Geen dimlicht meer
- Bert Bomer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-02-2007 22:26 #51451
door Bert Bomer (GAST)
Geen dimlicht meer is gemaakt door Bert Bomer (GAST)
<p>Gisteren mijn eerste amazon opgehaald, en alles werkte. 's Avonds wilde ik hem even wegzetten bleek het dim en grootlicht niet meer te werken. Stadslicht en dashboardverlichting werken wel. Als ik aan de stuurhandel trek hoor ik onder de motorkap het grootlicht relais klikken maar er komt geen licht. Wel brand constant het blauwe lampje in het dashboard. Eerst brandde dit niet niet maar de lampen wel. Ik verdenk zelf de voetschakelaar, om dat ik daar aan heb gezeten en het zich volgens mij sindsdien voordoet. Heb deze ook helemaal losgehaald maar dit leverde niets op. Wie weet raad? </p><p>IOverigens, zijn er nog meer zekeringen dan de 4 onder de motorkap?</p><p>Bert Bomer</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-02-2007 22:49 #84340
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic Geen dimlicht meer
<p>Hallo Bert,</p><p>Welkom bij de club, nog wel even lid worden hoor, we hebben tenslotte nog steeds geen federatie van Volvoclubs.</p><p>De voetschakelaar regelt de bediening dim/grootlicht en is gevoelig voor corrosie en vuil. Mat optillen, electrische verbindingen schoonmaken en schakelaar insprayen met WD40. Een goede tweede verdachte is de zekeringkast met inderdaad slechts 4 zekeringen. Contacten goed schoonmaken, preventief alle zekeringen vervangen, is al veel over geschreven. De derde verdachte is de lichtschakelaar zelf. Zitten alle contactjes nog vast? </p><p>Zijn allemaal kleinigheden, waarschijnlijk door lang stilstaan.</p><p>Hoe is de zitpositie?</p><p>Veel plezier ermee,</p><p>Siang</p>
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-02-2007 12:22 #84339
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Geen dimlicht meer
<p>ik heb alle draden tussen de koplampen en motorruimte vervangen.</p><p>vooral in de wielkasten waren de draden slecht zoniet vergaan , ook de massaverbindingen van de koplampen heb ik vernieuwd.</p><p>misschien moet dit bij jouw auto ook</p>
- Bert Bomer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-02-2007 19:31 #84338
door Bert Bomer (GAST)
Beantwoord door Bert Bomer (GAST) in topic Geen dimlicht meer
<p>Hallo Siang en Rene.</p><p>Ik heb zelf het idee dat de voetschakelaar niet meer werkt omdat hij niet het geluid maakt wat ik ervan verwacht(soort klik/klak) maar ik zal ook alle contacten en draden eens goed nalopen. De bedrading is zowieso een rommeltje, maar ik wilde eerst even voor de APK om een indruk te krijgen.</p><p>Siang de stoel moet nog worden opgevuld, maar er is zowieso nog van alles te doen. Het was een goedkope auto dus ik kan nog van alles verwachten, al ziet hij er best goed uit en rijd hij ook goed.</p><p>En lid worden zal ik ook nog
</p><p>Bert Bomer</p>
- Bert Bomer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-02-2007 19:54 #84337
door Bert Bomer (GAST)
<p>Overigens, woensdag ga ik weer verder zoeken, maar ik zou om de schakelaar uit te sluiten hem toch kunnen verwijderen en direct de draden (na meten wat wat is) direct aan elkaar kunnen zetten. Als het dan nog niet werkt moet het verderop zitten. Of maak ik nu een denkfout??</p><p>Bert</p>
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-02-2007 21:37 #84336
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Geen dimlicht meer
Bert der voetschakelaar is een wisselschakelaar De gele draad komt uit de lichtschakelaar en de voetschakelaar schakelt deze tussen ofwel de rode (grootlicht )of de grijze (dimlicht) draad. Er zijn twee rode draden een gaat naar de knipperlichtschakelaar (lichtclaxon) de andere naar grootlicht. Je verteld dat het grootlichtrelais wel reageert dus dat zou betekenen dat deze wel stroom krijgt/ Ik neem dus aan dat de aarde van je lichten niet functioneert.Of dat het een combinatie is van kapotte voetschakelaar/bedrading naar grootlicht want het lichtsignaal zou ook moeten werken als de lichtschakelaar en de voetschakelaar stuk zijn.
<a target="_blank" href=" www.home.zonnet.nl/eugenwulff/schema.jpg ">hier een schema Dit schema is een beetje aangepast de rode en grijze draden gaan rechtstreeks naar de koplampen Ik heb het zo aangepast om de lichtschakelaar te ontlasten, omdat ik ook wat vreemde storingen had en om de lichtopbrengst te verbeteren.
<a target="_blank" href=" www.home.zonnet.nl/eugenwulff/schema.jpg ">hier een schema Dit schema is een beetje aangepast de rode en grijze draden gaan rechtstreeks naar de koplampen Ik heb het zo aangepast om de lichtschakelaar te ontlasten, omdat ik ook wat vreemde storingen had en om de lichtopbrengst te verbeteren.
28-02-2007 22:22 #84335
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Geen dimlicht meer
<p>Vandaag heb ik het dimlicht raadsel van mijn Amazon opgelost. Opeens deden beide koplampen het niet meer. Het bleek dat er een stuk was en de ander was er gewoon spontaan mee opgehouden. </p><p>Het blauwe lampje op het dashbord ging aan, ook als het grootlicht niet brandde.</p><p>Rechts deed zowel het dimlicht als het grootlicht het niet. Als je goed keek zag je wel een oranje gloed. Eerste conclusie massa probleem.</p><p>Na het schoonmaken van de contacten en het doormeten van de massa draad deed hij het weer. Maar helaas tijdelijk.</p><p>Uiteindelijk bleek het toch te liggen aan het feit dat de massa draad geen goed contact maakte met het chassis. Wellicht een combinatie van verf en corrosie. En dat terwijl met de multimeter wel een lage weerstand gemeten werd. Maar goed, contact schoongemaakt en het doet het weer.</p><p>Conclusie: Een massa probleem kan voor vreemde symptomen zorgen die het doet lijken alsof draden niet goed zijn aangesloten.</p>
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Bert Bomer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-02-2007 22:25 #84334
door Bert Bomer (GAST)
<p>En er was weer licht.</p><p>Inderdaad zoals Eugen schrijft een massaprobleem. Een draad die naar de massa ging was half gebroken in de kabelschoen. En na de aansluitingen van de voetschakelaar aan te hebben gepast werkt deze ook weer. Op naar het volgende klusje, want er zijn er nog genoeg.</p><p>Bert</p>