Aansluitingen startmotor

  • F.J. Olthuis (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-09-2007 20:36 #50963 door F.J. Olthuis (GAST)
Aansluitingen startmotor is gemaakt door F.J. Olthuis (GAST)
<p>Hoi,</p><p>Mijn startmotor draaide enkele dagen geleden niet goed meer. Ik heb een andere besteld en ingebouwd, maar bij het aansluiten begon ik te twijfelen aan welk contactje de kabel moest komen die van het contactslot naar het startrelais gaat. Er zijn namelijk vreemd genoeg twee contactjes, waarvan er maar een moet worden aangesloten. Ik vermoedde dat dat extra contactje gewoon de aardaansluiting was, dus had ik even gemeten wat de weerstand naar het chassis was. Een van de twee gaf 0 Ohm, en de andere heel veel. Ik dacht dat mijn vermoeden hiermee bevestigd was en sloot de kabel dus aan op het contact dat flink wat weerstand met het chassis gaf. (Die andere zou zelfs kortsluiting geven, dacht ik.). Op deze manier deed de startmotor echter niets. Achteraf gezien begrijp ik wel dat ie toch op die van 0 Ohm moest. Dat relais is nou eenmaal een stevige spoel met inderdaad vrij weinig weerstand. Toen ik de kabel hierop had aangesloten werkte de startmotor prima. De volgende dag (vandaag) deed de startmotor echter helemaal niets meer. Mijn vraag is: waar is dat andere contactje voor? En zou kunnen dat ik de startmotor gemold heb door de kabel vanaf het contactslot hierop aan te sluiten?</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • F.J. Olthuis (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-09-2007 20:41 #86465 door F.J. Olthuis (GAST)
Beantwoord door F.J. Olthuis (GAST) in topic Aansluitingen startmotor
Even voor de volledigheid: Het gaat om een laat-model startmotor van een B18A.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
05-09-2007 20:58 #86464 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Aansluitingen startmotor
<p>Ik heb toevallig van de week mijn startmotor vervangen omdat het relais op de oude defect was (aansluiting was poreus geworden en afgebroken).

Bij mij zit het zo:
2x Zwart kabel (contactslot + dynamo) en 1x Rode kabel (naar + pool van de Accu) op de bovenste aansluiting van het relais. (dus 3 kabels op die aansluiting).
Dun draadje met schuifje op de schuifaansluiting van het relais.
De onderste aansluing op het relais zit rechtstreeks aan de startmotor vast (via een klein stukje lintkabel).</p><p>Controleer ook meteen even de massa lintkabel tussen het motorblok en het chassis (zit links boven de uitlaat) deze was bij mij bijna volledig doorgerot.
Hierdoor loopt bij het starten een hoge stroom, dus bij beschadiging direct vervangen kost +/- 5 euro.

Gr Arco
</p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-09-2007 11:44 #86463 door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic Aansluitingen startmotor
Ik vermoed dat het relais van de startmotor in totaal vier aansluitingen heeft, zoals je het beschrijft. De bovenste en de onderste dikke aansluitingen aansluiten zoals Arco het beschreef. Dan zijn er eventueel nog 2 kleine aansl. Je hebt denk ik de goede aansluiting genomen toen de starter het goed deed. De andere aansluiting is dan waarschijnlijk bedoeld als aansluiting voor bijv. het kortsluiten van de op sommige wagens aanwezige weerstand bij de bobine, omtijdens het starten een hogere spanning op de bobine over te houden. Of voor een motor met benz. inj. om de bezinepomp tijdens het starten te activeren. De heeft dus in jouw geval geen functie. Het niet functioneren van de starten in 2e instantie, kan andere oorzaken hebben, zoals bijv. contactslot. Maar is die andere starter een nieuwe of een gerevideerde? Wanneer het een gebruikte is, zou ik er eens een tik op geven en het weer proberen. Misschien zijn de borstels dan ook niet goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • F.J. Olthuis (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-09-2007 12:53 #86462 door F.J. Olthuis (GAST)
Beantwoord door F.J. Olthuis (GAST) in topic Aansluitingen startmotor
<p>Bedankt voor jullie reakties. Ik ben er inmiddels achter dat de startmotor zelf nog prima werkt. Het probleem lijkt inderdaad, zoals Herman al dacht, in de buurt van het contactslot te zitten.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.