Welke Verdeler

  • Misha Hofkes (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-11-2006 11:27 #51684 door Misha Hofkes (GAST)
Welke Verdeler is gemaakt door Misha Hofkes (GAST)
<p>Hallo allemaal,</p><p>Mijn auto loopt best goed, maar il wil de ontsteking met punten vervangen door een eenvoudige electronische ontsteking. Hiervoor kan ik natuurlijk op de huidige verdeler kijken welk nummer er op staat, ik heb echter het idee dat de gehele ontsteking wat bij elkaar geknutseld is. O.a. zit de vacuumpot er verkeerd om opgeschroefd (met de aansluiting naar onderen).</p><p>Ook zit de olie-openingetje niet bereikbaar aan de voorzijde van de verdeler, maar eigenlijk onbereikbaar aan de kant van het blok.</p><p>Volgens het onderdelenboek zou ik verdelernummer 241530-5. moeten hebben. De afbeelding ziet er ook ietwat anders uit dan wat er in mijn auto zit.</p><p>Bosch-catalogus kent dit OEM-nummer niet, evenmin als het VOD. Bosch geeft dan wel weer terug (op autotype,motor en bouwjaar) onderdeel 0 231 146 078, vervangen door 0 231 170 166.</p><p>Wat ga ik nu doen ? Ik wil eigenlijk het liefst de boel origineel maken, en dan daarvoor de electronische ontsteking bestellen. Ik weet nu echter niet wat ik moet hebben.</p><p>Voor de zekerheid: het gaat om een 142S, 1969, B20B, Chassisnummer 82822.
</p><p>Alvast bedankt.</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-11-2006 20:23 #83140 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Welke Verdeler
Ik kan je een verdeler/ontsteking van 123ignition aanraden. Is wel vrij prijzig maar als je toch geld gaat uitgeven. Deze ontsteking kan je aanpassen aan de motor die je hebt, mocht je ooit besluiten een andere nokkenas te plaatsen voor meer vermogen/koppel dan hoef je slechts een schakelaartje over te halen voor de juiste ontstekingscurve (die van mj is helaas een voorproductie en heeft deze mogelijkheid niet)plus het feit dat je een geheel nieuwe spelings en onderhoudsvrije verdeler hebt...Rijdt goed start goed en schijnt ook nog zuiniger te rijden. <font color="#ff0000">(Nee ik heb geen aandelen)</font> succes met beslissen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Misha Hofkes (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-11-2006 15:36 #83139 door Misha Hofkes (GAST)
Beantwoord door Misha Hofkes (GAST) in topic Welke Verdeler
<p>Ja, het zal prachtig zijn, maar ik vind een dergelijke prijs echt veel te hoog voor een standaard 142.</p><p>Het zal het wel waard zijn hoor, maar voor 1/3 van de prijs heb je ook een electronische ontsteking via bijv. IPDUSA. </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2006 16:55 #83138 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Welke Verdeler
<p>het Velleman bouwpakket is waarschijnlijk de allergoedkoopste eenvoudige
elektronische ontsteking, zie ook:
www.oto-oirschot.nl/Best/Ontsteking.pdf , helemaal op einde, of ook
nog: www.velleman.be/nl/nl/product/view/?id=8946 </p><p>
Het zit al jaren in mijn AM, en punten zijn sedertdien niet meer vervangen.
</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2006 19:39 #83137 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Welke Verdeler
<p>De 123 is een complete ontsteking, dus je hoeft niet eerst die zoekgeraakte mechanische ontsteking op te sporen, dat scheelt al 120 euro (ongeveer de gangbare prijs voor een in nieuwstaat verkerende Bosch, ruilontsteking: 170 euro). En ja, zelfs op een 142 geeft ie al een beter resultaat dan standaard! Wat let je om een ontsteking bij IPD te bestellen als je dat een betere aanbieding vindt? </p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-12-2006 10:35 #83136 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Welke Verdeler
Voor een B20B blok heb je een Bosch JFUR4 ontsteking nodig volgens Haynes. (Een van de beste aankopen die je kunt doen is dit boek aanschaffen!) Met dit nummer kan je uitzoeken welke electronische ontsteking je nodig hebt. Overigens hoort het olieopeningetje op die onhandige plek aan de blok kant te zitten. Controleer met de stroboscoop lamp tot hoe ver de vervroeging vervroegd, bij ong 3500 toeren mag de vervroeging zo'n 34 graden zijn en niet meer vervroeging bij meer toeren..( Een paar graden verschil mag)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Misha Hofkes (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-12-2006 19:15 #83135 door Misha Hofkes (GAST)
Beantwoord door Misha Hofkes (GAST) in topic Welke Verdeler
<p>@Rudolf: Ontsteking is niet zoekgeraakt hoor, wil alleen even zeker weten dat het allemaal klopt zoals het erop zit.. </p><p>@Peter: ik vraag het boek aan de goed heiligman, we zullen zien of ik braaf geweest ben :)</p><p>Dat van de olieopening is goed nieuws, dan denk ik dat de ontsteking nog wel redelijk origineel is. Ik zag op de onderdelentekeningen ook al zoiets, dit in tegenstelling tot de B20a ontstekers.</p><p>Weet jij dan ook of de vacuumdoos vervroegt of verlaat ? En of deze specifieke vacuumdoos met de slangopening naar onderen of naar boven wijst ? Hij staat bij mij nl naar onderen, en naar boven lijkt op de tekeningen logischer. Lijkt eigenlijk wel of de vacuumdoos op zijn kop is gemonteerd..</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-12-2006 23:38 #83134 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Welke Verdeler
Hoi Misha;
de ontsteking van een B20F (JFURX4) is de enige die verlaat, dat is de ontsteking met het extra stel contactpunten onderin voor de injectie. Iedereen die er zo een heeft: gelijk de vacuum slang afkoppelen en de aansluiting op het spruitstuk afdoppen, de vacuumdoos gewoon open laten. Is een onding die verlater en diende alleen maar om aan de emmissie eisen in California te voldoen. Dat de motor daardoor beroert loopt maakte blijkbaar niet uit! Je kan, als je het zeker wilt weten een stroboscoop lamp aansluiten en het tijdstip meten (stationair) met en zonder vacuumslang. Zie je gelijk of ie vervroegd/verlaat. En normaal gesproken wijst de aansluiting van de vacuumslang volgens mij altijd omhoog. Misschien is hij een keer gerepareerd en hebben ze hem verkeerd om gemonteerd? De vacuumvervroeging/verlating werkt trouwens alleen bij stationair en hele lage toeren, bij hogere toeren neemt de centrifugaal vervroeging de taak over. Die werkt door middel van gewichtjes en veren en zit onder de plaat waar de contactpunten op zijn gemonteerd.
En nu maar braaf zien te blijven tot 5 december.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.