeelnummer 673478.
Maar helaas geen beide nog te leveren door het VOD. Maar het is niet zo moeilijk: je moet er voor zorgen dat bij het indrukken van de knop in het stuur er een verbinding wordt gemaakt tussen de binnenkomende draad (standaard in paars/zwarte kleur) en massa. Die massa is het metaal in de grote ring in het stuur. Het is zelf te maken, als je me je e-mail adres geeft wil ik wel een paar foto's sturen van het origineel.
Maar helaas geen beide nog te leveren door het VOD. Maar het is niet zo moeilijk: je moet er voor zorgen dat bij het indrukken van de knop in het stuur er een verbinding wordt gemaakt tussen de binnenkomende draad (standaard in paars/zwarte kleur) en massa. Die massa is het metaal in de grote ring in het stuur. Het is zelf te maken, als je me je e-mail adres geeft wil ik wel een paar foto's sturen van het origineel.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2006 09:19 #81567
door
Dick, als je wat foto's kunt sturen zou dat fijn zijn. Stefan@diezijnzo.nl
Bedankt!
Bedankt!