Wisselstroom dynamo aansluitingen

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
02-09-2007 16:18 #50973 door Arco Ruighaver (GAST)
Wisselstroom dynamo aansluitingen is gemaakt door Arco Ruighaver (GAST)
<p>Ik heb een wisselstroom dynamo weten te bemachtigen, het gaat om een Ducellier 7550b van een Daf 55 / 66 / Volvo343.</p><p>Zover ik kan zien heeft deze een ingebouwde spanningsregelaar en ik heb de volgende aansluitingen op de dynamo zitten, + , - en EXC. Kan iemand mij vertellen hoe ik een en ander moet aansluiten?
Ik verwacht zelf dat op de +, de draad naar de startmotor komt, op den - komt niets (of naar het chassis), maar wat te doen met de EXC aansluiting? En hoe sluit ik het AMP lampje weer aan ?</p><p>Iemand een suggestie?</p><p>Mvg,</p><p>Arco </p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2007 17:07 #86378 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Wisselstroom dynamo aansluitingen
<p>voor zover ik weet gaat de exc naar een spanningsregelaar.</p><p>voor een laadstroomlamje is de D+ aansluiting (klein schroefje)</p><p>de B+ gaat naar de + van de accu.</p><p>dus totaal niet meer dan 2 draden , het laadstroomlampje hoort officieel aangesloten te zijn tussen de D+ dynamo en de geschakelde + van het contactslot.</p><p>bij het starten van de auto is de D+ dynamo een min (massa) , het laadstroomlampje brandt</p><p>dan.</p><p>bij gas geven gaat de dynamo laden , de D+ verandert dan van een min naar een plus spanning.</p><p>en het laadstroomlampje gaat dan uit.</p><p>bij een amazon is het laadstroomlampje echter anders aangesloten , zelf heb ik de schakeling veranderd zoals hierboven omdat het laadstroomlampje dan ook werkt waarvoor het bedoeld is</p><p>en er geen oplichtend laadstroomlampje meer verschijnd zoals op dit forum zo vaak is besproken.</p><p>ik weet niet of uw dynamo zo bruikbaar is omdat er geen D+ aansluiting is en of er misschien toch een losse spanningsregelaar bij hoort.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
02-09-2007 20:40 #86377 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Wisselstroom dynamo aansluitingen
Bedankt voor u reactie.
Weet u misschien hoe ik erachter kan komen (wellicht meten of visueel) of er wel of niet een spanginsregelaar ingebouwd c.q. extern nodig is.

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
02-09-2007 21:42 #86376 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Wisselstroom dynamo aansluitingen
<p>In mijn Daf en Volvo 66's zat de Ducellier 7550 dynamo en een externe spanningsregelaar, Duc 8371A.</p><p>De - is massa en gaat naar de - op de spanningsregelaar. EXC gaat naar EXC op de spanningsregelaar. De + gaat naar de + pool vd accu.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
03-09-2007 07:50 #86375 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Wisselstroom dynamo aansluitingen
<p>Zijn hier universele spanningsregelaars voor te krijgen, of ben ik met een Ducellier 7550B "verplicht" een Duccelier 8371A te gerbuiken ?</p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
03-09-2007 13:06 #86374 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Wisselstroom dynamo aansluitingen
<p>Ik denk wel dat ze als setje bij elkaar horen. En het zou ook best nog kunnen dat je een deel van je bedrading ook richting DAF 55/66 om moet gaan leggen.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
05-09-2007 14:42 #86373 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Wisselstroom dynamo aansluitingen
<p>Ik heb er ondertussen een andere dynamo op geplaatst, het is een Valeo 50A met ingebouwde spanningsregelaar geworden van een Volvo 340, de Dynamo is uit 2002 dus moet nog wel even meegaan. Het passend maken was zo gebeurt en met de steun aan de voorzijde van het blok zat hij er ben 30 minuten op en is keurig uitgelijnt met de andere poelie's.</p><p>Er zit een B+, B- schroefterminal op en een +, en L steekterminal. Nu heb ik het als volgt aangesloten:</p><p>B+ Draad naar startmotor/accu
B - niets
+ Draad naar B+ schroefterminal
L Draad naar AMP licht</p><p>De accu laad bij, +14 Volt bij +/- 1200 RPM, echter het AMP lampje blijft branden. Als het contact uit is brand het lampje niet, maar bij contact aan en lopende motor brand het lampje wel.</p><p>Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ?

BTW Auto Rima in Druten heeft een groot aantal dynamo's op voorraad vanaf +/- 35,00.</p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.