bobine vervangen 164E 1972, blauwe/rode bobine van Bosch ook goe

• Vincent Oldenbroek (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-05-2007 17:30 #51273 door Vincent Oldenbroek (GAST)
bobine vervangen 164E 1972, blauwe/rode bobine van Bosch ook goe is gemaakt door Vincent Oldenbroek (GAST)
Hallo,

Ik wil mijn bobine van mijn volvo 164E vervangen. Nu vroeg ik mij af of de blauwe of rode bobine van bosch ook goed zouden zijn. Nog even voor de duidelijkheid, ik heb dus een volvo 164E, dus met injectie. Hij rijdt op LPG en heeft de oude onsteking nog. zie ook: rb-aa.bosch.com/boaa-nl/Category.jsp?cca...=nl-NL&publication=1

Groeten Vincent

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2007 18:00 #85129 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic bobine vervangen 164E 1972, blauwe/rode bobine van Bosch ook goe
De blauwe bobine van Bosch is een hele goede met een interne resistor (3ohm), voor de rode moet je een externe resistor toepassen. Bosch is meestal flink aan de prijs. Ik heb de flamethrower van Pertronix ingebouwd, met interne resistor icm de Pertronix electronische ontsteking, maar deze werkt ook prima met contactpunten. Deze bobine kost rond de €55,00.
Deze flamethrower geeft 40.000 volt af voor een mooie grote vonk aan de bougies. Je kan kiezen uit een zwarte of verchroomde en je moet degene met 3ohm hebben.
edsclassic.nl/

• Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-05-2007 18:12 #85128 door Vincent Oldenbroek (GAST)
Beantwoord door Vincent Oldenbroek (GAST) in topic bobine vervangen 164E 1972, blauwe/rode bobine van Bosch ook goe
Bedankt voor de info. op leenapk.nl/product_details.php?item_id=5 is die bosch blue coil voor maar 39 euro of is dat een andere? 39 euro is namelijk dan niet zo duur.

wat geeft die eigenlijk voor voltage? ook 40.000? Nergens een specificatie blad te vinden.

groeten Vincent

• Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-05-2007 18:15 #85127 door Vincent Oldenbroek (GAST)
Beantwoord door Vincent Oldenbroek (GAST) in topic bobine vervangen 164E 1972, blauwe/rode bobine van Bosch ook goe
Heeft volvo origineel een interne resistor of externe? en waar zou je die eventueel kunnen vinde?

U weet volgens mij knap veel af van die oldtimers, veel auto's gehad?

groeten Vincent

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2007 18:31 #85126 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic bobine vervangen 164E 1972, blauwe/rode bobine van Bosch ook goe
De Volvo's voor '70, die met de pantserbedrading, gebruiken een externe resistor, is een klein kastje dat je tussen de bedrading aansluit. 1970 en jonger hebben een ingebouwde resistor in de bobine.
Ik weet niet precies hoeveel volt de blauwe bobine levert maar ik dacht zo rond de 25000, en dat is meer dan voldoende. Voor die prijs zou ik voor de Bosch bobine gaan, het verschil in spanning zal je in de praktijk niet merken!
Als hobby heb ik altijd veel gesleuteld aan auto's, ben daar vanaf mijn 14e mee bezig geweest. Kocht ik met vriendjes een oud bakkie op de sloop voor fl25 om te gaan crossen in het bos achter mijn huis. Om die krengen aan de praat te houden was het flink sleutelen en dat levert een schat aan ervaring op door trial and error! Intussen heb ik al zo'n 34 jaar ervaring. Veel verschillende auto's gehad totdat ik 8 jaar geleden mijn ES heb aangeschaft. Dat was altijd al een jeugdliefde. Een heerlijke en eerlijke auto om aan te sleutelen, net als alle Volvo's zonder al de electronica. Wil intussen niets anders meer.

• René Oudman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2007 23:18 #85125 door René Oudman
<p>Bij het bedrijfsbezoek aan BCCP te Gramsbergen lieten ze de koppel/vermogenskurve van een 6-cilinder motor zien waar een bobine voor een 4-cilinder opzat. De kurve zakte boven een bepaald toerental helemaal in. Dit komt doordat de bobine bij een 6-cilinder bij hetzelfde toerental anderhalf keer zo vaak moet vonken als bij een 4-cilinder. De bobine was dus eigenlijk niet 'snel' genoeg.</p><p>Ik weet niet of nieuwe bobines hier nog last van hebben, maar misschien moet je er rekening mee houden bij de aanschaf.</p>

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-05-2007 23:41 #85124 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic bobine vervangen 164E 1972, blauwe/rode bobine van Bosch ook goe
<p>Een gewone blauwe Bosch voldoedt prima. Een contactpuntenbobine heeft een andere primaire weerstand dan die met een electronische ontsteking (rood). Een rode Bosch zal je punten opvreten.</p><p>Laat je niet misleiden. Het blijft in principe een relatief simpele een auto uit de jaren 70. Tuurlijk, alles kan beter, maar dan kan je beter een moderne auto aanschaffen toch?</p><p>Leve de nostalgie met de ouderwetse techniek.</p>

Amazon Combi '66

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD