Mechanische benzinepomp vervangendoor een electrische
- Rolf Ludeke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
17-04-2026 16:06 - 17-04-2026 16:07 #1480576
door Rolf Ludeke
Mechanische benzinepomp vervangendoor een electrische is gemaakt door Rolf Ludeke
Hallo, mijn P1800 krijgt als hij warm is iets te weinig benzine en ik verdenk de goedkope mechanische pomp. Nu wil ik deze vervangen door een electrische en heb daar een paar vragen over.
Is het nodig om de pomp onder de tank te plaatsen of kan dit ook tegen het schutbord in de motorruimte?
Ik wil hem aansluiten via een veiligheidsrelais, heeft er iemand dit gedaan en hoe is het relais aangesloten? Op de negatieve bobine kant of met een draad gewikkeld om de HT draad van de bobine? Ben een beetje huiverig om het relais op de bobine aan te sluiten, ben bang dat dit de 123 ontsteking misschien beinvloed?
Iemand goede ervaring met een bepaald type pomp?
Bedankt voor het meedenken, groeten Rolf
Is het nodig om de pomp onder de tank te plaatsen of kan dit ook tegen het schutbord in de motorruimte?
Ik wil hem aansluiten via een veiligheidsrelais, heeft er iemand dit gedaan en hoe is het relais aangesloten? Op de negatieve bobine kant of met een draad gewikkeld om de HT draad van de bobine? Ben een beetje huiverig om het relais op de bobine aan te sluiten, ben bang dat dit de 123 ontsteking misschien beinvloed?
Iemand goede ervaring met een bepaald type pomp?
Bedankt voor het meedenken, groeten Rolf
Laatst bewerkt 17-04-2026 16:07 door Rolf Ludeke.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Dezittere
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-04-2026 17:58 #1480578
door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Mechanische benzinepomp vervangendoor een electrische
Zou ook de eerste keer zijn dat de benzinepomp te weinig benzine zou geven??? Nooit meegemaakt.
- Rolf Ludeke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
17-04-2026 18:52 #1480579
door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic Mechanische benzinepomp vervangendoor een electrische
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
17-04-2026 19:53 - 17-04-2026 19:54 #1480581
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Mechanische benzinepomp vervangendoor een electrische
AFR is de air/fuel ratio, de verhouding lucht tov brandstof. Idelaa ongeveer 14.7.
20 betekent dus iets meer lucht, schraler mengsel.
De enige observatie die je aanhaalt is dat de warme motor stationair de waarde 20 geeft. Is er ook iets merkbaar aan de motor, toerental, oppakken of iets anders?
Je verdenkt de benzinepomp, maar geeft niet precies aan waarom.
Wat zijn de waarden bji koude motor stationair?
Wat bij hogere toeren, zowel koud als warm?
Op zich heeft de motor stationair de minste brandstof nodig, daarom dacht ik even dat het onlogisch zou zijn. Maar de mechanische pomp loopt ook met de motor mee, een geeft dus mogelijk dan ook minder brandstof. Al is het dan wel vreemd als het met koude motor wel klopt. Dan wil je juist wat rijker, daarom de choke (lettterlijk verstikken, knijpt de luchttoevoer wat af voor rijker mengsel).
Is het een injectie of een carb versie? De afstelling hiervan, incl koude start en temp-compensatie kunnen hier ook een rol in spelen...
20 betekent dus iets meer lucht, schraler mengsel.
De enige observatie die je aanhaalt is dat de warme motor stationair de waarde 20 geeft. Is er ook iets merkbaar aan de motor, toerental, oppakken of iets anders?
Je verdenkt de benzinepomp, maar geeft niet precies aan waarom.
Wat zijn de waarden bji koude motor stationair?
Wat bij hogere toeren, zowel koud als warm?
Op zich heeft de motor stationair de minste brandstof nodig, daarom dacht ik even dat het onlogisch zou zijn. Maar de mechanische pomp loopt ook met de motor mee, een geeft dus mogelijk dan ook minder brandstof. Al is het dan wel vreemd als het met koude motor wel klopt. Dan wil je juist wat rijker, daarom de choke (lettterlijk verstikken, knijpt de luchttoevoer wat af voor rijker mengsel).
Is het een injectie of een carb versie? De afstelling hiervan, incl koude start en temp-compensatie kunnen hier ook een rol in spelen...
Laatst bewerkt 17-04-2026 19:54 door BartJu.
- Rolf Ludeke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
17-04-2026 20:36 #1480582
door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic Mechanische benzinepomp vervangendoor een electrische
Hallo Bart, de waardes zijn tot nu toe normaal geweest, rond de 14. Nu dus bij de laatste rit ineens bijna afslaan bij stilstand en een waarde van 20, arm dus. Ik verdenk de benzinepomp omdat een goedkope versie is en ik zo 123 dit de meest logische verklaring vind.
Het gaat om een carburateur versie waar vergeleken met de vorige ritten niets aan de afstelling veranderd is.
En het is wel een leuk projectje om te doen
Het gaat om een carburateur versie waar vergeleken met de vorige ritten niets aan de afstelling veranderd is.
En het is wel een leuk projectje om te doen
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
17-04-2026 22:22 #1480584
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Mechanische benzinepomp vervangendoor een electrische
Oke, blij te horen dat je het (nog) een leuk projectje vindt.
Zou het nog valse lucht na de carb kunnen zijn?
Zou het nog valse lucht na de carb kunnen zijn?
- Rolf Ludeke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
17-04-2026 22:52 - 17-04-2026 22:53 #1480585
door Rolf Ludeke
Laatst bewerkt 17-04-2026 22:53 door Rolf Ludeke.
- Johan Geers (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
18-04-2026 01:13 #1480586
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Mechanische benzinepomp vervangendoor een electrische
Beste Rolf zie hier; Waar is de beste plek om een elektrische brandstofpomp te plaatsen?
Kies de beste locatie langs de brandstofleiding, uit de buurt van hitte en opspattend water, en zo dicht mogelijk bij de brandstoftank . Het wordt aanbevolen de pomp op het frame te monteren, nooit hoger dan 60 cm boven de bodem van de brandstoftank. MONTEER DE POMP MET DE ELEKTRISCHE AANSLUITING NAAR BENEDEN WIJZEN, ZOALS WEERGEGEVEN.
Denk er om dat je een pomp kiest die maximaal 0.25 bar is aan de carburators levert andaers heb je kans dat je vlotternaalden gaan lekken.
Ik heb bij mijn amazone ook een electriesche pomp zitten die zit bij de tank gelijk met onderkant tank.
Ik heb de HEP02A gemonteerd met een retourleiding met een 1mm restrictie voor vaporlock, ik rijdt op EURO95.
Maar normaal zou een mechaniesche pomp het goed moeten doen, je zou de druk bij de carburators eens moeten meten bij een verhood toerental b.v.2500t/min
succes
Johan Geers
Kies de beste locatie langs de brandstofleiding, uit de buurt van hitte en opspattend water, en zo dicht mogelijk bij de brandstoftank . Het wordt aanbevolen de pomp op het frame te monteren, nooit hoger dan 60 cm boven de bodem van de brandstoftank. MONTEER DE POMP MET DE ELEKTRISCHE AANSLUITING NAAR BENEDEN WIJZEN, ZOALS WEERGEGEVEN.
Denk er om dat je een pomp kiest die maximaal 0.25 bar is aan de carburators levert andaers heb je kans dat je vlotternaalden gaan lekken.
Ik heb bij mijn amazone ook een electriesche pomp zitten die zit bij de tank gelijk met onderkant tank.
Ik heb de HEP02A gemonteerd met een retourleiding met een 1mm restrictie voor vaporlock, ik rijdt op EURO95.
Maar normaal zou een mechaniesche pomp het goed moeten doen, je zou de druk bij de carburators eens moeten meten bij een verhood toerental b.v.2500t/min
succes
Johan Geers
- Rolf Ludeke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
18-04-2026 09:37 #1480587
door Rolf Ludeke
- Johan Geers (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
19-04-2026 00:48 #1480601
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Mechanische benzinepomp vervangendoor een electrische
Beste Rolf, pomp zit rechtstreeks achter het contact, geen veilighieds relais.
Ik denk dat de meeste het zo doen.
Ik weet wat je bedoelt dat is met een ongeluk de pomp afslaat, meestaal doet men zo een relais achter de oliedrukschakelaar, dus dat met het stilvallen van de motor de pomp afslaat.
Nadeel is wel wanneer de motor lang stil heeft gestaan de carburators leeg zijn en moet je met de startmotor oliedruk op gaan bouwen om de benzienepomp draaiend te krijgen.
Oplossing daarvoor zou kunnen zijn een drukknop over het contact van het relais om de pomp te laten draaien om de carburators vol te krijgen of met een timer werken met afval vertraging die dan weer via het contact werkt.
Misschien dat ik de drukknop versie een keer in ga bouwen, bij mij staat de auto soms weken stil en dan zijn de carburator leeg en moet ik altijd even de auto op contact zetten om de carburators vol te krijgen.
Euro 95 verdampt sneller dan euro 98.
succes
m.vr.gr.
Johan Geers
Ik denk dat de meeste het zo doen.
Ik weet wat je bedoelt dat is met een ongeluk de pomp afslaat, meestaal doet men zo een relais achter de oliedrukschakelaar, dus dat met het stilvallen van de motor de pomp afslaat.
Nadeel is wel wanneer de motor lang stil heeft gestaan de carburators leeg zijn en moet je met de startmotor oliedruk op gaan bouwen om de benzienepomp draaiend te krijgen.
Oplossing daarvoor zou kunnen zijn een drukknop over het contact van het relais om de pomp te laten draaien om de carburators vol te krijgen of met een timer werken met afval vertraging die dan weer via het contact werkt.
Misschien dat ik de drukknop versie een keer in ga bouwen, bij mij staat de auto soms weken stil en dan zijn de carburator leeg en moet ik altijd even de auto op contact zetten om de carburators vol te krijgen.
Euro 95 verdampt sneller dan euro 98.
succes
m.vr.gr.
Johan Geers