Ombouwen naar injectie

• Justin van Drunen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2026 21:40 #1481665 door Justin van Drunen
Ombouwen naar injectie is gemaakt door Justin van Drunen
Goede avond 
ik heb een Volvo 145 met een b20a heb het motor blok er uit en moet zowiezo uit elkaar zag toen dat er ook blokken waren met injectie dan was ik benieuwd of het mogelijk om mijn b20a om te bouwen naar een blok met enjectie en zo ja dan is de vraag wat hier allemaal voor nodig is en het een beetje te doen is 
alvast bedankt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Arend-Jan van Hilten
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
17-08-2026 22:42 #1481667 door Arend-Jan van Hilten
Beantwoord door Arend-Jan van Hilten in topic Ombouwen naar injectie
Hoi Justin,

Cool, leuk idee!

Ik ben toevallig ook bezig met een B20 blok om te bouwen naar injectie op basis van een rusEFI uaEFI  ECU. Dat is een moderne digitale (open source) ECU die je helemaal kan instellen. Dit vergt wel wat werk, afhankelijk van hoe 'modern/cool' je het wilt maken.
Ik heb gekozen voor o.a. een andere gasklep met enkele injector, losse (sequentiele) bobines, electronisch gaspedaal, trigger wiel op de pulley met krukas sensor in de verdelerkap.
Hopelijk vind ik binnenkort wat tijd om mn voortgang hier op t forum te plaatsen.

Er zijn een paar andere B18/20 injectie projecten, o.a. Erik Ciesluk (MegaSquirt, 4x ITBs, kan zn topic ff niet vinden) en Marlo van het jongerenregister(maxxECU, 'dubbele weber', originele bobine en verdeler, timing wel digitaal).

Ik heb ook dit gezien:  www.classicfuelinjection.co.uk/volvo-amazon-premium-kit , dat is iets sneller wss om in te bouwen.
En TinusTuning heeft een B20E/F D-jet vervangingskit:  www.tinustuning.nl/1-onderdelen-injectie.html

Voor de old-school d/k-jet injectie kan iemand anders je hopelijk helpen 😅

Succes, Arend-Jan

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-08-2026 22:45 #1481668 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Ombouwen naar injectie
Hallo Justin,
dat is mogelijk, met originele onderdelen (zie onderdelenboek) of met moderne alternatieven (zelf gebouwd of als pakket gekocht), maar dat is zeker niet goedkoop, en ook best wel wat werk. Dat het "een beetje te doen is" zou ik het persoonlijk niet noemen als men niet steeds in redelijk grote klussen denkt.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Rob Moltzer
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-08-2026 09:59 #1481672 door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic Ombouwen naar injectie
Belangrijk is ook dat als je op lpg gaat rijden dat je vrij programeerbare ecu ook laag ohmige injectoren kan aansturen, Standaard zit dat bv in de maxxecu, erg mooie ecu. Zelf rij ik met mijn 1800es b20 al 13 jaar met megasquirt en peak en hold kaart voor de lpg injectors, en mijn 245 met de ecumaster. Volgende project wordt zeker een maxxecu, en als je zelf er niet veel verstand van hebt raad ik Ben Flierman, Tinustechniek aan.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-08-2026 11:58 #1481743 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Ombouwen naar injectie
Dag Justin, mijn 145 rijdt al vele jaren naar tevredenheid met injectie op LPG. Destijds heb ik een complete B20E uit een 144 gekocht. Daar kom je tegenwoordig niet zo makkelijk meer aan, denk ik. Ik heb niet de hele motor, maar alleen de cylinderkop overgezet en de druksensor aangepast op de standaard A-nokkenas. Injectietank met retourleiding gemonteerd, kabelboom en alle randapparatuur erin. Alles bij elkaar best een klus.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl