Benzinepomp stuk?
- Hans Havenaar
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
22-07-2026 21:06 #1481386
door Hans Havenaar
Benzinepomp stuk? is gemaakt door Hans Havenaar
Na 2 jaar, waarin van alles gebeurde, wilde ik eindelijk mijn P220 (Amazon combi) weer eens starten. Geen succes. Dus zoek wat er mis is.
Er komt geen benzine. Slang van de pomp losgemaakt en benzine ingegoten en de auto startte meteen.
Nu onderzoeken of de pomp wel werkt. Slang aan de uitvoer, slang aan de invoer eindigend in een blikje waarin benzine zit en aan de uitvoer een blikje wat nog leeg is. Starten, geen verplaatsing van benzine naar het lege blikje.
Moet dan de conclusie zijn: benzine pomp defect?
Zo ja, hoe reinig of repareer je een benzinepomp?
Kan zo'n pomp aankoeken?
Gaarne uw hulp,
Hans Havenaar, GOES
Er komt geen benzine. Slang van de pomp losgemaakt en benzine ingegoten en de auto startte meteen.
Nu onderzoeken of de pomp wel werkt. Slang aan de uitvoer, slang aan de invoer eindigend in een blikje waarin benzine zit en aan de uitvoer een blikje wat nog leeg is. Starten, geen verplaatsing van benzine naar het lege blikje.
Moet dan de conclusie zijn: benzine pomp defect?
Zo ja, hoe reinig of repareer je een benzinepomp?
Kan zo'n pomp aankoeken?
Gaarne uw hulp,
Hans Havenaar, GOES
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-07-2026 22:56 #1481388
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Benzinepomp stuk?
Is een vaker voorkomend probleem.
De kleppen in de pomp staan droog en dichten daardoor niet goed af.
Sommige pompen kan je open schroeven, anderen zijn dichtgefelst.
Een mogelijke methode om de pomp weer tot leven te wekken is de volgende.
Giet wat benzine in de uitgaande kant van de benzinepomp, houdt de slang een poosje omhoog zodat de benzine in de pomp loopt.
Probeer nu nog eens of de pomp de benzine wil oppompen.
De kleppen in de pomp staan droog en dichten daardoor niet goed af.
Sommige pompen kan je open schroeven, anderen zijn dichtgefelst.
Een mogelijke methode om de pomp weer tot leven te wekken is de volgende.
Giet wat benzine in de uitgaande kant van de benzinepomp, houdt de slang een poosje omhoog zodat de benzine in de pomp loopt.
Probeer nu nog eens of de pomp de benzine wil oppompen.
- Reinier Verbeek
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
23-07-2026 11:10 #1481390
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Benzinepomp stuk?
Dat hij niks doet met de twee slangen in een blikje zegt niet per definitie dat hij het niet doet. Niet alle pompen zijn zelfaanzuigend, maar doen het alleen maar als ze aanvoer onder vrij verval uit de tank hebben. Alles een even flink goed schoonmaken, misschien ook het filter in de tank. Of even voorzichtig met perslucht de leiding naar de tank (dat vuil blijft dan in het filter in de tank aan de verkeerde kant vast zitten) en de slang naar de carb. leegmaken van vuil. En de carburateur leegmaken van vuil? 2 jaar is genoeg voor parafineren van iedere benzine.
- Hans Havenaar
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
23-07-2026 20:57 #1481394
door Hans Havenaar
Beantwoord door Hans Havenaar in topic Benzinepomp stuk?
Reinier, bedankt voor je antwoord.
Ik heb vandaag Hans Misdom's aanwijzingen geprobeerd, helaas was vrouwe Fortuna mij niet goed gezind.
De pomp van z'n sokkel geschroefd, 5 schroeven los, tot aan het op- en neergaande membraan, mijn vrouw drukte op de startknop en het membraan gaat rustig op en neer. Dat lijkt me goed. Verder aan de uitvoerkant gezogen en dat gaat even goed totdat er een klepje dichtgaat. Is dat anti terugstromen?
Alles ziet er prima uit en verder beweegt er ook niets om te reinigen of met WD40 gangbaar te maken.
Vraagje: Van welke makelij is de pomp met dit tekentje?
Nu verder zoeken met jouw aanwijzingen
Ik heb vandaag Hans Misdom's aanwijzingen geprobeerd, helaas was vrouwe Fortuna mij niet goed gezind.
De pomp van z'n sokkel geschroefd, 5 schroeven los, tot aan het op- en neergaande membraan, mijn vrouw drukte op de startknop en het membraan gaat rustig op en neer. Dat lijkt me goed. Verder aan de uitvoerkant gezogen en dat gaat even goed totdat er een klepje dichtgaat. Is dat anti terugstromen?
Alles ziet er prima uit en verder beweegt er ook niets om te reinigen of met WD40 gangbaar te maken.
Vraagje: Van welke makelij is de pomp met dit tekentje?
Nu verder zoeken met jouw aanwijzingen
- Derk Idsardi
-
- Moderator
-
Minder
Meer
23-07-2026 21:50 #1481395
door Derk Idsardi
Amazon Combi 1965
Amazon 1962
Forummoderator
Beantwoord door Derk Idsardi in topic Benzinepomp stuk?
Lijkt er meer op dat de leiding geblokkeerd is.
Even de pomp testen met een slangetje uit een maatbeker oid met benzine.
Nieuw pompje is niet zo duur en een reserve is altijd handig...
Even de pomp testen met een slangetje uit een maatbeker oid met benzine.
Nieuw pompje is niet zo duur en een reserve is altijd handig...
Amazon Combi 1965
Amazon 1962
Forummoderator
- Reinier Verbeek
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
24-07-2026 09:03 #1481396
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Benzinepomp stuk?
Er zitten 2 klepjes en een membraan in de pomp. Meer is het niet, dus het klepje aan de uitvoerkant functioneert? Nieuw pompje is gene slecht idee als de pomp stuk is, maar als de leiding verstopt is, is het geen oplossing
Verder zoeken wat het is. Gaat de benzine na verloop van een tijdje stromen als je de aanvoerleiding naar de pomp laag houdt? (ik zuig altijd ff, maar ik heb daar ook altijd snel weer spijt van, het is toch minder lekker dan je vantevoren inschat, en ook al denk je dit keer stop ik op tijd, het effect is vaak teleurstellend). Zo, nee dan zit daar in ieder geval lucht in. Doorstarten moet dan gaan helpen, maar de pomp eerst helemaal met benzine vullen helpt die tijd te verkorten. Eerst blazen in de leiding naar de tank en luisteren of je bubbels hoort??