Snerpend geluid bij uitschakelen motor

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2007 21:49 #51351 door Michiel Helsloot (GAST)
Snerpend geluid bij uitschakelen motor is gemaakt door Michiel Helsloot (GAST)
<p>Als sinds de aanschaf maakt roodkapje (ama '65 b18) een klaagelijk snerpend geluidje wanneer ik het contact uitzet. Het geluid stopt waneer de motor helemaal stil staat. Ik interpreteer het maar als een teleurstellend commentaar van het autootje dat 'ie nog niet naar bed wil :).</p><p>Ik vermoed dat de bobine nog ergens 'na-vonkt' buiten het ontstekingscircuit zolang de motor nog even doordraait, maar ik kan het niet helemaal verklaren. Tijdens het rijden heb ik verder nergens last van. </p><p>Ik moet er wel bij vermelden: ik heb het oude type bobine met pantserkabel en er is door de vorige eigenaar een startknop ingebouwd. De bobine wordt niet heet tijdens het rijden. Hij wordt wel wat warm wanneer ik het contact in de accessoire-stand heb staan (motor draait niet).</p><p> Heeft iemand dit eerder meegemaakt?</p><p>Kan het zijn dat de bobine aan z'n einde is? </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-04-2007 21:54 #84815 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Snerpend geluid bij uitschakelen motor
Ik herken die symptomen niet als een kapotte bobine. Laat iemand anders de wagen uit zetten terwijl jij onder de motorkap kijkt/luistert. Misschien dat je zo kunt bepalen waar het geluid vandaan komt. Een snerpend geluid doet me eerder aan een slippende Vsnaar denken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2007 22:12 #84814 door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Snerpend geluid bij uitschakelen motor
<p>Michiel, je bedoelt toch niet het na-pruttelen van de motor? Dat kan ook een hard, schel geluid geven! Gebeurt het bij benzine of gas (als je auto dat heeft)? Bij mij was het weleens het geval bij een te rijk afgstelde carburateur en dan op benzine. Een laatste restje benzine raakt dan de nog hete/ gloeiende bougies en ontbrandt nog deels. Dit zorgt voor een soort backfire/ door pruttelen, terwijl je het contact al uit hebt gezet.</p><p>De bobine doet prima zijn werk vrees ik.. Kijk eens goed naar de afstelling van je carbs op benzine, als het sterk op dit gebeuren lijkt.</p><p>Groeten Marijn!</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-04-2007 10:43 #84813 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Snerpend geluid bij uitschakelen motor
<p>Hi Peter, Marijn,</p><p>Het geluidje komt van vlak achter het dashbord of het schutbord lijkt het.</p><p>De v-snaar maakt meer een piepend geluid als die slipt (wie-wie-wie). En het napruttelen van de motor heeft een veel 'lager' geluid (put-put-put-kuch).</p><p>Het klinkt bijna alsof er een tandwiel langs een stuk ijzer draait (krr&egrave;&egrave;&egrave;&egrave;&egrave;&egrave;&egrave;h, gaat van hoog naar laag met het afslaan van de motor).</p><p> </p><p>Mijn interpretatie is dat de bobine, gevoed door de dynamo die meedraait met de motor, nog een serie vonkjes produceert die ergens tegenaan knetteren.</p><p>Een andere optie (bedenk ik me nu) is misschien dat het tandwiel van de startmotor even naar buiten komt ofzo. Maar dat geluid zou meer van 'beneden' moeten komen. Dit komt duidelijk van een hoger gelegen deel dan de versnellingsbak.</p><p>Peter, goed idee om even met iemand samen op onderzoek te gaan. Hopelijk lukt dat dit weekend.</p><p> </p><p>Misschien ook een leuk idee om eens een 'geluiden-database' aan te leggen van alle rare piepjes, kraakjes, klikjes, kuchjes die onze wagens maken. En daar dan een oorzaak aan te koppelen :).</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees van der Heiden (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-04-2007 14:21 #84812 door Kees van der Heiden (GAST)
Beantwoord door Kees van der Heiden (GAST) in topic Snerpend geluid bij uitschakelen motor
<p>Als je motor uitgezet wordt staat hij nog even flink te schudden. Misschien dat er dan iets schuurt? Ga eens flink aan je motorblok heen en weer rukken, misschien dat je het dan ook op kunt roepen? Bij mij was het de km tellerkabel die door een gat in het chassis gaat en daar heen en weer lag te piepen. Rubbertje ertussen en weg geluid.</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-04-2007 14:37 #84811 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Snerpend geluid bij uitschakelen motor
Als je contact uit staat krijgt je bobine geen stroom meer, dus kan die geen vonken meer produceren. Als je het idee hebt dat er iets vonkt zou ik het met geopende motorkap eens in het donker bekijken, dan kan je eventuele vonken beter zien. Vonken zou je ook moeten kunnen ruiken aan de hand van een schroeilucht als er ergen kortsluiting is. Maar het lijkt me sterk dat het van de bobine komt. Je kan een verdachte plek eens beluisteren door er een schroevendraaier tegen aan te houden en het handvat tegen je oor houden. Dat werkt als een stethoscoop. Het kan misschien nog de aanjager zijn die nog aanstaat, tandwiel van je startermotor zoals je zelf al noemde. Maar het blijft erg moeilijk om een diagnose te stellen afgaand op een geluid...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • M.R. van Doorn (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-06-2007 22:25 #84810 door M.R. van Doorn (GAST)
Beantwoord door M.R. van Doorn (GAST) in topic Snerpend geluid bij uitschakelen motor
Het lijkt op het geluid dat ik ook heb; de gaspedaal-stang. Om het zeker te weten; bij het uitzetten van de motor even je voet ONDER het gaspedaal plaatsen en daarmee het pedaal omhoog trekken. Hoe op te lossen? Geen idee........ ik ga er een topic over starten. Maar een beetje kopervet in de kogelgewrichtjes schijnt al wonderen te doen. Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2008 21:14 #84809 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Snerpend geluid bij uitschakelen motor
<p>Is het toch niet gewoon een kwestie van "nadieselen"? Rij je alleen op benzine of ook LPG; op LPG zou hij het niet moeten doen; LPG toevoer wordt direct afgesloten bij contact uit, benzine blijft aangezogen worden uit carburateur zolang de motor uitdraait. Zeker als je carburateur te rijk staat en/of bij koolafzetting in de cilinderkop (blijft nagloeien) kan er spontane ontsteking voorkomen, ook bij uitgeschakeld contact (nadieselen). Nadieselen kan schadelijk zijn voor je motor; als je denkt dat het voorgaande bij jou 't geval is zet dan voortaan je contact uit met je voet op de rem, motor in een versnelling en laat dan je koppeling tegelijkertijd opkomen om de motor af te remmen/te stoppen. Ben benieuwd wat 't uiteindelijk is! </p><p> </p>

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.