nog meer ethanol

Lees meer
04-08-2017 00:11 #170975 door S.P.H Simon
nog meer ethanol is gemaakt door S.P.H Simon
het is toch komkommertijd

BEZITTERS OUDERE AUTO’S FORS DE KLOS

In dit artikel in de Telegraaf schrijft Roy Klopper over de impact van de invoering van ‘groene’ E10-brandstof.

Bezitters van ruim 800.000 oudere auto’s worden op kosten gejaagd nu ze na de naderende invoering van de ’groene’ E10-brandstof zijn aangewezen op dure premium-benzine.

De brandstofsystemen van vrijwel alle voor het jaar 2000 geleverde wagens draaien volledig in de soep door de met minimaal tien procent bio-ethanol aangelengde brandstof die de Euro95 gaat vervangen. Invoering in ons land wordt nog voor 2020 verwacht. Staatssecretaris Sharon Dijksma spreekt in het najaar met de Tweede Kamer over de door de EU gelaste introductie.

Als alternatief voor eigenaren van oudere auto’s gelden brandstoffen als V-power (Shell), Ultimate (BP) en Excellium (Total), die volgens woordvoerders van de oliemaatschappijen op de markt blijven. Deze brandstoffen kosten doorgaans wel een klein eurodubbeltje per liter meer dan de standaard ’peut’.

Bron: Telegraaf.nl –
millersoils.nl/actueel/bezitters-oudere-autos-fors-klos/

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2017 10:54 - 04-08-2017 10:56 #170977 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic nog meer ethanol
Typisch Telegraaf : veel sensatie, weinig inhoud.

In Frankrijk is SP95-E10 al vele jaren beschikbaar, en bij sommige tankstations is er gewoon geen Euro95. Ook in 'gewone' Euro95 zit ethanol (5%). De schadelijke effecten daarvan zijn na veel paniek jaren geleden al lang genuanceerd - ook in diverse oldtimer vakbladen.

De brandstofsystemen van vrijwel alle voor het jaar 2000 geleverde wagens draaien volledig in de soep

is absoluut onzin. Mogelijk dat op termijn pakkingen e.d. iets eerder vervangen moeten worden dan normaal.

Het enige dat waar is, is dat ethanol water aantrekt en het daarom aan te bevelen is om bij voorkeur niet met al te oude brandstof (zeg > 6 maanden) te rijden.

Maar zelfs dan is er geen reden tot paniek. Mijn debroussaileuse (bosmaaier) en kettingzagen doen het na 10 jaar nog prima, ondanks dat ik de tank niet leeg buiten het seizoensgebonden gebruik. Lada heeft nooit uitspraken gedaan over het wel of niet geschikt zijn van SP95-E10 voor mijn Niva (logisch, want Russen drinken alcohol liever zelf op dan het in de tank van hun auto te doen), maar is er dol op en loopt zelfs een fractie zuiniger op SP95-E10 (nou ja, voor zover het begrip 'zuinig' van toepassing kan zijn op een Lada Niva .... )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2017 16:50 #170985 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic nog meer ethanol
Misschien off topic...Zolang ze maar LPG blijven maken...daar maak ik me zorgen over, neem aan dat de eigenaren van klassiekers die veel kilometers maken op gas rijden.
Rij ook mijn XC70 op LPIG3, snap niet dat deze brandstof zo weinig aandacht krijgt, is de schoonste van allemaal en een 'bij-product' bij het raffineren van olie.
Overigens is 98 octaan voor de meeste Volvo motoren met dubbele carburateur of injectie toch de beter brandstof.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2017 17:13 #170986 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic nog meer ethanol
Hoi Ed,

Heb je gelijk in.

Hier in FR valt jouw XC70 / LPI G3 in de op één na schoonste milieuklasse (na electrisch/hybride), maar LPG is helaas niet overal verkrijgbaar (wel langs autoroutes, maar bijvoorbeeld in het hele departement La Lozère is maar 1 LPG station ....). Voor mij is de dichstbijzijnde zo'n 50 km weg.

Vaak gaat het bij dit soort discussies niet alleen om wat het meest milieuvriendelijk is, maar ook wat op dat moment politiek het meest populair is - en dan is logica soms ver te zoeken ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2017 23:01 #170991 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic nog meer ethanol
Mijn 945 draait er prima op en volvo geeft ook zelf aan dat het geen kwaad kan. Hij is van 97 dus van voor 2000. Telegraaf zaait een beetje paniek vindt ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2017 11:57 #171001 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic nog meer ethanol
Ja, zoals gewoonlijk....toch had de Telegraaf de beste weekeind bijlage met..klassieke auto advertenties.
Deze rol is uitgespeeld en haalt men de info van internet

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-08-2017 22:54 #171096 door Sander Langbroek
Beantwoord door Sander Langbroek in topic nog meer ethanol

Rob Vijgenboom schreef : Hoi Ed,

Heb je gelijk in.

Hier in FR valt jouw XC70 / LPI G3 in de op één na schoonste milieuklasse (na electrisch/hybride), maar LPG is helaas niet overal verkrijgbaar (wel langs autoroutes, maar bijvoorbeeld in het hele departement La Lozère is maar 1 LPG station ....). Voor mij is de dichstbijzijnde zo'n 50 km weg.

Vaak gaat het bij dit soort discussies niet alleen om wat het meest milieuvriendelijk is, maar ook wat op dat moment politiek het meest populair is - en dan is logica soms ver te zoeken ...


Op m'n laatste vakantie wel achter gekomen dat LPG in Frankrijk behalve schaars ook vrij prijzig is... Wat dat betreft: Leve België. Voor 45ct/L aan de snelweg...!

Volgens mij staat of valt de ontwikkeling van brandstoffen met de technologische vooruitgang van batterijen. Als de capaciteit van batterijen verdubbelen en de laadtijd halveert, zullen 'tank'stations er iets anders uit gaan zien... Beetje subsidie er tegenaan, dan wordt misschien ombouwen van onze young&oldtimers een stuk aantrekkelijker.

Amazon '65
245 '76

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-08-2017 16:13 #171116 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic nog meer ethanol
Bah, zolang elektriciteit nog overwegend wordt gegenereerd door kerncentrales en centrales op basis van fossiele brandstoffen, valt het 'schone en milieuvriendelijke' aspect toch erg te betwisten. Maar daar wordt in onze huidige maatschappelijke cultuur maar weinig aandacht aan geschonken. Blijft een hypocriet verhaal...

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-08-2017 18:23 #171117 door 14508-dummy
Beantwoord door 14508-dummy in topic nog meer ethanol
Omdat ik binnenkort met de 87-er 240 naar Zweden ga, heb ik de landeninformatie op de site van de ANWB bekeken, en bij 'tanken in Duitsland' wordt verwezen naar een site waar je kunt checken of je auto E10-proof is. Resultaat: volgens www.e10check.nl/ zijn alle Volvo's vanaf 1976 E10-proof.

Gewoon lekker rijden dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-08-2017 21:40 #171123 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic nog meer ethanol
Enige uitzondering is de S40/V40 met 1,8 GDI motor.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.