ruitenwissermotor 164

  • J.M.E.C. Coumans (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2007 20:11 #51165 door J.M.E.C. Coumans (GAST)
ruitenwissermotor 164 is gemaakt door J.M.E.C. Coumans (GAST)
Bij het inschakelen van de ruitenwisser van onze 164 uit 1972, bleef deze halverwege de ruit staan, bij controle van de zekering bleek deze te zijn door gebrand. Nieuwe geplaats en weer geprobeerd leverde weer een doorgebrande zekering op.Na het plaatsen van een zwaardere zekering (16 ipv 8) heeft hij het even gedaan om alvorens weer door te branden. De ruitenwissermotor maakte een iets zwaarder geluid dan normaal. Wil dit ne zeggen dat demoteor defect is? En zo ja heeft iemand ervaring met het uitbouwen en is hij dan te repareren ? Alvast bedankt voor jullie reacties. Jo Coumans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Emo van Halsema
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-06-2007 20:18 #85600 door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic ruitenwissermotor 164
ooit heb ik een golfje II gehad, waarbij de asjes van de ruitenwissers ingeroest waren en zeer zwaar liepen in een messing bus. Je zou dus kunnen proberen of de ruitenwissers erg zwaar lopen, en zodoende de motor overbelasten. Liepen de wissers extra traag?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-06-2007 22:49 #85599 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic ruitenwissermotor 164
<p>Zwaardere zekeringen plaatsen is sowieso geen oplossing, eerder een groter gevaar.</p><p>Dat is te vergelijken met een stop inpakken in aluminiumfolie omdat hij steeds springt.</p><p> </p><p>Een zekering brandt niet voor niets door. Het gezekerde amperage is dusdanig gekozen dat het klopt met de belasting die de draden kunnen hebben. Het plaatsen van een zwaardere zekering kan in het meest ernstige geval leiden tot het smelten van draden.</p><p> </p><p>Succes met het vinden van de oorzaak.</p><p>ps. Ik heb niet in detail verstand van ruitenwissermotors, maar het zouden de koolborstels kunnen zijn. Dan ontstaat er volgens mij ook een hogere weerstand in de motor en kan dan tot de symptomen leiden die je beschrijft.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Kruiswijk (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
17-06-2007 06:57 #85598 door Peter Kruiswijk (GAST)
Beantwoord door Peter Kruiswijk (GAST) in topic ruitenwissermotor 164
<p>Demonteer het complete mechanisme want bijna zeker zitten de assen vast. Dit is een bekend verschijnsel. een kapotte zekering wijst op een te hoge stroomafname en dit kan niet door versleten koolborstels komen, de amperage loopt dan omlaag. juist is opgemerkt dat je NOOIT een zwaardere zekering mag plaatsen!</p><p>Een zekering dient ervoor om de bedrading en aanwezige schakelaars te beveiligen, meer niet.</p><p>succes</p><p> </p><p>peter</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-06-2007 16:06 #85597 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic ruitenwissermotor 164
Het kan ook nog zijn dat de collector van de wissermotor vies, vet of geoxideerd is(het gedeelte waar de koolborstels overheen lopen.). Het lijkt me zowiezo verstandig om het mechanisme uit te bouwen, schoon te maken en opnieuw in te vetten.Als het alleen de assen zijn die vast zitten zou je kunnen proberen om het met wd40 van buitenaf weer gangbaar te krijgen.meestal werkt dit helaas maar tijdelijk...
succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD