Gordelverklikker 164-1973

  • Bas Kooijman (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
10-10-2007 23:34 #50872 door Bas Kooijman (GAST)
Gordelverklikker 164-1973 is gemaakt door Bas Kooijman (GAST)
Ik heb vandaag het hele interieur er ongeveer uit gehaald en kwam tot een paar ontdekkingen.
1. Wat is een Volvo toch een megamooie Mecanodoos, geweldig.
2. De draad naar mijn mistlampen aan de voorkant was volledig weggesmolten
3. De gordel verklikker doet het niet.

Het tweede puntje is met een nieuw relais en een nieuwe draad opgelost, ditmaal wel de goeie kerndiameter.

Het laatse puntje kom ik niet uit.
Ik heb het hele schema nagekeken en zie niet, waarom hij het niet zou moeten doen.
De schakelaars in de gordelhouders werken (want doorgemeten) en de 'sensor' op de bijrijdersstoel doet het ook.
Het lampje is in orde.
De draad vanaf het lampje loopt aan 1 kant naar massa (snap ik) en aan de ander kant naar een halfronder steker in de tellerbak, en dat snap ik niet.
Overigens staat er ook daar spanning op, waar er spanning op zou moeten staan.

Het ik iets over het hoofd gezien? (zekering ergens gemist, relais')

Het enige wat het nog kan zijn, is het feit dat er een draad naar de BW35-bak loopt (volgens het schema, die ik niet kan terugvinden. Die draad zorgt ervoor dat je het verklikkerlichtje ziet als de pook in P staat, maar dat werkt dus niet.
Overigens werkt de achteruitrij-verlichting ook niet. Waar zit die draad (en ook schakelaar) Onder de auto zeker weer?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-10-2007 08:24 #86921 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Gordelverklikker 164-1973
Beste Bas,

Waarschijnlijk doet de schakeling op de versnellingsbak het niet goed. Of is de draad daar stukgetrild of geisoleerd met olie? Je mag namelijk in achteruit zonder gordel rijden, blijkbaar.
Achteruitrijverlichting zizt in de kabelboom naar de achterkant. Misschien wel in dezelfde boom als de mistlampen als die origineel waren. Gewoon het draadje volgen!
Van mijn amerikaanse 144 had de draad van de sidelights een beetje sluiting gemaakt waardoor die weggesmolten was. Nieuwe draad doet wonderen.

succes, Rob.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bas Kooijman (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
11-10-2007 23:07 #86920 door Bas Kooijman (GAST)
Beantwoord door Bas Kooijman (GAST) in topic Gordelverklikker 164-1973
Kun je me zo vertellen waar die schakelaar zit?
Ik heb een BW35 bak, en moet ik daarvoor onder de auto kruipen (dan zet ik het op het lijstje bij mijn brugwerkzaamheden) of kan ik het gewoon vanauit de motorruimte of zelfs vanaf binnen bekijken?
Alle bekleding is er inmiddels trouwens al uit en gelukkig ziet daaronder alles er nog goed uit.

Wordt zaterdag vervolgd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bas Kooijman (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
19-10-2007 20:14 #86919 door Bas Kooijman (GAST)
Beantwoord door Bas Kooijman (GAST) in topic Gordelverklikker 164-1973
Geen suggesties meer over de plek van de schakelaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-10-2007 10:29 #86918 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Gordelverklikker 164-1973
Deze schakelaar zit links bovenop de bak. Is alleen van onderaf bereikbaar (met kleine vingertjes!) Er zitten 4 draden op aangesloten. Twee voor de achteruitrijlampen en twee voor de startblokkering. De stekkers voor de achteruitrijlampen zijn groter als die voor de startblokkering. De overeenkomende aansluitingen zitten tegenoverelkaar. Je kan de schakelaar afstellen door de grote contramoer te lossen, dan kan je de hele schakelaar verdraaien. Haal de 4 draden los en sluit een lampje met batterij aan op twee tegenover elkaar liggende aansluitingen. Draai de schakelaar totdat het lampje gaat branden, merk dit punt. Sluit nu de andere twee aansluitingen aan op het lampje en draai de schakelaar de andere kant op tot het lampje weer gaat branden en merk dat punt. Als je de schakelaar terugdraait tot het midden van deze twee punten, dan staat hij goed afgesteld. Weer vastzetten met de contramoer en de 4 draden weer aansluiten en controleren of alles werkt. Ik hoop dat je schakelaar nog goed is, volgens mij zijn ze niet meer nieuw verkrijgbaar. Is een lekker pruts werkje, succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bas Kooijman (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
20-10-2007 21:43 #86917 door Bas Kooijman (GAST)
Beantwoord door Bas Kooijman (GAST) in topic Gordelverklikker 164-1973
Thanks.

Hieruit maak ik op dat van binnenuit de schakelaar dus niet bereikbaar is.

Wellicht dan toch even: Ook niet als ik de bekleding eruit heb en de ijzeren bak waar de automaat pook in verdwijnt verwijder?

Overigens werkt inmiddels de achteruitrijverlichting ineens wel (ik heb een hele berg draden vervangen, 87b relais linksvoor vervangen en een hele rits stekers er opnieuw aangeknepen) maar starten doet ie in elke stand.

Ik heb trouwens een startknop. Kan het dat door die knop de 'startblokkereing' niet werkt? Hij start namelijk in elke stand.

De gordelverklikker? Ik zie de connectie niet met de achteruitrijverlichting, waarom?
Op alle punten staat prik, gordelvanger werkt (electrisch gezien), maar verdenk toch weer die startknop.
Is dat terrecht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-10-2007 22:47 #86916 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Gordelverklikker 164-1973
<p>Of deze schakelaar bij een 164 van bovenaf te bereiken is weet ik niet, zal je moeten proberen. Bij mijn ES iig niet. Het zou best kunnen dat door de montering van de startknop je startblokkering niet werkt. Dat moet je af kunnen lezen aan het bedradingsschema net als de gordelverklikker. Lijkt me dat die alle twee via het contactslot geschakelt zijn. Maar is moeilijk te zeggen of de oorzaak daarin zit bij een niet originele bedrading.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bas Kooijman (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
20-10-2007 22:55 #86915 door Bas Kooijman (GAST)
Beantwoord door Bas Kooijman (GAST) in topic Gordelverklikker 164-1973
Ik zal morgen een beginnen met demotage van het contactslot en kijken of het weer orgineel gemaakt kan worden.
Wellicht werkt een en ander dan weer en zo niet, ga ik verder op onderzoek.
In ieder geval bedankt voor je bijdragen, ik zal het hier presenteren als er nieuws is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.