LPG inbouw in 244GLE met K-jet tronic injectie
- Henk ter Veen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2026 15:14 #1481677
door Henk ter Veen
LPG inbouw in 244GLE met K-jet tronic injectie is gemaakt door Henk ter Veen
Ik stuit bij mijn gasinbouwer op het probleem dat hij niet wil beginnen aan een LPG installatie in mijn Volvo 244 GLE van 1978 vanwege problemen met backfires. Zijn er onder jullie die dit probleem op goede wijze hebben ondervangen. Ik las van een gasinbouwer in Uden. Zij monteren een "stand-alone" installaltie, wel prijzig. Heeft iemand hier ervaring mee? Grtn Henk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-08-2026 22:42 #1481702
door Henk Platvoet
Beantwoord door Henk Platvoet in topic LPG inbouw in 244GLE met K-jet tronic injectie
Dag Henk,
Ik rij al sinds 1992 met een Volvo 144 met K injectie op gas, en inderdaad vaak in het begin backfire, vooral met starten. Maar als je motor in goede conditie is en bv geen versleten nokkenas heeft en niet te arm is ingesteld en je bij het starten geen gas geeft heb je geen last van backfire.
nog enkele tips
1 . Draai de klem om de balg zodanig aan dat bij een backfire de balg los schiet, zo voorkom je verdere schade
2. Doordat de verdamper aan het K systeem hangt wil deze slecht op benzine starten. De luchtklep komt niet voldoende hoog als de accu niet 100 procent geladen is. Daarvoor heb ik een afsluiter in de gasslang geplaats.
3 .Ik denk dat maar weinig gasboeren zin hebben in zo'n klus, ookal omdat de onderdelen schaars worden
Neem dus maar een dure.
Met vriendelijke groet
Henk Platvoet
Ik rij al sinds 1992 met een Volvo 144 met K injectie op gas, en inderdaad vaak in het begin backfire, vooral met starten. Maar als je motor in goede conditie is en bv geen versleten nokkenas heeft en niet te arm is ingesteld en je bij het starten geen gas geeft heb je geen last van backfire.
nog enkele tips
1 . Draai de klem om de balg zodanig aan dat bij een backfire de balg los schiet, zo voorkom je verdere schade
2. Doordat de verdamper aan het K systeem hangt wil deze slecht op benzine starten. De luchtklep komt niet voldoende hoog als de accu niet 100 procent geladen is. Daarvoor heb ik een afsluiter in de gasslang geplaats.
3 .Ik denk dat maar weinig gasboeren zin hebben in zo'n klus, ookal omdat de onderdelen schaars worden
Neem dus maar een dure.
Met vriendelijke groet
Henk Platvoet
- Henk ter Veen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-08-2026 11:37 #1481705
door Henk ter Veen
Beantwoord door Henk ter Veen in topic LPG inbouw in 244GLE met K-jet tronic injectie
Dankjewel Henk voor je reactie en uitvoerige uitleg!
Ik denk er rustig over na. Als ik zeker weet dat ik er een "Daily User" van maak is de investering van een duurdere "stand alone" installatie te overwegen.
Grtn
Hnk
Ik denk er rustig over na. Als ik zeker weet dat ik er een "Daily User" van maak is de investering van een duurdere "stand alone" installatie te overwegen.
Grtn
Hnk