Volvo 164 start niet

  • Mark Prins
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-04-2008 19:54 #50459 door Mark Prins
Volvo 164 start niet is gemaakt door Mark Prins
<p>Hallo,</p><p>Ik heb een Volvo 164E uit 1973 op gas. Sinds kort is deze niet meer aan de praat te krijgen. Ik heb vandaag gekeken waar het probleem kon liggen, maar ik kon het niet vinden.</p><p>De contactpuntjes staan afgesteld op 0.25mm en de bougies vonken. Maar hoe kan ik controleren of er ook gas in de motor terecht komt? De auto start niet op benzine, volgens mij is de benzinepomp stuk. </p><p>Groeten,</p><p>Mark Prins</p>

Mark

164E 1973
Amazon Combi 1969

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2008 13:32 #88822 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Volvo 164 start niet
<p>Mark,</p><p>Vermoedelijk ligt het probleem in de afstand van je contacpunten. Je schrijft dat die op 0,25mm staan. Dit is echt te weinig; dit zal resulteren in een zwakke vonk op je bougies. Normaal gesproken moeten contactpuntjes op ca. 0,4mm staan.</p><p>Dus de remedie is:</p><p>1) Contactpunten op 0,4mm zetten</p><p>2) Vervolgens je ontstekingstijdstip opnieuw afstellen</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Prins
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-04-2008 14:23 #88821 door Mark Prins
Beantwoord door Mark Prins in topic Volvo 164 start niet
<p>Oh, maar ik dacht te lezen in mijn Haynes Manual dat de contactpunten op 0,25mm moeten staan... Moet ik de ontsteking ook opnieuw stellen als daar buiten de contactpunten om niets aan gebeurd?</p><p>Groeten,</p><p>Mark</p>

Mark

164E 1973
Amazon Combi 1969

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2008 16:30 #88820 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo 164 start niet
<p>Mark, kijk eerst eens of een bougie sowieso een vonk geeft? Een bougie losdraaien, in de bougiekap stoppen en tegen het blok aanleggen. Dan laten starten en kijken of hij vonkt. </p><p>Bij een LPG verdamper:</p><p>Controleer of bij het contact aanzetten de electrische klep van de lpg (vlakbij de verdamper) klikt. Zo niet, dan is die misschien stuk of er is iets mis met de stroomvoorziening (kapot relais,draadje los etc.) Of de benzinepomp het doet kun je een beetje knoeiend controleren door de benzineslang net na de pomp los te maken. Dan h&eacute;&eacute;l even starten. Komt er niets: iets langer starten! N&oacute;g niets: pomp stuk. </p><p>Het kan ook zijn dat zowel de afsluiter van de lpg als de afsluiter van de benzine geen stroom krijgen.</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Prins
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-04-2008 18:02 #88819 door Mark Prins
Beantwoord door Mark Prins in topic Volvo 164 start niet
<p>De bougies vonken wel. Maar zoals Han al aangaf vonkten ze wel zwak. </p><p>Als ik de auto op contact zet klikt de klep van de LPG wel. Wat ik wel raar vond is dat hij bleef klikken, met tussenpozen van ongeveer 5 a 10 seconden. Ik ga binnenkort de contactpuntjes opnieuw stellen, daarna weer nieuws.</p><p>Bedankt voor de reacties,</p><p>Mark Prins</p>

Mark

164E 1973
Amazon Combi 1969

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Prins
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-04-2008 16:49 #88818 door Mark Prins
Beantwoord door Mark Prins in topic Volvo 164 start niet
<p>Het is opgelost. Wat het hem deed weet ik nogsteeds niet zeker, maar ik heb het vermoeden dat het minder erg was dan het leek (in hoeverre dit dan ook maar erg leek). </p><p> </p><p>Ik heb nieuwe contactpunten erin gezet en een nieuwe rotorarm. Een nieuwe condensator kon ik nog niet aan komen, die is in bestelling. Nadat ik dit vervangen had starte hij nogsteeds niet. Hij vonkte ook niet. Blijven kijken, proberen, enzovoort en opeens starte hij bijna! Nog eens goed kijken, bleek dat een van de drie kabels onderaan de stroomverdeler geknapt was. Toen ik die er tegenaan hield starte hij direct!</p><p> </p><p>Kan iemand mij uitleggen wat die kabels precies doen? In mijn Haynes las ik dat het iets met de injectie te maken heeft.</p><p> </p><p>Groeten,</p><p> </p><p>Mark Prins</p>

Mark

164E 1973
Amazon Combi 1969

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Prins
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
09-04-2008 12:16 #88817 door Mark Prins
Beantwoord door Mark Prins in topic Volvo 164 start niet
<p>Ik ben er zelf al achter wat ze doen. Blijkbaar geven ze door aan je injectie wanneer welke cilinder gaat ontsteken. Dat was het probleem dus niet, aangezien ik op gas rij, gebruik ik het injectiesysteem niet.</p>

Mark

164E 1973
Amazon Combi 1969

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kees van Dorth
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-05-2008 20:59 #88816 door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic Volvo 164 start niet
De kontaktpuntjes van een 164 moeten op 0.25 mm. Een 4-cylinder op 0.4 mm. Deze 0.25 is kritisch. Door inbranden en slijtage van het afstandhoudertje wordt dit snel kleiner en gaat de gap zelfs dicht zitten en de motor onregelmatig lopen. Bij een 4-cylinder heb je daar veel minder last van. Enige remedie is m.i. elektronisch ontsteking, zodat er geen vonk meer tussen de puntjes getrokken wordt. Als je de gap groter zet wordt de kontakthoek te klein en de vonk minder krachtig bij hoog toerental.
Kees van Dorth

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD