Startknop ter vervanging van starten met sleutel

• Marcel van den Berg
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-11-2006 00:05 #51722 door Marcel van den Berg
Startknop ter vervanging van starten met sleutel is gemaakt door Marcel van den Berg
<p>Ik ben sinds afgelopen zomer de trotse bezitter van een amazone. Naast het vele (verwachte) klussen aan de auto ben ik in dit kleine half jaartje reeds aan m'n derde startsleutel bezig. En de vierde ligt al klaar. Ik heb al uit verschillende bronnen vernomen dat het zwaar draaien van het startslot normaal is bij een amazone en een sterke stalen sleutel is volgens mijn (goed gesorteerde) sleutelmaker niet meer te krijgen in dit formaat. Nu denk ik hiervoor een oplossing te hebben gevonden door het simpelweg overbruggen van bepaalde contacten in deze schakelaar met een drukknop. Maar, er loopt achter de sleutelschakelaar ook nog een stangetje richting de machinekamer die, volgens mij, uit komt op een ding wat naar mijn beste weten bobine heet. Mij vraag is dus; kan dit? En wat is precies de functie van die bobine bij het starten?</p><p>Bij voorbaat bedankt,</p><p>Marcel </p>

Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ronald Menges
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
11-11-2006 08:37 #83002 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic Startknop ter vervanging van starten met sleutel
type het woord contactslot in bij "zoeken" en je krijgt alle antwoorden op deze vraag

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-11-2006 12:02 #83001 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Startknop ter vervanging van starten met sleutel
<p>Het openmaken en schoonmaken van het slotmechanisme wil ook nog wel eens helpen. Een nieuw slotmechanisme is ook los te koop. Met een beetje onderhoud hoeft een contactslot helemaal niet zwaar te gaan.</p><p>Mocht je toch een losse startknop willen dan moet je via een drukschakelaar het kleine contactje op de startmotor doorverbinden met de grote plus aansluiting op de starmotor. Wel even een zwevende zekering plaatsen in het circuit. Door op de knop te duwen gaat dan echter alleen de startmotor draaien. De bobine krijgt echter ook stroom via het contactslot en zonder bobine geen ontsteking. Om met een knop te starten moet je dus wel eerst het de auto "op contact" zetten, dwz de sleutel in de rijstand. Als je dus het contactslot buiten gebruik wilt laten moet je de ontsteking en alle andere gebruikers die via het contactslot gaan een alternatieve voeding geven. Al met al haal je je veel werk op de hals. </p>

• Andre Westerveld (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2006 18:39 #83000 door Andre Westerveld (GAST)
Beantwoord door Andre Westerveld (GAST) in topic Startknop ter vervanging van starten met sleutel
<p>Marcel,</p><p>reedsjaren gebruik ik een startknop, gewoon op contact zetten en de startknop indrukken. Staat er apart, en werkt goed. Goede kabel gebruiken en deugdelijk zekeren. Als je wilt heb ik wel een schema, moet even zoeken</p><p>Andre</p>

• Pieter Singelenberg (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-11-2006 17:30 #82999 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Startknop ter vervanging van starten met sleutel
op mijn oude Dodge uit 1948 zit van ook een startknop (was toen kennelijk gebruikelijk) die werkt nadat je het sleuteltje in het kontaktslot hebt omgedraaid; mijn andere oude en nieuwe auto's starten gewoon via de kontaktsleutel; ik kan echter geen enkel voordeel van de aparte startknop ontdekken, behalve dat het wat macho staat; ik heb in de 30 &agrave; 40 auto's die ik nu heb afgewerkt nog nooit problemen met het kontaktslot en de sleutel gehad; maar als iemand mij de voordelen van een aparte startknop kan uitleggen gaat de hele zaak meteen "over"

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD