accu

Lees meer
18-12-2006 15:14 #51640 door Jos Tijssen (GAST)
accu is gemaakt door Jos Tijssen (GAST)
Mijn auto is aan een nieuwe accu toe en omdat mijn auto moeilijk start is mijn vraag zal ik er weer een van 55ah inzetten of zoals ik onlangs bij iemand zag eentje van 60ah zal hij dan mischien net iets beter starten? ik heb een volvo amazon. alvast bedankt voor jullie reactie's Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Toon Boelens (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
18-12-2006 16:12 #83384 door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic accu
55 Ah is zondermeer te weinig, ikzelf heb 70 Ah maar als je geen extra verbruikers hebt zoals achterruitverwarming etc voldoet 60 Ah ook

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-12-2006 16:22 #83383 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic accu
Met een zwaardere accu kan je alleen maar LANGER starten, maw je kan de startmotor langer laten draaien omdat je meer stroom hebt. Als je met beter starten sneller aanslaan van de motor bedoelt moet je het zoeken in de afstelling van de motor.(kleppen, ontsteking carburateur ed). Je kan overigens zonder bezwaar een accu met meer ampere plaatsen zolang die maar 12volt is, wel opletten of hij past. Een hoger amperage accu is nl groter. Is misschien verstandig als je meer stroom verbruikers hebt aangesloten zoals verstralers, versterkers achterruitverwarnming en dat soort ongein. Verschil 55ah of 60ah is minimaal, ga dan voor een 70ah als je het nodig mocht vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-12-2006 18:02 #83382 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic accu
<p>Een beetje offtopic, want de vraag ging over accu's, maar veel verbruikers kun je volgens mij alleen structureel oplossen door er een dynamo in te bouwen die voldoende genereert om minimaal dat verbruik te kunnen leveren. Exclusief pieken natuurlijk, want die vangt de accu wel op. Maar anders zal de accu niet voldoende opladen. En een hogere capaciteitsaccu kan daar natuurlijk langer tegen dan een lagere.</p><p>NB. Let er bij het aanschaffen van een nieuwe accu wel op dat de polen goedom zitten zodat je kabels het redden. Niet iedere grotere capaciteitsaccu met de goede afmetingen past. D.W.Z. zorg ervoor dat de polen qua orientatie naar de motor toe gericht staan op het moment dat de min-pool dicht bij de massakabel zit.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-12-2006 20:35 #83381 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic accu
<p>Een tip waar je misschien iets aan hebt: maak de contacten van de massakabel onder de auto eens goed schoon! Ik heb ook eens lang getobt met een amazone die slecht startte en uiteindelijk na het monteren van een extra massakabel van de minpool rechtstreeks naar het motorblok was het probleem weg!</p><p>Mijn huidige 144 heeft dezelfde kabel inmiddels, en ook bij een vriend werkte het uitstekend!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
19-12-2006 13:19 #83380 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic accu
<p>Je weet dat er accu's zijn met een leuke ouderwetse 'look' en moderne techniek? Ik dacht Wilco, anders via de V44 club.</p><p>Kies anders een accu die er lekker ouderwets uitziet, en niet zo'n moderne Bosch oid. (vind ik hoor)</p><p>Moderne accu's gaan vanwege de andere samenstelling van vroeger ivm milieu helaas minder lang mee. Reken maar op max 4-5 jaar. Slechte accu's geven hele rare storingen en overbelasting van het laadsysteem. Dus als je bij een lopende motor een boordspanning van 14,5V meet is de inwendige weerstand van de accu te hoog en daarmee dus te vervangen. De spanningsregelaar doet zijn best, maar is veel te hard bezig.</p><p>Spanningsverlies met starten is op te meten door met starten een multimeter te houden op de accupool en het andere spanningspunt. </p><p>Dus: accuminpool en op het motorblok.</p><p>Accupluspool en startmotoraansluitpunt. Je staat soms verbaasd wat je kan vinden. bv een gebroken massakabel &iacute;n de isolatie of &iacute;n de accupoolklem zelf. Het motorblok beweegt en kan na zoveel jaren de kabel-inwendig- doen breken</p><p>Zo kan je ook spanningsval meten in het laadsysteem. Weer minaccupool en op het dynamohuis/pluspool en plus aansluiting op dynamo. Vaak zie je dat er een slechte massa kan zijn door geroeste draaipunten. Een extra massakabel van de dynamo naar het motorblok kan zo maar 10A schelen.</p><p>spanningsval max 1V</p><p>gr marcel</p>

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-12-2006 16:43 #83379 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic accu
zoals al gezegd is een sterkere accu goed voor langer starten en niet voor beter starten en een sterke dynamo zorgt voor het op peil blijven van de accu; ik rij nu een tijdje met een 60Ah accu in combinatie met een 65 Ah dynamo en dat gaat uitstekend; kan rustig een nacht lang met grootlicht in combinatie met verstralers met elk 100 watt lampen, ruitenwissers, kachelventilator, kaartleeslamp, mistachterlampen etc. zonder problemen rijden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-12-2006 15:55 #83378 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic accu
als het niet de bedoeling is veel stroom te verbruiken, maar wel kunnen
starten bij extreem lage temperaturen, dan is het niet zozeer het aantal Ah
dat bepalend is maar wel de SAE CCA ("Cold Cranking Amps - Amperes Koude
Start"). Ik lees in literatuur: "Dit is een maatstaf voor het aantal
amperes dat de accu kan leveren gedurende een periode van 30 seconden bij
een temperatuur van -18C" [dat zal hij dus ook geen uur uithouden, maar wel
50A gedurende 1 uur]. De 50Ah Optima accu (in VOD te koop, maar kost
wel een pak euro's) zou aldus een CCA van 800A hebben. Uiteraard neemt
startmotor slechts de Amperes op die hij nodig heeft. In Optima foldertje
lees ik dat zo'n accu ook nog tot -40C een "zeer hoge startstroom" geeft,
en ik neem aan voldoende om B18/B20 nog aan de praat te krijgen - misschien
interessant voor buitenslapers in de winter, of winterse reizen naar
noorden wanneer geen motorverwarming aanzezig? Hoeveel CCA een gewone 50Ah accu (bvb. voor AM) heeft weet ik niet. In 940Estate met benzine motor B230FT zit bvb accu "12V 55Ah 510A", en die draait vlot de motor rond bij lage temp. (ik neem aan dat startmotor van 1.4 kW (1.9 pk) stuk zwaarder is als bij AM).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.