hoe sluit je een radio aan in de amazon?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-07-2006 20:07 #52026
door
hoe sluit je een radio aan in de amazon? is gemaakt door
Hallo mede forummers,<br><br>Ik ga z.s.m. mijn radio/cd-speler inbouwen in mijn Volvo Amazon en hoop dat mensen mij wat tips kunnen geven. Ik weet weinig van elektra en een oldtimer maakt alles natuurlijk nog weer net even anders dan normaal. Speakers aansluiten moet nog wel lukken, maar vooral hoe de aansluiten van de radio op de stroomvoorziening moet lopen, en alles wat daarbij komt kijken, is mij nog onbekend.<br><br>
Ik heb standaard stekkers voor in mijn radio gekocht, een voor speakers en een voor stroomvoorziening e.d.. Uit de laatstgenoemde stekker komen de volgende gekleurde draden met daarop de begeleidende tekst voor het gemak:<br>
- rood (ignition/switched)<br>
- zwart (chassis/ground)<br>
- geel (battery/constant)<br>
- roze (tel) (telefoonmute denk ik)<br>
en om elkaar heen gedraaid:<br>
- blauw (power antenna)<br>
- oranje (dash light (illumination)<br>
<br><br>
Ik ben al tevreden als de radio gewoon werkt, en hoef deze dus niet perse op het contact te hebben of iets dergelijks, als hij geheel los van de auto aan en uit kan vind ik het prima.<br>Maar op welke manier moet ik dan de gekleurde draden laten lopen? Welke gaat naar accu? Etc.?<br><br>
Alle tips zijn welkom! De radio hangt overigens al mooi op zijn plek, evenals de speakers, dus het gaat alleen om de bedrading! <br><br>
Alvast bedankt voor alle informatie!
Ik heb standaard stekkers voor in mijn radio gekocht, een voor speakers en een voor stroomvoorziening e.d.. Uit de laatstgenoemde stekker komen de volgende gekleurde draden met daarop de begeleidende tekst voor het gemak:<br>
- rood (ignition/switched)<br>
- zwart (chassis/ground)<br>
- geel (battery/constant)<br>
- roze (tel) (telefoonmute denk ik)<br>
en om elkaar heen gedraaid:<br>
- blauw (power antenna)<br>
- oranje (dash light (illumination)<br>
<br><br>
Ik ben al tevreden als de radio gewoon werkt, en hoef deze dus niet perse op het contact te hebben of iets dergelijks, als hij geheel los van de auto aan en uit kan vind ik het prima.<br>Maar op welke manier moet ik dan de gekleurde draden laten lopen? Welke gaat naar accu? Etc.?<br><br>
Alle tips zijn welkom! De radio hangt overigens al mooi op zijn plek, evenals de speakers, dus het gaat alleen om de bedrading! <br><br>
Alvast bedankt voor alle informatie!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-07-2006 21:20 #81705
door
Beantwoord door in topic hoe sluit je een radio aan in de amazon?
Het is handig om een autospanningzoeker te hebben, dan kun je kijken waar spanning staat achter je contactslot. Verder zijn klemmetjes waarmee je een aftakking kunt maken handig (halfords ed)deze knijp je over een bestaande draad en hierin kun je ook nog een andere draad steken(kroonsteentje werkt ook maar is niet super). <br><br> de zwarte draad komt aan het chassis, dwz ergens in de buurt van de radio waar een schroef aan het metaal zit kun je hem vastmaken. <br><br>de gele kun je aan de draad van het handschoenenkastlamje vastmaken.(als je een erg zware radio hebt is het beter een gezekerde draad direct van de + van de accu te trekken)<br><br>de rode maak je vast achter op het contactslot waar er stroom op staat als het contact aan staat(testen met spanningzoeker of testlampje)<br><br>de blauwe komt aan je antenne als je een versterkte antenne(plakantenne)of een antenne hebt die automatisch omhoog gaat.Anders heb je die niet nodig.<br><br>de oranje tak je af van het lampje achter de kachelschuiven.<br><br>Let op dat alles goed vast zit en goed geisoleerd is anders heb je kans op storingen/brand.<br><br>succes!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2006 13:55 #81704
door
Eugen, de klemmetjes heb ik reeds in huis, dat moet wel lukken denk ik. Maar is de rode via het contact trouwens noodzakelijk? Het maakt mij niet zoveel uit of de radio automatisch uit gaan als de motor wordt afgezet eigenlijk.
<br>
Als ik alleen de strikt noodzakelijk draden aansluit, heb ik dan genoeg aan de gele draad direct op de + van de accu en de zwarte draad naar het chassis?
<br>
Als ik alleen de strikt noodzakelijk draden aansluit, heb ik dan genoeg aan de gele draad direct op de + van de accu en de zwarte draad naar het chassis?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2006 16:18 #81703
door
Vincent als je niet via het contact wil schakelen moet je toch de rode aansluiten maar dan samen met de gele. Dus:<br><br> zwart chassis:<br><br> rood en geel aan een plus:<br><br> de rest is dan niet nodig:<br><br> Maar waarom zou je niet meteen de rode ook goed aansluiten is toch lullig als je vergeet hem uit te zetten en je met een lege accu komt te staan.Sluit hem bv aan op de rode plusdraad van je benzinemeter zorg dat de gele draad gezekerd is.Succes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2006 16:25 #81702
door
Eugen, je hebt gelijk, misschien kan ik het inderdaad het beste meteen goed doen! Het enige probleem is dat ik zelf geen spanningszoeker enzo heb, en dan is het aansluiten direct op de accu natuurlijk wel een stuk makkelijker. Maar op zich moet het allemaal wel lukken zo, ik ga het in ieder geval proberen!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2006 17:42 #81701
door
Dus:Zwart=chassis,rood=rode draad benzinemeter,geel=+handschoenenlampje.Dan gaat het goed.Spanningzoeker kun je voor een knaak bij halfords kopen.Zal je nog wel eens nodig hebben.SUCCES
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2006 18:56 #81700
door
Helaas werkt mijn handschoenenlampje niet (oorzaak onbekend), dus geel zal dan alsnog direct naar de accu gaan (+ zekering), of ik moet er achter zien te komen hoe dat lampje te repareren (zou wel leuk zijn natuurlijk)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2006 18:58 #81699
door
Toen ik voor het eerst onder mijn dashboard kroop, schrok ik van de wirwar aan draden, maar als je er wat langer naar kijkt is het eigenlijk allemaal heel logisch en simpel. Komt goed!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2006 19:26 #81698
door
Bas, bereid je dan maar vast voor.. bij mij is de gebruikelijke wir-war aanwezig, maar ook de 'left over' van de vorige eigenaar die er kennelijk ooit een radio in gehad heeft! Maar het komt inderdaad vast wel goed. Misschien kunnen we meteen alle onnodige draden verwijderen of in ieder geval beter wegwerken, zodat een eventuele losse draad in de toekomst ook beter opvalt. Tot dinsdag!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2006 22:49 #81697
door
En alles zit erin! De radio werkt, in aangesloten via het contact en gezekerd. Verder meteen alle losse draden maar even zo getaped dat het duidelijk is dat ze nergens meer voor dienen en ook niet tegen elkaar aan kunnen komen. <br>
Nogmaals bedankt aan Eugene voor de tips en aan BasV voor de inbouwhulp
Nogmaals bedankt aan Eugene voor de tips en aan BasV voor de inbouwhulp