- Berichten: 237
Aansluiten wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar
- Arco Ruighaver (GAST)
- Offline
- Elite-lid
B- schroefaansluiting
L Schuif/stekker aansluiting
+ Schuif/stekker aansluiting</p><p>Nu heb ik het op de volgende manier aangesloten omdat ik dit elders op dit forum tegenkwam.</p><p>B+ naar startmotor
B- niet aangesloten
L naar AMP lampje
+ Naar de B+ schroefaansluiting.</p><p>De dynamo geeft via bovenstaande situatie al 14.3 volt bij startionair toerental en dit loopt naar 14.5 volt op bij hogere toerentallen,, echter het AMP lampje blijft branden.
Zodra het contact aan staat begint dit lampje te branden, tijdens het starten dooft het, en vervolgens zodra de motor draait blijft het continu branden.
Heeft iemand een idee of ik iets verkeerd heb aangesloten en/of andere oplossingen?
Met vriendelijke groet,
Arco Ruighaver</p>
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1145
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Het probleem is dat als ik de verbinding tussen de + en de B+ weghaal, de dynamo geen spanning levert, en dus niet bijlaad. Ook blijft het lampje dan branden.
Ik zit te worstelen met die L en die + aansluiting, omdat de "conventionele" D+ niet aanwezig is, of althans niet als zodanig gekenmerkt is.
Iemand misschien een schema van een Volvo 340, of kennis van een Valeo A13N dynamo? of andere suggesties?</p>
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bas Kooijman (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 66
In mijn 164 zit de B+ aan de min-pool van de accu, wat mij doet vermoeden dat jie verkeerd zit aangesloten.
Het is trouwens ook een valeo dynamo.
B- is helemaal niet aangesloten en inderdaad branden alle lampjes op het dashboard.
Toch blijft mijn auto netjes rijden en starten.......vreemd niet?
Heeft er iemand een schema van de aansluingen van en naar de dynamo en accu (en startmotor en contactslot)?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Ik heb het op de volgende manier aangesloten:</p><p>B+ schroefaansluiting naar de + van de Accu.
B- schroefaansluiting niet aangesloten/of naar de massa.
L Schuif/stekker aansluiting rode kabeltje naar het AMP lampje van het dashboard.
+ Schuif/stekker aansluiting naar de zekeringkast op de 25A aansluiting (dit zorgt voor de bekrachtiging/het starten van de Dynamo, dit komt eigenlijk alleen bij Valeo voor).</p><p>Ik had eerst de B+ schroefaansluitng op de + Schuifaansluiting zitten, dan wordt de dynamo wel bekrachtigt en start deze met laden, echter zodra je het contact uit zet word je accu met 1A per uur leeggetrokken, vandaar dat deze bekrachtiging achter het contact aangesloten dient te worden.</p><p><em>"One is labeled "L" - this is your idiot light lead. The other has a "+" marking - this is the terminal that needs to be fed a positive supply whilst ignition is on. Dont feed it a permanant power supply, or your battery will go flat in a hurry once the motor is off.
Should the markings be not visible, hold the unit with the back facing you. orientate the two pin terminal so its at the top. The "L" is the one on the left"
</em>Heerlijk voor € 35,- (kosten van de dynamo) alle verbruikers aan en toch zeker van een volle accu.
Bedankt voor de reacties en de hulp.</p><p>Gr
Arco Ruighaver</p>
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1145
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Dus mocht iemand een Valeo A13N uit een Volvo 340/360 of uit een Fransoos op zijn Amazon willen bouwen:
- Hij past er direct onder als je het bout gat op je blok hebt zitten (anders heb je een steun nodig).
- Poulie in lijn zetten (ring achter de poulie verplaatst naar de voorkant van de poulie).
- Zelfde snaar is te gebruiken.
<strong>
Aansluitingen:</strong>
- Accupool plus gaat naar de "B+ Schroefterminal" op de Dynamo
- AMP Lampje gaat naar de "L" aansluiting op de spanningsregelaar (linker aansluiting van achteraf gezien)
- 12V bekrachtiging op de "+" aansluiting van de spanningsregelaar (rechter aansluiting van achter gezien)
<strong>Let op:</strong> Deze 12V bekrachtiging moet achter het contact vandaan komen, anders wordt je accu leeggetrokken als je motor niet draait.
Ik heb heb hem rechtstreeks op de zekeringkast aangesloten, op de 25A zekering.
Gr
Arco</p><p> </p>
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bas Kooijman (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 66
Ik heb even een foto online gezet, praat makkelijker:
members.home.nl/reggestraat19/images/valeo_dynamo.jpg
Bij mij zit dus de accu-pluspool op de B- aansluiting (kan echt niet goed zijn) en op B- zit niks. Er loopt geen massa van de dynamo naar het blok of de accu-massa.
Van de twee stekertjes is me totaal onbekend waar ze heen lopen.
Wel bekend is dat in deze situatie het licht volop kan branden, de auto prima start en rijdt en dat de accu (deels?) geladen blijft.
De rode draad op de B+ zetten en een massa aan B-, maar dat leverde een dikke vonk op, verder niets. (weer losgehaald dus)
Die 12Volt bekrachtiging, kan die ook van de startknop afkomen? (mijn contactslot is gaar, vandaar een startknop)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bas Kooijman (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 66
Ik heb even een foto online gezet, praat makkelijker:
members.home.nl/reggestraat19/images/valeo_dynamo.jpg
Bij mij zit dus de accu-pluspool op de B- aansluiting (kan echt niet goed zijn) en op B- zit niks. Er loopt geen massa van de dynamo naar het blok of de accu-massa.
Van de twee stekertjes is me totaal onbekend waar ze heen lopen.
Wel bekend is dat in deze situatie het licht volop kan branden, de auto prima start en rijdt en dat de accu (deels?) geladen blijft.
De rode draad op de B+ zetten en een massa aan B-, maar dat leverde een dikke vonk op, verder niets. (weer losgehaald dus)
Die 12Volt bekrachtiging, kan die ook van de startknop afkomen? (mijn contactslot is gaar, vandaar een startknop)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bas Kooijman (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 66
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.