kabelboom en brandgevaar

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-08-2006 13:54 #51979 door
kabelboom en brandgevaar is gemaakt door
Ik vraag mij het volgende af. In de meeste amazons zit nog de orginele kabelboom. Zoals iedereen weet kunnen draden gaan uitdrogen en scheuren. Op zich is er dus sprake van een brandgevaar. Een tijd geleden schreef iemand op het forum dat hij tussen bepaalde draden , zekeringen had geplaatst. Ik zou graag willen weten welke draden en welke zekeringen. Mijn kennis van elektrische zaken reikt niet zo ver dat ik dit zelf kan uitzoeken. Is er soms ooit een artikel over geschreven, want het plaatsen van zekeringen lijkt mij erg nuttig?
grts van Friso (dol op stap-voor-stap-handleidingen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-08-2006 23:27 #81938 door
Beantwoord door in topic kabelboom en brandgevaar
Friso, op zich zijn de standaardzekeringen wel prima. Bij het achteraf monteren van accessoires altijd extra zekeringen gebruiken. Evt achteraf bij bv de lichtschakelaar/blower/ruitenwisser of zo erbij zetten. Maak je geen extra zorgen als nodig is. Brand is echt heel zeldzaam. Zorg wel zelf voor extra zekeringen in de auto. Kan desnoods de wegenwacht ook niet alleen een noodoplossing doen, vooral die kleine zekering is nogal ongebruikelijk.
gr marcel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-08-2006 23:34 #81937 door
Beantwoord door in topic kabelboom en brandgevaar
Ik heb vorig jaar tijdens de usa rit ,een kabelboom uitgebrand gehad.Ik heb nu op mijn accu een sckakelaar gemaakt zodat ik hem snel kan los koppelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-08-2006 11:32 #81936 door
Beantwoord door in topic kabelboom en brandgevaar
Bedankt voor de reacties. Het is alleen zo dat ik niet wat voor een zekeringen ik moet gebruiken en op welke wijze ik ze moet "inpassen".

Een voorbeeld. Ik heb de radio aangesloten aan de extra verlichting onder het dashboard. Wat voor een zekering (sterkte) zouden jullie aanraden om ertussen te zetten en op welke manier?

Bedankt alvast voor de antwoorden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-08-2006 22:56 #81935 door
Beantwoord door in topic kabelboom en brandgevaar
5 maanden geleden kreeg mijn ama. ook kortsluiting . de pluskabel was door metaalmoeheid afgeknapt bij het oog van de startmotor.
je wilt niet weten wat ik allemaal heb moeten vervangen. dan ben je wel erg dicht bij een brand.gelukkig is dit niet gebeurd.TIP!!! controleer eens deze aansluiting door de kabel heen en weer te bewegen.(weleerst de pluspool losmaken)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2006 16:05 #81934 door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic kabelboom en brandgevaar
In de volvo amazon/katterug zit 1 probleem met de elektrische installatie.
Dit probleem kan brand veroorzaken.

Vanuit de accu loopt er een dikke draad naar de startmotor.
Deze draad kan inderdaad bij het draadoog afbreken.

Maar vanuit de startmotor gaat er een draad rechtstreeks naar binnen, naar het contactslot.
Deze draad heeft geen zekering, als deze draad slecht wordt en langs metaal schuurt kan brand ontstaan.
Let wel de draad is erg dik en zal niet zo gauw kapot gaan, maar met de jaren kan het een rol gaan spelen.

Als je deze draad wil beveiligen dan moet er een zekering tussen, deze zekering moet groter zijn dan de 25 amp zekering in het zekering kastje.

De andere zekeringen doen goed hun werk.
Let wel op zekeringen gaan nooit zomaar kapot, er is dan altijd wel sluiting, dus niet zomaar een nieuwe er in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.