Aansluiten wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
21-09-2007 19:02 #50929 door Arco Ruighaver (GAST)
Aansluiten wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar is gemaakt door Arco Ruighaver (GAST)
<p>Ik heb een Valeo A13N dynamo uit een Volvo 340, deze dynamo heeft de volgende aansluitingen.</p><p>B+ schroefaansluiting
B- schroefaansluiting
L Schuif/stekker aansluiting
+ Schuif/stekker aansluiting</p><p>Nu heb ik het op de volgende manier aangesloten omdat ik dit elders op dit forum tegenkwam.</p><p>B+ naar startmotor
B- niet aangesloten
L naar AMP lampje
+ Naar de B+ schroefaansluiting.</p><p>De dynamo geeft via bovenstaande situatie al 14.3 volt bij startionair toerental en dit loopt naar 14.5 volt op bij hogere toerentallen,, echter het AMP lampje blijft branden.
Zodra het contact aan staat begint dit lampje te branden, tijdens het starten dooft het, en vervolgens zodra de motor draait blijft het continu branden.

Heeft iemand een idee of ik iets verkeerd heb aangesloten en/of andere oplossingen?

Met vriendelijke groet,
Arco Ruighaver</p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-09-2007 21:29 #86621 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Aansluiten wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar
<p>Ik heb het sterke vermoeden dat deze dynamo van een diesel auto afkomt. Bij een diesel wordt (bij gebrek een een ontstekingsinstallatie) het signaal voor de toerenteller van de dynamo afgetapt; vandaar dat er twee schuifstekkeraansluitingen opzitten.</p><p>De dynamo op zich functioneert goed gezien de spanningen die je meet.</p><p>Ik vermoed dat je de verbinding tussen + en B+ weg moet halen. Het AMP lampje moet dan of op de + of op de L aansluiting zitten. Als het AMP lampje dooft bij draaiende motor dan zit het goed.</p><p>Succes</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
22-09-2007 09:13 #86620 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Aansluiten wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar
<p>Zover ik weet komt hij van een B14.4E blok af, wat duidt op benzine.
Het probleem is dat als ik de verbinding tussen de + en de B+ weghaal, de dynamo geen spanning levert, en dus niet bijlaad. Ook blijft het lampje dan branden.
Ik zit te worstelen met die L en die + aansluiting, omdat de "conventionele" D+ niet aanwezig is, of althans niet als zodanig gekenmerkt is.


Iemand misschien een schema van een Volvo 340, of kennis van een Valeo A13N dynamo? of andere suggesties?</p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bas Kooijman (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
24-09-2007 12:15 #86619 door Bas Kooijman (GAST)
Beantwoord door Bas Kooijman (GAST) in topic Aansluiten wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar
Hoe sluit je hem uberhaupt aan?

In mijn 164 zit de B+ aan de min-pool van de accu, wat mij doet vermoeden dat jie verkeerd zit aangesloten.
Het is trouwens ook een valeo dynamo.
B- is helemaal niet aangesloten en inderdaad branden alle lampjes op het dashboard.
Toch blijft mijn auto netjes rijden en starten.......vreemd niet?

Heeft er iemand een schema van de aansluingen van en naar de dynamo en accu (en startmotor en contactslot)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
24-09-2007 18:49 #86618 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Aansluiten wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar
<p>Het is opgelost,
Ik heb het op de volgende manier aangesloten:</p><p>B+ schroefaansluiting naar de + van de Accu.
B- schroefaansluiting niet aangesloten/of naar de massa.
L Schuif/stekker aansluiting rode kabeltje naar het AMP lampje van het dashboard.
+ Schuif/stekker aansluiting naar de zekeringkast op de 25A aansluiting (dit zorgt voor de bekrachtiging/het starten van de Dynamo, dit komt eigenlijk alleen bij Valeo voor).</p><p>Ik had eerst de B+ schroefaansluitng op de + Schuifaansluiting zitten, dan wordt de dynamo wel bekrachtigt en start deze met laden, echter zodra je het contact uit zet word je accu met 1A per uur leeggetrokken, vandaar dat deze bekrachtiging achter het contact aangesloten dient te worden.</p><p><em>"One is labeled "L" - this is your idiot light lead. The other has a "+" marking - this is the terminal that needs to be fed a positive supply whilst ignition is on. Dont feed it a permanant power supply, or your battery will go flat in a hurry once the motor is off.

