Ruitenwisser blijft wissen
- Bezoeker
-
08-12-2006 09:25 #51669
door
Ruitenwisser blijft wissen is gemaakt door
<p><span style="FONT-SIZE: 8pt; FONT-FAMILY: Arial">Wanneer ik langer dan 5 minuten gebruikmaak van m`n ruitenwisser blijft de ruitenwisser maar wissen! Vandaag niet vervelend, maar met normaal weer wel. m.a.w. de ruitenwisser reageert niet op de schakelaar. Pas na enkele keren in en uittrekken van de schakelaar gaan de ruitenwissers uit. Moet ik de oorzaak alleen in de wisser zoeken, of ook in de motor?<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 8pt; FONT-FAMILY: Arial">Ook ben ik nu bezig het kachelhuis van nieuwe rubbers te voorzien, om het lekken tegen te gaan. Ik kan nu dus mooi bij het mechaniek. Ik zit er dus aan te denken om ook maar de koolstofborstels van de ruitenwissermotor te vervangen. Is daar nog aan te komen, of kan je de ruitenwissermonter het beste bij de Bosch-servive inleveren? Ik weet dat er tegenwoordig gereviseerde ruitenwissermotors voorhanden zijn. Daar heb ik niet zoveel vertrouwen in. Schoonmaken kan ik zelf ook, en de spoel zal voor EUR 50,-- niet zijn vervangen.<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 8pt; FONT-FAMILY: Arial">Als laatste, viel mij op dat de bovenste schroeven, waarmee het mechaniek aan de carrosserie is bevestigd, zo goed als onbereikbaar zijn. Heeft iemand nog een goede tip?<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 8pt; FONT-FAMILY: Arial">Groet,<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 8pt; FONT-FAMILY: Arial">Cander<o:p></o:p></span></p><p>AC `66 </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
-
08-12-2006 09:26 #83260
door
Beantwoord door in topic Ruitenwisser blijft wissen
<p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Wanneer ik langer dan 5 minuten gebruikmaak van m`n ruitenwisser blijft de ruitenwisser maar wissen! Vandaag niet vervelend, maar met normaal weer wel. m.a.w. de ruitenwisser reageert niet op de schakelaar. Pas na enkele keren in en uittrekken van de schakelaar gaan de ruitenwissers uit. Moet ik de oorzaak alleen in de wisser zoeken, of ook in de motor?<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Ook ben ik nu bezig het kachelhuis van nieuwe rubbers te voorzien, om het lekken tegen te gaan. Ik kan nu dus mooi bij het mechaniek. Ik zit er dus aan te denken om ook maar de koolstofborstels van de ruitenwissermotor te vervangen. Is daar nog aan te komen, of kan je de ruitenwissermonter het beste bij de Bosch-servive inleveren? Ik weet dat er tegenwoordig gereviseerde ruitenwissermotors voorhanden zijn. Daar heb ik niet zoveel vertrouwen in. Schoonmaken kan ik zelf ook, en de spoel zal voor EUR 50,-- niet zijn vervangen.<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Als laatste, viel mij op dat de bovenste schroeven, waarmee het mechaniek aan de carrosserie is bevestigd, zo goed als onbereikbaar zijn. Heeft iemand nog een goede tip?<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Groet,<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Cander<o:p></o:p></span></p>
- Tom Steverink
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-12-2006 14:08 #83259
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Ruitenwisser blijft wissen
<p>Er zit in de verzetkast, die aan de motor vastzit een maak-breekcontact die zorgt voor het stoppen na het uitzetten van de schakelaar. Waarschijnlijk komt hij niet in de ruststand of zit er vuil op. Als je de kruiskopschroeven losmaakt van het deksel kun je erbij, </p><p>Dan hoop ik wél dat je geen 140 van vóór 1973 hebt, want dan heb je een auto waarbij ze in de fabriek een ruitenwissermotor hadden en er daarna de auto omheen gebouwd hebben. Onder het dashboard en zo goed als onbereikbaar dus. Bij de na-1972 auto's zit hij gewoon op het schutbord onder de motorkap. Het duurde kennelijk járen voordat men doorkreeg dat de eerste plek niet zo'n goede was!</p><p>Koolborstels moet je wel kunnen krijgen, al zijn ze misschien niet origineel. </p><p>Over die onbereikbare schroeven: Na de ruitenwissermotor namen ze in de fabriek de kachel voordat ze de auto eromheen bouwden!</p><p> </p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- Bezoeker
-
11-12-2006 09:38 #83258
door
Beantwoord door in topic Ruitenwisser blijft wissen
<p>Tom,</p><p>Even vooor de goede orde, het betreft een Amazon Combi uit `66. Kennelijk was de levensduur van de ruitenwissermotor van dien aard dat eind jaren 60, er voor Volvo geen aanleiding bestond de positie van de ruitenwissermotor voor de 140 serie te wijzigen. Helaas. Ik zal toch een middagje onder het dashbord moeten kruipen. </p><p>met het maak/breek-contact kan ik zeker uit de voeten, bedankt voor de tip!</p><p>Groet, </p><p>Cander</p>
11-12-2006 17:45 #83257
door Tom Steverink
<p>Hoi Cander!</p><p>Ik heb ook héél lang een combi uit 1966 gehad. (68-46-DA) met dubbele carburateur. Zoiets koop ik nog wel eens terug, maar de mijne had door allerlei omstandigheden na jaren gebruik heel lang stilgestaan en was in mijn ogen economisch niet meer te restaureren! Ben benieuwd wat de nieuwe eigenaar ermee heeft gedaan!</p><p>Ik was het gemier met DIE ruitenwissermotor alweer vergeten! Succes, want je kunt hem zien zitten óf je kunt eraan sleutelen, maar alletwee: nee. Het is dacht ik wel iets gunstiger dan bij de 140.</p>
- Dop Dobbel (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-02-2007 14:22 #83256
door Dop Dobbel (GAST)
Beantwoord door Dop Dobbel (GAST) in topic Ruitenwisser blijft wissen
<p>Ik heb vanochten zitten rommelen met de wissers. Voorlopig werk het weer naar behoren. Er zat het een en ander niet goed meer aan gesloten. De schakelaar was blijkbaar kapot, er is daarom ooit een drukknopje gekomen dat de ruitenwissers aan deed. Ook was er (ongezekerd!!) een draad getrokken om de originele schakelaar van stroom te voorzien. Deze heb ik weggehaald, de orignele draad zat gewoon niet op het goede voetje in de zekeringen kast.
Ik heb de motor niet verwijderd, maar dus gewoon met de bedrading lopen rommelen. Het geplaatste drukknopje kreeg + en - rechtstreeks van de accu en gaf stroom aan de motor op de punten waar normaal langzaam of snel op hoort. (bleek achteraf)
De snelle was dus geaard en de langzame verbonden met de accu -->12V.
Dit klopt dus niet. Dit verklaart misschien ook het onrustige wissen, soms langzaam en hoe langer ze aanstonden hoe sneller ze gingen...
Ik heb alles maar losgetrokken en gekeken wat er gebeurde. De rode moet in ieder geval aan gesloten zijn. Deze zorgt dat de motor naar de rust stand kan gaan (als de schakelaar op uit staat). Echter ging hij niet naar de rust stand wat ik niet snapte. Na veel peinzen en van alles geprobeerd te hebben, eens het aardedraadje wat vanaf het drukknopje kwam tegen het huis van de motor gehouden; jawel de wissers gingen naar de ruststand!
De standen van de originele schakelaar voor snel en langzaam waren niet aangesloten (in plaats daarvan zat immers het drukknopje). Deze heb ik vervolgens aangesloten weer aangesloten zoals het hoort en een goede nieuwe aarde draad gemaakt die van het chassis naar de behuizing van de ruitenwissermotor gaat. Nu werkt het weer prima! Snel, langzaam, en weer naar rust. aai-je-to00.
De extra aarde draad dus deed wonderen.
Of dit ook meteen de oplossing was voor het niet stoppen van de wissers zullen we vanzelf zien als het gaat regenen.
Dan over de stand:
De linker wisser moet denk ik één tandje omhoog en de rechter 2 tot 3. Ik zag aan de buitenkant geen schoefjes of wat dan ook zitten, kun je ze er zo af trekken of kapje weghalen??</p>
Ik heb de motor niet verwijderd, maar dus gewoon met de bedrading lopen rommelen. Het geplaatste drukknopje kreeg + en - rechtstreeks van de accu en gaf stroom aan de motor op de punten waar normaal langzaam of snel op hoort. (bleek achteraf)
De snelle was dus geaard en de langzame verbonden met de accu -->12V.
Dit klopt dus niet. Dit verklaart misschien ook het onrustige wissen, soms langzaam en hoe langer ze aanstonden hoe sneller ze gingen...
Ik heb alles maar losgetrokken en gekeken wat er gebeurde. De rode moet in ieder geval aan gesloten zijn. Deze zorgt dat de motor naar de rust stand kan gaan (als de schakelaar op uit staat). Echter ging hij niet naar de rust stand wat ik niet snapte. Na veel peinzen en van alles geprobeerd te hebben, eens het aardedraadje wat vanaf het drukknopje kwam tegen het huis van de motor gehouden; jawel de wissers gingen naar de ruststand!
De standen van de originele schakelaar voor snel en langzaam waren niet aangesloten (in plaats daarvan zat immers het drukknopje). Deze heb ik vervolgens aangesloten weer aangesloten zoals het hoort en een goede nieuwe aarde draad gemaakt die van het chassis naar de behuizing van de ruitenwissermotor gaat. Nu werkt het weer prima! Snel, langzaam, en weer naar rust. aai-je-to00.
De extra aarde draad dus deed wonderen.
Of dit ook meteen de oplossing was voor het niet stoppen van de wissers zullen we vanzelf zien als het gaat regenen.
Dan over de stand:
De linker wisser moet denk ik één tandje omhoog en de rechter 2 tot 3. Ik zag aan de buitenkant geen schoefjes of wat dan ook zitten, kun je ze er zo af trekken of kapje weghalen??</p>
22-02-2007 15:34 #83255
door Tom Steverink
<p>Je kunt ze van het getande asje aftrekken, maar misschien moet je <font style="BACKGROUND-COLOR: #ffcc00"><strong>voorzichtig</strong> </font>een schroevendraaier als hefboom gebruiken.</p><p>P.s leuk hé, al dat geknoei van vorige eigenaars? Ik heb nog wel gekkere dingen gezien, maar die van jou mag er ook wezen!</p>