Tankhals rubber vervangen

• Teun Hoogeveen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-04-2026 19:01 #1480497 door Teun Hoogeveen
Tankhals rubber vervangen is gemaakt door Teun Hoogeveen
Beste allemaal,
Het tankhals rubber van mijn PV 544 B16 1958 is in een slechte conditie en ik heb besloten hem te vervangen. Eerst een nieuwe besteld. Ik heb de slangenklemmen van de tankvulslang onder het spatbord los gemaakt en het rubber slangetje van het overlooppijpje tijdelijk verwijdert. Ik had het idee om de tankvulslang op te schuiven om het tankhals rubber in de opening van het spatbord te monteren. Dan alles weer terug duwen en vastzetten. Ik krijg de slang echter niet opgeschoven vanuit zijn huidige positie. De slangenklemmen zijn wel los. Ik vraag mij af of ik de tankvulslang ook maar moet vervangen. Ik kan hem dan gewoon doorsnijden. Deze is waarschijnlijk net zo oud als het tankhals rubber. Graag jullie advies. Vast bedankt.
M.vr.gr. Teun Hoogeveen. lidnr. 16535.
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Derk Idsardi
  • Moderator
  • Moderator
Meer
08-04-2026 21:04 #1480498 door Derk Idsardi
Beantwoord door Derk Idsardi in topic Tankhals rubber vervangen
Als ik me niet vergis, is de nieuwe manchet wel soepel genoeg om hem (ingewreven met wat afwasmiddel) van buiten over de tankhals te duwen. De oude vooraf voorzichtig stuksnijden/knippen.

Amazon Combi 1965
Amazon 1962

Forummoderator

• Teun Hoogeveen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-04-2026 23:05 #1480501 door Teun Hoogeveen
Beantwoord door Teun Hoogeveen in topic Tankhals rubber vervangen
Dag Derk,
Bedankt voor je snelle reactie. Mijn tankhalsrubber is voorzien van een uitsparing aan de binnenzijde, waarin een metalen rand op de tankvulbuis moet vallen (denk ik). Ik ben bang dat ik niet het rubber door de smalle spleet kan persen, maar dat ik eerst de tankvulslag los moet maken om de buis naar buiten te trekken. De metalen rand maakt het onmogelijk (denk ik). Dan kan ik het rubber er over heen schuiven en de twee kunnen dan gezamenlijk (met een beetje zeepsop) teruggeduwd worden, waarna ik de tankvulslag weer aan kan sluiten. Op dit ogenblik kan ik dat alleen doen als ik de tankvulslang door snij en vervang door een nieuwe soepele slang.
M.vr.gr, Teun Hoogeveen.

• Derk Idsardi
  • Moderator
  • Moderator
Meer
09-04-2026 11:41 #1480503 door Derk Idsardi
Ah, dat klinkt idd als een lastiger klusje dan ik dacht.

Dan zul je het rubberen deel waarschijnlijk ook moeten vervangen. Kan WD-40 nog soelaas bieden om die los te krijgen?

Succes!

Amazon Combi 1965
Amazon 1962

Forummoderator

• Reinier Verbeek
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-04-2026 13:08 #1480504 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Tankhals rubber vervangen
Zeep! Rubber krijg je vaak soepel met zeep. Maar het kan natuurlijk dat dit rubber al veel te veel is uitgehard om er iets mee te kunnen. Veel rubber kan niet tegen produkten op oliebasis. Maar vulslangen van de benzinetank aan de binnenkant in ieder geval zeker wel.

• Teun Hoogeveen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
09-04-2026 14:06 #1480505 door Teun Hoogeveen
Bedankt, ik houd beide suggesties in gedachten. Eerst ga ik de tankvulslang er tussen uit halen, is erg hard..
M.vr.gr,
Teun Hoogeveen.

• Teun Hoogeveen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-04-2026 20:49 #1480539 door Teun Hoogeveen
Beste Derk, Reinier,
Ik heb het tankhalsrubber kunnen vervangen. Ik heb eerst geprobeerd de rubberen tankvulslang te behouden. Dit lukte niet, te hard en de bovenste vulpijp was nog gebittakt. Ik heb dus ten langen leste besloten de tankvulslang door te snijden met een stevig gekarteld mes. Dat ging vrij vlot. Maar ik moest eerst ruimte maken voor mezelf in het spatbord, dus binnenscherm/spatlap en achterwiel verwijderd. Na het doorsnijden kon ik de bovenste vulpijp makkelijk wegdraaien en verwijderen. Met een stofzuiger heb ik de vulpijp uitgezogen om geen troep in de tank te krijgen. Na de bovenste vulpijp schoongemaakt te hebben, kon ik vrij makkelijk de tankvulslag er op schuiven met zeep. Het aansluiten van de slang op de onderste vulpijp ging vrij makkelijk weer dankzij vloeibare zeep. Het doorvoeren door het spatbord leverde geen problemen op. De tankdop zit nu prima en het rubber sluit mooi aan op het plaatwerk. Bedankt voor het meedenken.
Teun Hoogeveen.
Bijlagen:

• Derk Idsardi
  • Moderator
  • Moderator
Meer
12-04-2026 20:57 #1480540 door Derk Idsardi
Mooi dat het gelukt is Teun. Al met al toch nog wel een klusje, maar dan ziet het er weer mooi uit.

Amazon Combi 1965
Amazon 1962

Forummoderator