Achterlichten en dashboardverlichting functioneren niet, koplamp

• Pascal Kogelman (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-08-2007 08:54 #51044 door Pascal Kogelman (GAST)
<p>Toen ik gisteravond in het donker naar huis reed in mijn '67 Amzaon, viel mij op dat het dashboardverlichting het niet meer deed. Geen ramp, de overige lampen deed het wel, dacht ik. Groot was mijn schrik toen ik er thuis achterkwam dat mijn achterlichten ook niet gefunctioneerd hadden, terwijl klein en grootlicht het wel deden. Dit terwijl alle verlichting het onlangs gewoon deden en ik in de tussentijd geen gekke dingen heb gedaan qua elektra aan mijn auto. Ook de zekeringen zijn nog goed. In de garage nog even groot licht geprobeerd, dit heb ik tijdens de rit ook gebruikt en werkte feilloos, alleen nu in mijn garage blijft het groot licht hangen. D.w.z. als ik de lampen aan doe gaat meteen het groot licht aan, terug naar parkeer/dimlicht is opeens niet meer mogelijk. Ik bedien mijn grootlicht met de stengel van de richtingaanwijzer aan het stuur. Deze stengel had ik gistermiddag opgeschuurd om te ontroesten. Kan het zijn dat er daardoor roeststof bij de schakelaar is gekomen? Helpt doorblazen met perslucht wellicht? Vraag: waar kan ik het beste eerst beginnen om de achterlampen en dashboardverlichting weer aan de praat te krijgen? Welke kleur dragen gaan daarover en waar zitten ze? Tips zijn welkom, alvast bedankt.</p><p>Pascal </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ben Flierman
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-08-2007 09:33 #86065 door Ben Flierman
Klinkt alsof je zekering is doorgebrand. Kijk even in je zekeringkastje: &eacute;&eacute;n van de lange zekeringen.

tinustuning.nl

• Dries Bakkenes
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-08-2007 11:34 #86064 door Dries Bakkenes
<p>Dashboardverlichting en achterlampen zitten op dezelfde zekering, uit mijn hoofd de 2-de van boven. Als de zekering niet is doorgebrand dan moet je hem tussen duim en wijsvinger een paar keer heen en weer draaien en alles doet het weer. Waarschijnlijk zijn de contactjes gecorrodeerd. Dus een schoonmaakbeurtje van je zekeringkastje kan je voor de toekomst de problemen besparen.</p><p>Voor wat betreft het grootlicht lijkt het alsof het relais blijft hangen.</p><p>Succes,</p><p>Dries Bakkenes</p>

• Michiel Helsloot (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-08-2007 14:42 #86063 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Achterlichten en dashboardverlichting functioneren niet, koplamp
<p>Dit type zekering heeft de neiging om bij de tipjes door te branden als deze een beetje gecorrodeerd zijn. Daar is dan de meeste weerstand en daar worden ze dan ook het heetst. </p><p>Het kan op het eerste gezicht lijken dat de zekering nog goed is</p><p> </p><p>Haal de zekering er even uit. Waarschijnlijk valt een van de tipjes er zo af; dan weet je dat je die zekering moet vervangen.</p><p> </p><p>suc7 :)</p>

• Pascal Kogelman (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-08-2007 21:22 #86062 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Achterlichten en dashboardverlichting functioneren niet, koplamp
<p>Ben, Dries en MIchiel, bedankt voor jullie hulp! Het bleek inderdaad de zekering te zijn, gisteravond moet ik deze over het hoofd hebben gezien. Het was dan ook vrij donker onder de motorkap. Ik heb de kapotte zekering vervangen en tevens de andere zekeringen weer blank geschuurd met schuurpapier. Alle verlichting functioneert weer en ook is het grootlicht weer te dimmen na het vervangen van de kapotte zekering. Ik kan weer veilig in het donker rijden. Mijn dank is groot!</p><p>Pascal Kogelman</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD