Laadspanning dynamo te hoog
- Rob Eling (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-04-2007 17:54 #51306
door Rob Eling (GAST)
Laadspanning dynamo te hoog is gemaakt door Rob Eling (GAST)
<p>Waarde VolvoVrienden</p><p>Het volgende probleem: na maanden van stilstand van mijn Amazon bracht ik de b18 dan eindelijk weer eens tot leven. Starten, lopen, maar: bij toerentallen boven 2000rpm een heel naar gillend geluid, ongeacht koude of warme motor.Bij stationair lopen is er niks te horen. Mijn verdenkingen gingen uit naar de dynamo. Tegen beter weten in heb ik wat kruipolie bij het lager van de dynamo proberen te krijgen, maar het geluid houdt niet op. De accuspanning die ik nu meet is zo'n 17Volt! Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Spanningsregelaar, kapot lager, kromme as? Zou het geluid te maken kunnen hebben met de hoge accuspanning? Overigens heb ik het idee dat het geen originele accu is, omdat er een geknutseld bracket omheen zit. </p><p>Alvast bedankt voor jullie inzichten,</p><p>Rob Eling</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-04-2007 21:30 #84989
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Laadspanning dynamo te hoog
<p>Rob,</p><p>De spanningsregelaar zal de boosdoener wel zijn. Tijdens het laden moet de accuspanning ergens tussen de 13,8V en 14,3V liggen.</p><p>Omdat de spanning niet meer begrensd wordt probeert de dynamo met alle geweld je accu op te laten. Dit resulteert in:</p><p> * een te hoge accuspanning; heb je zelf al geconstateerd</p><p>* je accu zal ook gaan koken; water gaat verdampen</p><p>* omdat je dynamo zoveel vermogen in de accu wil dumpen gaat je V-snaar slippen; dat is het piepende geluid wat je hoort</p><p> </p><p>Zoals gezegd verdenk ik je spanningsregelaar; in een zeldzaam geval kan ook de veldwikkeling in je dynamo sluiting maken met dezelfde symptomen als gevolg.
Ergens sluiting in je bedrading tussen dynamo en spanningsregelaar kan ook een oorzaak zijn.</p><p>Een al dan niet originele accu maakt voor dit probleem wat jij hebt geen verschil (zolang het maar een 12V exemplaar is)</p>
Ergens sluiting in je bedrading tussen dynamo en spanningsregelaar kan ook een oorzaak zijn.</p><p>Een al dan niet originele accu maakt voor dit probleem wat jij hebt geen verschil (zolang het maar een 12V exemplaar is)</p>
- Rob Eling (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-04-2007 22:05 #84988
door Rob Eling (GAST)
Beantwoord door Rob Eling (GAST) in topic Laadspanning dynamo te hoog
<p>Han bedankt voor je reactie. Kan ik de spanningsregelaar doormeten om een diagnose te stellen? En betekent een kapotte spanningsregelaar dan ook meteen het einde voor de hele dynamo? Ik bedoelde in mijn eerdere post trouwens te zeggen dat ik vermoedde dat de dynamo geen origineel exemplaar is, vanwege de brackets. </p><p> </p>
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-04-2007 22:16 #84987
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Laadspanning dynamo te hoog
Rob, voor dit soort details moet je in de Haynes manual zoeken hoe je e.e.a. afzonderlijk kunt testen. Je de dynamo en spanningsregelaar ook laten testen bij een auto elektrozaak