Dynamo ??

• Gemma en Tinus Kessels (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-10-2006 20:21 #51745 door Gemma en Tinus Kessels (GAST)
Dynamo ?? is gemaakt door Gemma en Tinus Kessels (GAST)
<p>Hallo,</p><p>Daar ik niet echt van het electrische ben heb ik een vraag. In onze Amazone van 1970 begint het rode dynamolampje te branden, als het licht all&eacute;&eacute;n aan is niet, maar als ik nog een verbruiker aan zet wel. Ik meet 13,8 volt bij een stationair en ook bij een hoger toerental over de polen. Er is dus duidelijk iets niet goed met de dynamo, maar wat ? De dynamo stuk of de koolborstels versleten ? Stel dat ik in het ergste geval moet gaan vervangen, wat is dan wijsheid, wisselstroom of gelijkstroom ik begrijp namelijk niet wat dat verschil voor invloed heeft op de auto. Er zit momenteel een 55 Ampere dynamo op van Valeo uit Frankrijk. Die zat er op daar kan ik ook niets aan doen, maakt een bepaald merk ook nog wat uit ? Ik hoor het graag,</p><p>Alvast bedankt voor de reacties, Tinus.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-10-2006 21:28 #82913 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Dynamo ??
Een ruil- of nieuwe dynamo kost &plusmn; 150 euri, geeft je weer rust voor de komende jaren.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

• HJ Buitendijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2006 21:49 #82912 door HJ Buitendijk
Beantwoord door HJ Buitendijk in topic Dynamo ??
<p>Dynamo is prima in orde de laad stroom is aldijd hoger dan de normale stroom af name bronne, het is algemeen bekent dat het laad stroom iets op gloed als je stilstaat zo dra je gaat rijden moet het uit gaan ps het kan zijn dat de dynamo al 55 Ampere is bij twijfel laat hem eerst kontroleren bij een erkend bedrijf.</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-10-2006 21:49 #82911 door Gemma en Tinus Kessels (GAST)
Beantwoord door Gemma en Tinus Kessels (GAST) in topic Dynamo ??
<p>Hallo Siang,</p><p>Dat is het probleem niet, ik woon in de buurt van Scandcar. Ik heb ondertussen op het forum ziten lezen en een onderwerp gevonden waarin staat dat ik alle electrische kontakten, massakabels en de zekeringkast maar eens moet nalopen. Is dat een mogelijkheid, en is de laadstroom van 13,8 volt hoog genoeg ?</p><p>Groet en bedankt , Tinus.</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-10-2006 21:55 #82910 door Gemma en Tinus Kessels (GAST)
Beantwoord door Gemma en Tinus Kessels (GAST) in topic Dynamo ??
<p>Hallo meneer Buitendijk,</p><p>Het probleem is dat het lampje niet uitgaat als ik meer verbruikers aan zet dan alleen het licht. Als alleen het licht brand is het lampje uit. Maar zet ik de ventilator aan dan begint het te branden, op de hoge stand brand het lampje feller als op de lage stand. Zelfs bij het richting aangeven knippert het h&eacute;&eacute;&eacute;&eacute;&eacute;&eacute;l flauw mee.</p><p>Groet, Tinus.</p>

• Ronald Menges
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
31-10-2006 22:43 #82909 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic Dynamo ??
<p>De laadstroom van 13, 8 volt is prima. Het opgloeien van het laadstroomlampje is een bekend verschijnsel Het kan op zich geen kwaad. Ik heb er jaren mee rond gereden. Je geeft zelf al aan hoe je het waarschijnlijk kan oplossen: schoonmaken van de contacten. Vooral de contacten van het kleine zekeringetje in het zekeringkastje zijn vaak de boosdoener. Doorsolderen van de klinknagels van de contacten in dit kastje wil meestal helpen. Het vervangen van de dynamo heeft dus geen zin. Een wisselstroomdynamo heeft het voordeel dat hij al vol vermogen afgeeft bij een laag toerental en hij is kleiner. Verder heeft het geen voordelen. </p><p>Groeten, Ronald </p>

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-11-2006 17:58 #82908 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Dynamo ??
<p>de 13,8 volt is helemaal goed.</p><p>ik had exact hetzelfde probleem en de oorzaak was overgangsweerstand bij het kleine zekeringetje in het kastje.</p><p>om dit probleem voor altijd de wereld uit te helpen heb ik de ventilator en richtingaanwijzers via een nieuwe groep ofwel een nieuw te trekken plusdraad vanaf de accu naar de ventilator -trekschakelaar en richtingaanwijzerschakelaar aangesloten.</p><p>met een spanningzoekertje is eenvoudig te bepalen welke draad op de ventilatorschakelaar de plus is , deze plusdraad is geschakeld via het contactslot , met deze draad moet vervolgens een relais bekrachtigd worden , een eenvoudig mistlamprelais van 30 ampere is genoeg , op het relais is dit bekrachtigingsspoeltje symbolisch aangeduid door een rechthoekje met een diagonale lijn erdoor , ene kant gaat aan massa , andere kant aan de geschakelde plusdraad vanaf het contactslot.</p><p>de andere 2 aansluitingen op het relais is een z.g.n maakcontact , dit moet u zien als een schakelaar waarvan een contact aan de nieuw aangelegde plusdraad gaat vanaf de accu en de andere aan de ventilatorschakelaar waar voorheen de geschakelde plusdraad aan zat.</p><p>vergeet niet de nieuwe draad bij de accu te zekeren.</p><p>aan de dynamo mankeert dus waarschijnlijk niets , wel de koolborstels van de ventilatormotor controleren en tevens rotorslijtage controleren , dat zijn de koperen lamellen waar de koolborstels op lopen</p>

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-11-2006 16:44 #82907 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Dynamo ??
<p>Het opgloeien van het laadcontrole lampje is een euvel dat veel voorkomt, denk niet dat dit alleen voorkomt omdat de volvo,s bejaard zijn, ik kan mij herrinneren uit de jaren zestig dat het ook al voorkwam . Opzich kan het geen kwaad en kun je er gewoon mee doorrijden, als je er toch wat an wil doen gaf je dit zelf al aan door de contacten schoon te maken.</p><p>Ik zelf heb 25 jaar met dit "probleem " rond gereden.</p><p>Vr.groeten Kees Vos Bennekom</p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD