Volvo tuning B18/B20

Lees meer
16-09-2015 19:33 #154172 door Marijn de Koning
Volvo tuning B18/B20 is gemaakt door Marijn de Koning
Op onderstaande site staat (in het Duits) veel over onze Volvo's terug te vinden.
Ik vond in het bijzonder het stuk over het tunen van B18/B20's erg handig, omdat ik daar tot nu toe nog niet zo'n overzicht van had gevonden. De verschillende opties en aan/afraders staan genoemd per motortype, inclusief de te verwachten pk's.
Ik ken de schrijver niet, maar hij lijkt er zeker verstand van te hebben. Ook aanbevelingen voor de te gebruiken ontsteking komen in het verhaal terug (daar was ik in eerste instantie naar op zoek).

Het is een vrij uitgebreid verhaal, dus als je zoals ik niet zo vlot bent in het Duits dan kan je er wel even een half uurtje voor uittrekken!

www.networksvolvoniacs.org/index.php/Motortuning_B18_/_B20

Wat vinden jullie er van?
Opvallende zaken?
Nieuwe inzichten?
Ergens mee oneens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-09-2015 20:31 #154173 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Volvo tuning B18/B20
Boeiend leesvoer....moet ik een paar keer door gaan lezen..

Deze was alvast leuk:

Kindergartentuning


:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-09-2015 21:23 #154174 door Hans
Beantwoord door Hans in topic Volvo tuning B18/B20
Lijkt een serieus verhaal te zijn! Uitgebreide tips met do's en don'ts.
Maar of t allemaal waar is wat er staat... :roll:
Welke (tunings)deskundige schiet er op?

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-09-2015 21:39 #154176 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Volvo tuning B18/B20
Ik zou zeggen Ben F

En ik kan alleen uit eigen ervaring spreken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-09-2015 23:31 #154179 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Volvo tuning B18/B20
Interessant verhaal, maar nieuwe inzichten ontbreken. Zo is de schrijver blijkbaar niet bekend met de TT-nokkenassen. Daarmee krijg je waarschijnlijk toch wat andere vermogensresultaten dan met de oorspronkelijke tuning-nokkenassen van Volvo, die zo'n vijftig jaar geleden werden ontworpen. Ook de 123-ontstekingen mis ik in het epistel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-09-2015 14:14 #154187 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Volvo tuning B18/B20
Wat mij opvalt bij het lezen:
- enkel een 2 traps carburateur (bijv. weber DGV) ipv een Stromberg levert weinig op. Lastiger afstellen van de sproeiers en geen geschikte ontsteking?
- de Weber DGMS (38/38 synchroon) wordt helaas niet besproken
- het 4-1 spagetti spruitstuk geeft onderin meer koppel, het 4-2-1 juist bovenin? (ik dacht dat het andersom was)
- oliekoeler wordt aangeraden vanaf ongeveer 100 pk
- bij een aangepaste A motor kan de originele ontsteking gehandhaaft blijven en 2 graden verlaat worden
- Overdrive met 4,1:1 achteras geeft samen een te lage overbrenging van 3,28:1? Dan is 4,3:1 beter, echter met een B20 vanaf 130 kp komt het wel goed?
- E kop monteren heeft alleen zin als je ook een ander inlaatspruitstuk gebruikt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.