Should the markings be not visible, hold the unit with the back facing you. orientate the two pin terminal so its at the top. The "L" is the one on the left"

</em>Heerlijk voor &euro; 35,- (kosten van de dynamo) alle verbruikers aan en toch zeker van een volle accu.
Bedankt voor de reacties en de hulp.</p><p>Gr
Arco Ruighaver</p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2007 22:25 #86617 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Aansluiten wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar
<p>Arco, knap stukje uitzoekwerk!</p><p>Inderdaat vrij uniek dat er een separate bekrachtigings-aansluiting is. Over het algemeen wordt een dynamo bekrachtigd via het circuit van het AMP lampje.</p><p>Dat betekent ook dat als je AMP lampje stuk is je dynamo (deze Valeo dus uitgezonderd) je accu niet bijlaadt.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
27-09-2007 07:55 #86616 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Aansluiten wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar
<p>Dankje,</p><p>Ik heb trouwens begrepen dat er een nieuwe type spaningsregelaar is welke op alle nieuwe (>2004) Valeo's A13N Dynamo's aanwezig is. Waarbij het bekrachtigingscircuit volledig door de regelaar zelf afgehandeld wordt, daarbij wordt dus alleen nog maar het AMP lampje aangesloten. Die regelaars passen trouwens ook in de oudere Dynamo's.

Dus mocht iemand een Valeo A13N uit een Volvo 340/360 of uit een Fransoos op zijn Amazon willen bouwen:

- Hij past er direct onder als je het bout gat op je blok hebt zitten (anders heb je een steun nodig).
- Poulie in lijn zetten (ring achter de poulie verplaatst naar de voorkant van de poulie).
- Zelfde snaar is te gebruiken.
<strong>
Aansluitingen:</strong>
- Accupool plus gaat naar de "B+ Schroefterminal" op de Dynamo
- AMP Lampje gaat naar de "L" aansluiting op de spanningsregelaar (linker aansluiting van achteraf gezien)
- 12V bekrachtiging op de "+" aansluiting van de spanningsregelaar (rechter aansluiting van achter gezien)

<strong>Let op:</strong> Deze 12V bekrachtiging moet achter het contact vandaan komen, anders wordt je accu leeggetrokken als je motor niet draait.
Ik heb heb hem rechtstreeks op de zekeringkast aangesloten, op de 25A zekering.

Gr
Arco</p><p> </p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bas Kooijman (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
27-09-2007 21:17 #86615 door Bas Kooijman (GAST)
Beantwoord door Bas Kooijman (GAST) in topic Aansluiten wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar
@Arco: Ik neem aan dat je links en rechts bedoeld(bij de "L" en "+" aansluitingen) , als je die twee contacten midden-bovenaan hebt en dus B+ linksboven en B- rechtsboven?

Ik heb even een foto online gezet, praat makkelijker:
members.home.nl/reggestraat19/images/valeo_dynamo.jpg

Bij mij zit dus de accu-pluspool op de B- aansluiting (kan echt niet goed zijn) en op B- zit niks. Er loopt geen massa van de dynamo naar het blok of de accu-massa.

Van de twee stekertjes is me totaal onbekend waar ze heen lopen.

Wel bekend is dat in deze situatie het licht volop kan branden, de auto prima start en rijdt en dat de accu (deels?) geladen blijft.

De rode draad op de B+ zetten en een massa aan B-, maar dat leverde een dikke vonk op, verder niets. (weer losgehaald dus)

Die 12Volt bekrachtiging, kan die ook van de startknop afkomen? (mijn contactslot is gaar, vandaar een startknop)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bas Kooijman (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
27-09-2007 21:18 #86614 door Bas Kooijman (GAST)
Beantwoord door Bas Kooijman (GAST) in topic Aansluiten wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar
@Arco: Ik neem aan dat je links en rechts bedoeld(bij de "L" en "+" aansluitingen) , als je die twee contacten midden-bovenaan hebt en dus B+ linksboven en B- rechtsboven?

Ik heb even een foto online gezet, praat makkelijker:
members.home.nl/reggestraat19/images/valeo_dynamo.jpg

Bij mij zit dus de accu-pluspool op de B- aansluiting (kan echt niet goed zijn) en op B- zit niks. Er loopt geen massa van de dynamo naar het blok of de accu-massa.

Van de twee stekertjes is me totaal onbekend waar ze heen lopen.

Wel bekend is dat in deze situatie het licht volop kan branden, de auto prima start en rijdt en dat de accu (deels?) geladen blijft.

De rode draad op de B+ zetten en een massa aan B-, maar dat leverde een dikke vonk op, verder niets. (weer losgehaald dus)

Die 12Volt bekrachtiging, kan die ook van de startknop afkomen? (mijn contactslot is gaar, vandaar een startknop)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bas Kooijman (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
11-10-2007 00:17 #86613 door Bas Kooijman (GAST)
Beantwoord door Bas Kooijman (GAST) in topic Aansluiten wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar
Kan niemand het door mij hierboven gestelde bevestigen of ontkrachten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.