Startproblemen (backfire ?) na vervanging nokkenas

• F.J. Olthuis (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-05-2008 15:55 #50403 door F.J. Olthuis (GAST)
Startproblemen (backfire ?) na vervanging nokkenas is gemaakt door F.J. Olthuis (GAST)
<p>Hoi,</p><p>Ik heb afgelopen week mijn nokkenas vervangen. De oude was behoorlijk versleten en nu zit er een k-nokkenas in. Ik was van plan vandaag mijn eerste proefrit te maken, maar helaas, de motor wil niet starten (op LPG, benzine werkt bij mij om meerdere redenen nog niet). Hij draait een tijdje rond en vervolgens hoor je een harde knal. Kan dat backfire zijn?</p><p>Ik heb de kleppen (0.45 mm) en de ontsteking (-13 graden statisch) nog een keer nagekeken, maar dat lijkt allemaal in orde. Ontsteking kon ik natuurlijk alleen nog maar statisch afstellen want de motor draait immers nog niet. Heb ook compressie gemeten, hetgeen niet erg goed was, namelijk 8, 6, 8 en 8 bar. Die tweede cilinder heeft waarschijnlijk een behoorlijike opdonder gehad doordat de nokkenas op die plaats extreem versleten was. Toch kon ik er met de oude nokkenas altijd probleemloos mee starten.</p><p>Ik weet eerlijk gezegd niet waar ik het moet zoeken. Bij het vervangen van de nokkenas ging er eigenlijk maar een ding mis, namelijk dat er nog koelvloeistof in de kop bleek te zitten toen ik die er af haalde. Er is toen wat koelvloeistof in de cilinders gekomen, hetgeen ik er zo goed mogelijk uitgehaald heb, maar ik denk dat er misschien wel wat langs de randen naar binnen gestroomd kan zijn. </p><p>Iemand een idee wat ik het beste kan doen?</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• F.J. Olthuis (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-05-2008 16:02 #89036 door F.J. Olthuis (GAST)
Beantwoord door F.J. Olthuis (GAST) in topic Startproblemen (backfire ?) na vervanging nokkenas
<p>Nog vergeten te vertellen: Het gaat om een B18A motor</p>

• Jaap Profijt (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-05-2008 19:23 #89035 door Jaap Profijt (GAST)
Beantwoord door Jaap Profijt (GAST) in topic Startproblemen (backfire ?) na vervanging nokkenas
En bij die 13 graden staat de 1e cil.bovenin en wijst de rotor naar het juiste punt ?
Volgorde kabels goed ? Zou ie toch wat moeten doen.
Ik vraag maar,heb me zelf ook wel eens vergist.
Jaap

• F.J. Olthuis (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-05-2008 20:27 #89034 door F.J. Olthuis (GAST)
Beantwoord door F.J. Olthuis (GAST) in topic Startproblemen (backfire ?) na vervanging nokkenas
<p>Ja, 1e cilinder staat bovenin en rotor wijst naar de 1e cilinder. Volgorde 1-3-4-2. Ik heb het al 5 keer allemaal gecontroleerd maar ik kan geen fout ontdekken. Ik heb ook al geprobeerd de rotor iets vroeger of later te zetten, maar het helpt allemaal niets.</p><p>Zou het een mengselprobleem kunnen zijn? Ik heb niet aan de verdamper gezeten, maar ik sluit niet uit dat sommige schroefjes van de carburateur anders staan. Maar dat heeft toch nauwelijks effect bij LPG?</p>

• F.J. Olthuis (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-05-2008 10:19 #89033 door F.J. Olthuis (GAST)
Probleem is opgelost. Nog eens goed gekeken wat de kleppen deden op het moment dat de vonk kwam, en het bleek dat ze dan juist op tuimelen stonden. Rotor 180 graden gedraaid dus ... Tja, beginnersfoutje ;)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD