Dynamo doormeten --> stuk?

• Henry van Leusden
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-12-2006 14:00 #83349 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic Dynamo doormeten --> stuk?
o ja bas, voor het geval je proefondervindelijk wilt testen: ik heb in N'gein nog wel een setje (dynamo + regelaar) liggen om uit te proberen.je weet dan in ieder geval zeker wat er mankeert.

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 11236-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-12-2006 13:47 #83348 door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic Dynamo doormeten --> stuk?
<p>Henry, ik heb zojuist de dynamo getest op de manier zoals jij hierboven beschrijft, maar het enige resultaat is een vonkenregen bij de pluspool van de accu... Lijkt me niet heel bevorderlijk... ;-0</p><p> </p><p>Ik heb eerst de minpool van de accu verbonden met de zwarte en de groene draad van de dynamo (zwarte zit op het huis, groene gaat naar DF-pool) en daarna de rode draad met de pluspool van de accu. Het lijkt wel kortsluiting ofzo.</p><p>Wat nu? Is toch de dynamo stuk?</p>

• 11236-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-12-2006 15:31 #83347 door 11236-dummy
<p>Goed, ik wilde nu wel eens weten wat er aan de hand was, dus naar een dynamo revisiebedrijf in Breukelen gereden. Eerst geprobeerd de dynamo als motor te laten werken --> kortsluiting en een hoop rook... Toen op de echte testbank en de dynamo geeft helemaal geen spanning.</p><p> </p><p>Volgens het bedrijf zijn de veldwikkelingen doorgebrand. Revisie zou op 80 euro ex BTW komen. Toch maar op zoek naar een ruildynamo dan... Weet nu in ieder geval waar het aan ligt. Ben alleen vergeten te vragen wat de oorzaak zou kunnen zijn. Iemand?</p>

• Henry van Leusden
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-12-2006 11:36 #83346 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic Dynamo doormeten --> stuk?
<p>Geen idee waarrdoor precies veldwikkelingen de geest geven. In het algemeen geldt dat de isolatie om wikkelingen heen, nu eenmaal geen onbeperkte evensduur heeft waardoor sluiting kan ontstaan. Ik heb een gelijke ervaring gehad in Zuid-Frankrijk, begin '90. Brandlucht en een hoop gepiep: dynamo aan gort. Wie schetst mijn verbazing, dat er in het eerstvolgende dorpje een heuse Bosch-dealer zat. Die had nog dezelfde dynamo op een tractor zitten. Bleek ook stukgelopen te zijn door een uitgelopen achterlager(bus). Reparatie van mijn dynamo was wel mogelijk en of ik dat wilde: oui, en toen maakte ik de duurste fout van mijn leven: door toe te voegen " je n'ai pas de choix" . Per slot van rekening moesten we weer naar huis. Reparatie kostte een kleine 3000FF, omgerekend destijds 900 HFL, pakweg 400 EURO.Sindsdien gaat er altijd ook een dynamootje mee op vakantie. Nog nooit nodig gehad natuurlijk..............</p><p>Is het voor jou een idee nu over te stappen op wisselstroom? Dries heeft wel wat liggen geloof ik. Ben je er weer voor > 150.000 km van af. </p><p> </p>

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

• 11236-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-12-2006 01:12 #83345 door 11236-dummy
<p>400 euro??? Die Fransen... </p><p> </p><p>Gisteren bij Dries een wisselstroomdynamo met spanningsregelaar gekocht. Nog geen tijd gehad om het zaakje in te bouwen, maar hoop dat van de week te doen. Ik meld de afloop nog! </p>

• 11236-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-12-2006 20:41 #83344 door 11236-dummy
<p>Voor de afloop zie: p130.web-log.nl </p><p> </p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD