Volvo 142 B20A loopt te hard stationair

  • Ben Meijer
  • Junior lid
  • Junior lid
  • Jonge liefhebber van (Elektro)techniek.
Meer
26-05-2026 22:46 #1480962 door Ben Meijer
Volvo 142 B20A loopt te hard stationair is gemaakt door Ben Meijer
Beste Allen,
Ik heb een Volvo 142 uit 1973 met een B20A motor (benzine). Ik probeer daarbij alles een beetje bij te werken qua onderhoud, zo ook de ontsteking en carburateur. Nu loopt hij stationair zonder choke ongeveer 1000rpm. Nu zakt het toerental tot ongeveer 850 rpm als ik het vacuumslangetje van de vervroeger afhaal. Dit lijkt mij vreemd. Deze vervroeging hoort stationair toch niet al te veel uit te voeren? Naja, als ik de stelschroef voor het toerental dusdanig ver naar buiten draai (dat het toerental bijna niet lager te krijgen is, kan ik het op zo'n 750 a 800 rpm stationair krijgen. Het ontstekingstijdstip staat op 23 graden bij 1500 rpm met losgekoppelde vacuumvervroeging. Als de motor 850 rpm loopt, dan klinkt het bij de uitlaat aardig goed, loopt hij harder dan hoor ik af en toe een dof plofje bij de eindpijp, is dit normaal? of duid dit op na-ontbranding? Het is niet echt hard, maar het verschil valt wel op bij hogere toerentallen. Als ik de zuiger van de carburateur iets wat optil, dan gaat de motor bijna meteen uit. als ik de choke heel iets inschakel, dan wordt het toerental verhoogd bij het iets optillen van de zuiger. De mengselschroef staat 2,5 slagen uit en de carburateur is pas gereviseerd met nieuwe (vaste) sproeierbuis en naald. Klopt het dat de motor bij stationair lopen al aardig sterk lucht aanzuigt via het vacuumslangetje van de carburateur? 

Voor mij is het veel uitzoeken en leren, daarbij alvast bedankt voor enig advies en reacties. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-05-2026 00:01 #1480963 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Volvo 142 B20A loopt te hard stationair
Beste Ben, volgens olyslager moet de vooronsteking 14gr zijn bij 600 tot 800t/min met vacuumvervroeger los gekoppeld.
Zie bijvoeging.
probeer dit eens.
Anders zou ik het zoeken in valse lucht.

succes

Johan Geers
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ben Meijer
  • Junior lid
  • Junior lid
  • Jonge liefhebber van (Elektro)techniek.
Meer
27-05-2026 08:56 #1480964 door Ben Meijer
Beantwoord door Ben Meijer in topic Volvo 142 B20A loopt te hard stationair
Goedemorgen Johan, 

Dank voor de reactie. Dan ga ik eerst de ontsteking nog eens controleren misschien at deze 2 a 3 graden later staat dan zou moeten, ben benieuwd naar het effect. Anders inderdaad toch maar controleren op valse lucht. Lijkt mij dan toch een waarschijnlijke mogelijkheid. Ik laat vanavond wel even weten wat m’n bevindingen zijn. 

Groet, Ben 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Verhaagen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-05-2026 12:07 #1480967 door Ton Verhaagen
Beantwoord door Ton Verhaagen in topic Volvo 142 B20A loopt te hard stationair
Dag Johan,   Bij een B20A motor is de juiste instelling: 10 graden bij 700 toeren, vacuüm vervroeger losgekoppeld.

Heb je eerst de kleppen gesteld en contactpunten gemeten?

Misschien heb je wat aan de bijlage, die is gemaakt door Jaap Blijleven van de VKV.

Groeten, Ton 

 

1974 Volvo 142
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
28-05-2026 00:11 #1480975 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Volvo 142 B20A loopt te hard stationair
Bij de statische afstelling van de ontsteking wordt deze op 10 graden voorontsteking afgesteld. 

Dit is bij een statische afstelling, bij een draaiende motor is dit 14gr voor een B20A en 10gr voor een B20E/F.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ben Meijer
  • Junior lid
  • Junior lid
  • Jonge liefhebber van (Elektro)techniek.
Meer
28-05-2026 23:00 #1480980 door Ben Meijer
Beantwoord door Ben Meijer in topic Volvo 142 B20A loopt te hard stationair
Bedankt voor de reacties. Ik ben er achter gekomen wat het probleem was met het te hoge stationaire toerental. Het pijpje voor de vacuumvervroeging op de carburateur zat in het verkeerde gat geschroefd en was omgewisseld met de stopschroef, namelijk in die ernaast  ..... terug gezet op de plek: Nu zuigt die niet meer zo hard en kan ik het toerental goed stellen!

De ontsteking staat bij mij op 15 graden bij 800rpm, ik kan hem dus een graadje eerder zetten. Verder staan de contactpuntjes goed. ik zal de kleppen nog wel eens nalopen. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.