BOBINE

  • Jos Tijssen (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-11-2006 19:42 #51691 door Jos Tijssen (GAST)
BOBINE is gemaakt door Jos Tijssen (GAST)
<p>Hallo ik ben jos en mijn vraag is als een auto moeilijk start en al bijna alles en overal de oorzaak gezocht hebt of dat een bobine slecht kan zijn of is het zo dat hij of werkt of hij werkt niet?De condensator heb ik wel al eens vervangen.Hoe lang gaat die mee of waar kun je aan merken of dat hij aan vervanging toe is? Alvast bedankt voor uw reacties Jos.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-11-2006 20:29 #83109 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic BOBINE
<p>Jos,</p><p>Een bobine kan onderdaad half kapot zijn. Hij doet het dan nog wel maar als het ware een beetje op halve kracht. Een defecte bobine komt overigens niet vaak voor.</p><p>Het eenvoudigste kun je dit testen door hem om te wisselen met een bobine waarvan je zeker bent dat die het wel goed doet.</p><p>Een andere test is om te kijken hoe grote de vonk is die je kunt trekken direct vanaf de bobine kabel naar massa. De vonk moet ten minste 7mm zijn. Er van uitgaande dat je accu goed is (accu spanning tijden starten 11V of meer.)</p><p> </p><p>Over een condensator valt weinig zinnigs te zeggen Soms hebben ze het eeuwige leven maar het komt ook wel eens voor dat ze binnen het jaar weer aan vervanging toe zijn.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 09664-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
23-11-2006 11:24 #83108 door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic BOBINE
<p>Een bobine is over het algemeen zelden de oorzaak omdat ze bijna nooit stuk zijn. Een minder goede accu is ook een mogelijkheid, maar de startmotor wordt in dit verband vaak vergeten. Wat is de spanning aan de bobine tijdens het starten? Minder als 10 V ( in koude toestand) is vaak een aanwijzing. Wanneer de bronzenlagers van de starter speling hebben, betekent dit vaak aanlopen van het anker( vooral in koude toestand en hoe lager de buitentemperatuur des te meer) en daardoor trekt de starter veel stroom weg en daardoor zakt de spanning in het electr. systeem. Kijk vooral ook goed naar de bobine- en bougiekabels. Ook kan nog een oorzak liggen in te veel weerstand in de bedrading, contactslot en zekeringskast. Wat zich ook wel eens voordoet, is dat tijdens het starten de spanning wegvalt naar de bobine. De oorzaak hiervan ligt dan over het algemeen in het contactslot.</p><p>Succes.</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Misha Hofkes (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2006 15:57 #83107 door Misha Hofkes (GAST)
Beantwoord door Misha Hofkes (GAST) in topic BOBINE
<p>Als je eens zoeken gebruikt, en dan zoekt naar "bobine test", dan krijg je o.a. het onderwerp van Sander met 9 replies, waarin redelijk uitvoerig staat beschreven hoe je de spullen kunt testen...</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD