Ruitenwisser motor wordt heet

• Sybrand van der Meulen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2007 21:32 #51552 door Sybrand van der Meulen
Ruitenwisser motor wordt heet is gemaakt door Sybrand van der Meulen
Beste forumleden, Al een tijdje wordt de ruitenwissermotor van onze Amazon Combi 1965 bloedheet bij continu gebruik.. tot stinkens toe! Na wisselen van de motor werd ook deze bloedheet (toeval??!!). Ook wisselen van de schakelaar gaf geen verandering. Het mechaniek zelf loopt heel soepeltjes (na losmaken van de motor). Het geheel is van het type SWF (met stangetjes overbrenging). Wellicht heeft er iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en ... hoe het opgelost kan worden ?? Alvast hartelijk dank voor jullie reacties ! Meike en Sybrand

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-01-2007 04:17 #83793 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Ruitenwisser motor wordt heet
Een elektromotor wordt heet als hij (veel)meer stroom verbruikt dan de bedoeling is. Dat kan door een verhoogde weerstand in het mechaniek komen, maar dat loopt soepel. Is dit ook het geval als alles gemonteerd is?
Een andere mogelijkheid is een te hoge interne weerstand. Je kunt dit meten met een multimeter. De waarden heb ik hier helaas niet.

• J.L.M. Bruin
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-01-2007 12:24 #83792 door J.L.M. Bruin
Beantwoord door J.L.M. Bruin in topic Ruitenwisser motor wordt heet
<p>Sybrand,</p><p>Heb pas hetzelfde gehad met Ama '60 6V. Wat bleek, na 3 x in en uitbouwen: het rechter draaimechaniek was verwoest, de tandjes waren afgebroken en het wieltje zat klem. Motor werd loeiheet en inderdaad begon behoorlijk te stinken. Eenvoudig opgelost voor the time being, door het asje een halve slag te verdraaien en daarna het spulletje weer te monteren. De ruitenwisser draait tenslotte maar een halve slag. Ik hierbij tevens het hele tandwielhuisje schoongemaakt en voorzien van nieuw vet, dat was trouwens zowel rechts als links wel hard nodig! Spulletje weer gemonteerd, ruitenwisser rechts draait weer spelingsvrij. Had ik eigenlijk links ook ff moeten doen maar ik heb er nu de kracht niet meer voor......</p><p>Succes en laat even weten wat het was en hoe het is verholpen.</p><p> </p>

PV544C - 1964
P1800S - 1967
240DL - 1987
C40 - 2021

• Jan Soetens (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-01-2007 13:49 #83791 door Jan Soetens (GAST)
Beantwoord door Jan Soetens (GAST) in topic Ruitenwisser motor wordt heet
<p>Niet per ongeluk de spanningsdraden verwisseld zitten?</p><p>Groetjes,</p><p>Jan</p>

Groetjes,
Jan

• Sybrand van der Meulen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2007 16:15 #83790 door Sybrand van der Meulen
Beantwoord door Sybrand van der Meulen in topic Ruitenwisser motor wordt heet
<strong>Dank zo ver maar...zoals Piek al aangaf het mechaniek loopt soepeltjes, ook in de auto (met de motor losgekoppeld. De spanningsdraden zijn volgens mij goed gemonteerd: hij finctioneert zoals hij zou moeten (uit, normaal, snel)..... De- en monteren is een redelijke boevenklus dus als het niet meer of hooguit nog 1 keer hoeft zou dat we zo aantrekkelijk zijn.... :-) gr Sybrand</strong>

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-01-2007 18:22 #83789 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Ruitenwisser motor wordt heet
zou het ruitewissermechanisme toch gedemonteerd worden, dan kan bij deze
gelegenheid eventuele vooraf vastgestelde speling op de ruitewisserarmen
opgeheven worden door asje(s) 180 graden te draaien. Daardoor wordt het nog
gave deel vh asje (zie hiervoor bij collega Bruin) gebruikt, zie artikel van M. Post in V44 1987nr2 pag.20 of pag.5277 op V44-CDROM. Onderbreek ook stroom door - of + kabel los te koppelen, want bewegend mechanisme (bij sommige uitvoeringen) is in staat je vingers af te knippen!

• Kees van der Heiden (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2007 19:24 #83788 door Kees van der Heiden (GAST)
Beantwoord door Kees van der Heiden (GAST) in topic Ruitenwisser motor wordt heet
<p>Je kan natuurlijk de motor testen met een paar verlengdraden , hoef je niet telkens onder het dashboard te kruipen. </p><p>Zou het kunnen zijn dat je bij het vastzetten van de stangetjes de boel onder spanning zet? Ik moest bij mijn Duett aardig wat buigen voor ik alles spanningsvrij kon monteren.</p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD