Aansluiten indicator ledjes hoeveelheid LPG

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-12-2007 13:58 #50694 door Lars Rengersen
Aansluiten indicator ledjes hoeveelheid LPG is gemaakt door Lars Rengersen
<p>Mijn LPG tank heeft netjes een metertje met een elektrische aansluiting en boven de schakelaar aan het dashbord van die ledjes.</p><p>Die ledjes zouden dan aan moeten geven hoeveel gas er nog ongeveer in de tank zit. Nu werkt dit helaas niet en brandt alleen het rode ledje ongeacht de hoeveelheid LPG. Ik heb op het forum al gelezen dat bij een legere tank de weerstand hoger wordt.</p><p>De vraag is echter, hoe kan ik de ledjes testen. Er komen hier drie draden uit. Weet iemand hoe die aangesloten horen te worden op de twee draden die uit het metertje op de tank komen?</p><p> </p><p>Alvast bedankt,</p><p>Groeten Lars</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bas Kooijman (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-12-2007 14:51 #87728 door Bas Kooijman (GAST)
Beantwoord door Bas Kooijman (GAST) in topic Aansluiten indicator ledjes hoeveelheid LPG
Meten is niet nodig, een LED gaat niet stuk, behalve als er een hele berg teveel spanning op staat. (eigenlijk strrom door loopt)
De aansluitingen zijn goed, de rode brand namelijk wel.
De rode geeft aan dat de tank leeg is,
De tank is dus &oacute;f leeg &oacute;f de sensor is los of defect.

Het is een GMS systeem? Heb ik ook in mijn 164. Als ik tijd heb kan ik wel eens kijken.
Volgens mij heeft de GMS een losse tankmeter en geen fueltronic, zoals de Vialle AMS, dus moet het echt in het signaal vanaf de tank zitten.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-12-2007 17:54 #87727 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Aansluiten indicator ledjes hoeveelheid LPG
<p>Hallo Bas,</p><p>Bedankt voor je reactie.</p><p>Mijn gedachte is dat er een draadbreuk zit tussen de ledjes en de sensor op de tank. Ook direct na het tanken brand alleen het rode ledje en geeft het metertje op de tank wel inhoud aan. Ik heb het idee dat de rode een soort basis status is als en aangaat als de weerstand van het metertje boven een bepaalde waarde komt. Ik had verwacht dat er twee draden aan zouden zitten om de ledjes aan te sturen, gewoon in serie, de puls, de ledjes, het metertje op tank, en de min. Maar nu zijn het drie draden, dus ra ra ra.</p><p>En het zit aardig ingetaped, dus als iemand een schematje heeft, graag.</p><p>Het is een systeem ingebouwd door Groot. Ik weet niet precies wat het merk van de installatie is, maar dat zal dan wel GMS zijn. </p>

• Bas Kooijman (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-12-2007 22:08 #87726 door Bas Kooijman (GAST)
Beantwoord door Bas Kooijman (GAST) in topic Aansluiten indicator ledjes hoeveelheid LPG
GMS = Groot Motorgas Systemen dus als er groot op staat (anders dan aanduiding voor formaat) zal het hem wel zijn.

Ik denk niet dat het in de voeding zit, naar de "aanduider-met-LED-jes", want de rode doet het wel.
De derde draad zal denk ik toch wel de sensordraad zijn.
Schema, tsjee, ik heb er een hele hoop, maar die van GMS heb ik nog niet.
Ik zal eens zoeken.

• Jeroen Kraan (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-12-2007 22:37 #87725 door Jeroen Kraan (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kraan (GAST) in topic Aansluiten indicator ledjes hoeveelheid LPG
Ik zit met hetzelfde probleem, met dat verschil dat er doorlopend 4 groene lampjes branden, ongeacht de hoeveelheid gas.

• Bas Kooijman (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
23-12-2007 23:55 #87724 door Bas Kooijman (GAST)
Helaas, schema is niet te vinden.
Ik heb wel in het nieuwe jaar een uitbreiding op mijn diagnose spulletjes, in de vorm van een uitleessteker voor de BRC installaties van Groot Motorgas, als het goed is.

Nu kan ik die testen, want ik heb ook een GMS in mijn 164 en als het werkt, zal ik het hier melden (als ik het topic nog kan terugvinden.)
Overigens zitten er nog een hele berg stekers bij, naar verluid voor alle typen gas-installaties, behalve de Vialle AMS, maar daar heb ik een Signalite voor.

Dus, dat wordt een uitleesdag in het nieuwe jaar?

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-12-2007 10:38 #87723 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Aansluiten indicator ledjes hoeveelheid LPG
<p>Kijk, dat zijn mooie gereedschappen.</p><p>Afgelopen weekend ben ik nog maar even met de multimeter aan de slag geweest.</p><p>Gelukkig heb ik nog wel een site gevonden met schema's voor modernere LPG installaties, zie www.lpgmaterials.com/download.asp </p><p>Hier kon ik uithalen dat de sensor op de tank weliswaar twee draadjes heeft, maar dat die gewoon aan elkaar geknoopt moeten worden.</p><p>Er komen drie draden uit het ledjes systeem, een rode, een zwarte en een blauwe. Mijn conclusie is nu dat die op zich goed aangesloten zitten en wel als volgt:</p><p>- rood = spanning</p><p>- zwart = massa</p><p>- blauw = tanksensor</p><p>Verder heb ik de weerstand van de tanksensor gemeten en die schommelt als je aan de auto schudt en de meter op de tank ook beweegt. dit lijkt dus ook in orde. Nu denk ik dus dat het toch het ledjes systeem zelf is wat stuk is.</p><p>Misschien nniet direct de ledjes zelf, maar misschien een van de diodes of weerstandjes die op de printplaat zitten.</p><p> </p><p>Wordt vervolgd.......</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD