bougie bobine accu B30E 1972 LPG

• Vincent Oldenbroek (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-02-2007 22:31 #51519 door Vincent Oldenbroek (GAST)
bougie bobine accu B30E 1972 LPG is gemaakt door Vincent Oldenbroek (GAST)
<p>hallo,</p><p>Wat zijn nu de beste bougies voor een B30E op lpg, 1972---> NGK BP7HS of NGK BP6HS? lees dat men ze allebei gebruikt. Er zit nu NGK BP6HS in zag ik vandaag. Allemaal waren ze wit/grijs Ik heb de 164 nu een paar maanden en ben wat dingen aan het nalopen, omdat die altijd moeizaam start op lpg terwijl ik het gaspedaal, gastoevoer is ok, als die 1 keer loopt gaat het prima. benzine gedeelte doet et nog niet. Ben ook nog met paar apk klusjes bezig, dus die gaan nog even voor.</p><p> </p><p>Afstand bougie iets van .70mm? Korte schacht? Zijn er meerdere draadlengtes verkrijgbaar?</p><p> </p><p>Zijn de scandcar bougiekabels aan te raden? kom op het internet allemaal aparte kabels met allerlei soorten kernen ed tegen. Spuit men die kabel nog later met een goedje in tegen vocht?</p><p> </p><p>Zijn er bobines in gebruik die het voltage meer verhogen dan de standaard bobine, dus bijv. met verhouding(zelf bedachte waarden) 12V naar 20000 V(standaard) en 12 V naar bijv. 40000V? En welk merk/type wordt er in volvo 164 E 1972 toegepast?</p><p> </p><p>Mijn accu(Tudor) is ook niet meer zo sterk heb ik het gevoel. ook als die helemaal is opgeladen. Had een keer een paar jaar oude Optima red top van iemand te leen. Ging toch net iets flotter het starten had ik het gevoel.</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-02-2007 08:56 #83946 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic bougie bobine accu B30E 1972 LPG
ivm keuze accu [50,...,70,..Ah?], zoek naar "accu" van "Tijssen"
(18-12-2006 ); prijs Optima rood = meer als dubbel van gewone accu (in VOD:
174 <->72 zbtw), mijn ervaring met Opt.rd (nu 8jr oud) in AM is ++

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-02-2007 10:21 #83945 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic bougie bobine accu B30E 1972 LPG
Hoi Vincent;
Voor de B20E en B30E zou ik de NGKBP7HS gebruiken, electrodes op gas 0,7mm. De HS codering staat voor de draadlengte van de bougie. Er past maar een draadlengte. Zet er NOOIT een andere draadlengte in, anders is het een keer starten en je kan je blok waarschijnlijk weggooien! Als de draadlengte te groot is komt de zuiger in aanraking met je bougie en dat wil je echt niet meemaken. Er zijn inderdaad bobines met een hogere stroomafgifte voor een sterkere vonk. Zelf gebruik ik in mijn ES de pertronix electronische ontsteking in combinatie met hun flamethrower bobine wat me erg goed bevalt. Geen gezeur meer met contactpunten en de motor draait merkbaar beter/rustiger en ook iets zuiniger en je hoeft maar naar de contactsleutel te kijken en hij loopt. Een nog beter alternatief is de 123 ignition, maar die is wel een stuk duurder. Een E motor vraagt een vrij zware accu, voor de B30E zo'n 70amp. Scandcar kabels zijn prima, ga ze niet inspuiten met zgn vochtverdrijvers gebaseerd op een lak laagje, dat spul gaat op den duur loslaten en daardoor juist vocht vasthouden. Als je goede kabels hebt is dat onzin. Op deze site hebben ze alles op gebied van electronische ontsteking: edsclassic.nl/

• Vincent Oldenbroek (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-02-2007 17:58 #83944 door Vincent Oldenbroek (GAST)
Beantwoord door Vincent Oldenbroek (GAST) in topic bougie bobine accu B30E 1972 LPG
<p>Ja die 123 ignition is inderdaad best wel prijzig. Goede accu is de basis tot meerdere dingen dus die maar eerst!</p><p>Ik heb mijn Tudor accu nog even gecheckt en in de catalogus van tudor gelezen dan deze 530 CCA (Cold cranking amps @-18 deg. C) en 70 Ah heeft.</p><p>De Optima Red serie(auto en landbouw) heeft 44Ah - 50Ah en van 730 CCA tot 815 CCA @ -18 deg. C</p><p>En de optima Yellow serie(auto veel stroomverbruikers en industrie/bouw) heeft 41-75Ah en van 510 CCA tot 975 CCA @ -18 deg. C.</p><p>Een yellow uit de hogere regionen zou dus wel interessant zijn. Ze zijn inderdaad wel erg duur maar kan ze via de werkgever van mijn bijbaan krijgen en dan komt de prijs al weer meer in de richting van de prijs van een normale accu. Een andere accu moet natuurlijk ook weer passen dat is inderdaad ook een issue.</p><p>Ja ja als je bougie tegen je zuiger aankomt dan gaan er inderdaad rare dingen geburen, nee ik wist niet dat HS voor de schacht stond. Er zitten nu NGK BP6HS in dus graadje warmer, misschien zouden BP7HS ook al iets effect hebben.</p><p>Is 70Ah echt zo essentieel voor de B30E? Hoe kun je de specificaties zien van je dynamo? Er zit bij mij volgens mij geen originele dynamo in. De volt-regelaar(voltage regulator) of hoe dat ook heet zit ingebouwd, dus niet meer los van elkaar.</p>

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-02-2007 12:12 #83943 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic bougie bobine accu B30E 1972 LPG
Het belangrijkste is dat de accu veel vermogen heeft tijdens het starten omdat de E blokken vrij veel stroom trekken door alle extra stroomgebruikers van het injectiegedeelte en de hogere compressie van deze motoren. Wat de duurzaamheid van een accu ten goede komt is om alle stroomgebruikers pas in te schakelen (lampen, ventilatie, radio ed.) als de motor draait en de motor pas uit te zetten als je ze weer allemaal eerst hebt uitgeschakelt.
Als het goed is staat op de dynamo vermeld hoeveel vermogen die heeft, moet minimaal zo'n 55amp. zijn. Bij de E blokken is het van groot belang om alle electrische verbindingen (zekeringkast, relais's(?), sensoren etc.)goed schoon te houden. Dat voorkomt een hele hoop rare storingen. Maak ze schoon met wat contact spray en monteer ze weer met een likje kopervet. Kan het nooit meer oxideren.

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-02-2007 13:33 #83942 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic bougie bobine accu B30E 1972 LPG
<p>Ben je niet te moeilijk aan het doen? Dit type auto gebruikt techniek uit de jaren 70.</p><p>Kan het bv niet zo zijn dat er geen LPG stroomt op het moment dat je start, maw is de spanningsval zo groot dat het lpg relais even niet open gaat?</p><p>Mijn Amazon zet ik met het gaspedaal ingedrukt even het contact alleen aan, lpg kan alvast binnen stromen, dat twee keer en dan pas doorstarten.</p><p>gr marcel</p>

Amazon Combi '66

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD