- Berichten: 637
nog meer ethanol
- S.P.H Simon
- Platinum lid
BEZITTERS OUDERE AUTO’S FORS DE KLOS
In dit artikel in de Telegraaf schrijft Roy Klopper over de impact van de invoering van ‘groene’ E10-brandstof.
Bezitters van ruim 800.000 oudere auto’s worden op kosten gejaagd nu ze na de naderende invoering van de ’groene’ E10-brandstof zijn aangewezen op dure premium-benzine.
De brandstofsystemen van vrijwel alle voor het jaar 2000 geleverde wagens draaien volledig in de soep door de met minimaal tien procent bio-ethanol aangelengde brandstof die de Euro95 gaat vervangen. Invoering in ons land wordt nog voor 2020 verwacht. Staatssecretaris Sharon Dijksma spreekt in het najaar met de Tweede Kamer over de door de EU gelaste introductie.
Als alternatief voor eigenaren van oudere auto’s gelden brandstoffen als V-power (Shell), Ultimate (BP) en Excellium (Total), die volgens woordvoerders van de oliemaatschappijen op de markt blijven. Deze brandstoffen kosten doorgaans wel een klein eurodubbeltje per liter meer dan de standaard ’peut’.
Bron: Telegraaf.nl –
millersoils.nl/actueel/bezitters-oudere-autos-fors-klos/
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- Berichten: 504
In Frankrijk is SP95-E10 al vele jaren beschikbaar, en bij sommige tankstations is er gewoon geen Euro95. Ook in 'gewone' Euro95 zit ethanol (5%). De schadelijke effecten daarvan zijn na veel paniek jaren geleden al lang genuanceerd - ook in diverse oldtimer vakbladen.
is absoluut onzin. Mogelijk dat op termijn pakkingen e.d. iets eerder vervangen moeten worden dan normaal.De brandstofsystemen van vrijwel alle voor het jaar 2000 geleverde wagens draaien volledig in de soep
Het enige dat waar is, is dat ethanol water aantrekt en het daarom aan te bevelen is om bij voorkeur niet met al te oude brandstof (zeg > 6 maanden) te rijden.
Maar zelfs dan is er geen reden tot paniek. Mijn debroussaileuse (bosmaaier) en kettingzagen doen het na 10 jaar nog prima, ondanks dat ik de tank niet leeg buiten het seizoensgebonden gebruik. Lada heeft nooit uitspraken gedaan over het wel of niet geschikt zijn van SP95-E10 voor mijn Niva (logisch, want Russen drinken alcohol liever zelf op dan het in de tank van hun auto te doen), maar is er dol op en loopt zelfs een fractie zuiniger op SP95-E10 (nou ja, voor zover het begrip 'zuinig' van toepassing kan zijn op een Lada Niva .... )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Rij ook mijn XC70 op LPIG3, snap niet dat deze brandstof zo weinig aandacht krijgt, is de schoonste van allemaal en een 'bij-product' bij het raffineren van olie.
Overigens is 98 octaan voor de meeste Volvo motoren met dubbele carburateur of injectie toch de beter brandstof.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- Berichten: 504
Heb je gelijk in.
Hier in FR valt jouw XC70 / LPI G3 in de op één na schoonste milieuklasse (na electrisch/hybride), maar LPG is helaas niet overal verkrijgbaar (wel langs autoroutes, maar bijvoorbeeld in het hele departement La Lozère is maar 1 LPG station ....). Voor mij is de dichstbijzijnde zo'n 50 km weg.
Vaak gaat het bij dit soort discussies niet alleen om wat het meest milieuvriendelijk is, maar ook wat op dat moment politiek het meest populair is - en dan is logica soms ver te zoeken ...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Deze rol is uitgespeeld en haalt men de info van internet
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sander Langbroek
- Senior lid
- Berichten: 50
Rob Vijgenboom schreef : Hoi Ed,
Heb je gelijk in.
Hier in FR valt jouw XC70 / LPI G3 in de op één na schoonste milieuklasse (na electrisch/hybride), maar LPG is helaas niet overal verkrijgbaar (wel langs autoroutes, maar bijvoorbeeld in het hele departement La Lozère is maar 1 LPG station ....). Voor mij is de dichstbijzijnde zo'n 50 km weg.
Vaak gaat het bij dit soort discussies niet alleen om wat het meest milieuvriendelijk is, maar ook wat op dat moment politiek het meest populair is - en dan is logica soms ver te zoeken ...
Op m'n laatste vakantie wel achter gekomen dat LPG in Frankrijk behalve schaars ook vrij prijzig is... Wat dat betreft: Leve België. Voor 45ct/L aan de snelweg...!
Volgens mij staat of valt de ontwikkeling van brandstoffen met de technologische vooruitgang van batterijen. Als de capaciteit van batterijen verdubbelen en de laadtijd halveert, zullen 'tank'stations er iets anders uit gaan zien... Beetje subsidie er tegenaan, dan wordt misschien ombouwen van onze young&oldtimers een stuk aantrekkelijker.
Amazon '65
245 '76
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Saskia De Vos
- Verbannen
- Berichten: 347
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14508-dummy
- Junior lid
- Berichten: 32
Gewoon lekker rijden dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 1950
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.