Draden onder de motorkap

• Ton van Schilt (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-10-2007 07:30 #50820 door Ton van Schilt (GAST)
Draden onder de motorkap is gemaakt door Ton van Schilt (GAST)
De draden in mijn amazon combi onder de motorkap is een ratjetoe.

Ik wil die wat gaan ordenen. Zo loopt er bv een lange zwarte massa draad van de temperatuurmeter gever naar het scharniet van de motorkap. dat moet korter kunnen.

Zie de foto die bij temperatuurmeter plots aan de wandel staat bij tpoic koelsysteem

Iemand tips hoe dat aan te pakken?

Groet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-10-2007 09:34 #87164 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Draden onder de motorkap
De draad van de temperatuurvoeler is geen draad maar een met vloeistof gevuld metalen buisje.(thermokoppel) Inkorten kan niet. (kan wel, maar dan gaat hij stuk)
Om de rest van de bedrading te ordenen koop je best een set kabelschoentjes, want een hoop verbindingen zullen slecht zijn. Als je hecht aan originaliteit heeft kabel-schmidt.de nog de oudere types zoals gangbaar bij de amazon. Krimpkous rond de stekkertjes lijkt ook al een stuk netter. De automaterialenhandel verkoopt ook plastic spiraal die je om een bundel kabels kunt wikkelen. Lijkt netjes en het kan er zo weer af indien nodig. Plakband is een noodoplossing.
Gezien de leeftijd die de amazons nu hebben bereikt begint de isolatie ook al war poreus en hard te worden. Een assortiment draden in verschillende kleuren en doorsnedes is dus ook wel handig. Het is maar net hoe ver je wilt gaan.
Koop wel kabelschoentjes van een goed merk. De bouwmarktaanbiedingen met bijbehorende tang is doorgaans rommel. Conrad verkoopt de goede krimptangen voor een redelijke prijs.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-10-2007 09:43 #87163 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Draden onder de motorkap
<p>Waarschijnlijk is het ook al het nodig extra aan elektra aangebracht wat het een en ander niet overzichtelijker maakt. Daarom is het wellicht raadzaam om op basis van het elektrische schema of een andere (meer/wel) originele combi de oude elektra structuur weer te herstellen.</p><p>Dat wil zeggen, eerst maar eens alle later toegevoegde draden verwijderen, alle originele nalopen en waar nodig repareren en dan kijken wat het nog wel en niet meer doet.</p><p>Het herstellen van je kabelboom kan wel lastig zijn omdat het met name in de kluwen onder het zekeringkastje lastig is om de draden te volgen.</p><p>Een multimeter die weerstand kan meten in combinatie met een lange 'buitenom' draad kan dan handig zijn. Op die manier kun je een draad doormeten en controleren om je de uiteinden van hetzelfde draad te pakken hebt. Haal daarbij wel beide kanten van een draad even los, anders helpt het niet.</p>

• Ton van Schilt (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-10-2007 21:50 #87162 door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic Draden onder de motorkap
Hoi Piek en Lars,

dank voor jullie reacties
ik wil niet de kabelboom herstellen (lijkt me nog niet nodig) maar meer de extra draden die getrokken zijn voor bv de gas instalatie relais wat meer stroomlijnen.
Een soort draadboom van maken zeg maar.Nu lopen draden kris kras over het blok heen.

Nu zit de zekeringkast met de spanning rechts als je voor de motorstaat en de accu zit links als ook de relais voor het schakelen van gas naar benzine. Dus ik dacht aan een extra zekeringkast (links) te plaatsen en deze te voeden vanaf de accu.
Dat lijkt me een heleboel draden al aardig in te korten.

Krimkous techniek ken ik en ook kabeloogtang van Hella doet al vele jaren goed dienst, plastic spiraal lijkt me ook wel een goed idee.Multimeter en proeflampje zijn ook aanwezig.

• Ton van Schilt (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-11-2007 10:38 #87161 door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic Draden onder de motorkap
kijk ook bij de laatste twee reactie van het topic <strong>temperatuurmeter plots aan de wandel in het onderwerp koelsysteem
</strong>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD