Acceleratiepomp Zenith VN34

• Rik Tuin
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-10-2025 19:00 #1478853 door Rik Tuin
Acceleratiepomp Zenith VN34 is gemaakt door Rik Tuin
Beste forummers,

Ik heb i.h.k.v. terug naar origineel mijn originele ontsteking teruggeplaatst en de Zenith VN34 carburateur gereviseerd. Betreft een PV544 met de B16A motor. Ik had er een 123 ignition op en de Weber vervangingscarburateur.

Ik heb de Zenith gereviseerd met een revisiesetje van onze webshop. Daarbij is ook de gasklepas verbust, dus geheel spelingvrij. Na montage van de gereviseerde carburateur sloeg de motor werkelijk meteen aan en liep deze ook mooi. Er is echter niet mee te rijden. Wat blijkt nu, het lijkt wel alsof de acceleratiepomp te veel weerstand heeft waardoor het hefboomplje de plunjer van de acceleratiepomp in het vlotterkamerblok amper indrukt. Voor revisie had de carburateur dat probleem niet. Als ik de vlotterkamer leeg laat lopen en 'droog'  gas geef, drukt het hefboomje de plunjer van de acceleratiepomp wel volledig in, de benzine houdt de plunjer kennelijk tegen. Ik heb de sproeiers die niet in het revisiesetje zaten gecheckt maar die lijken allemaal goed te zijn.

Overigens geeft het terugplaatsen van de originele veer onder de plunjer geen ander resultaat.

Ik heb de Weber maar weer teruggeplaatst waardoor de wagen weer goed rijdt maar ik wil zoals gezegd de originele terugplaatsen. 

Iemand enig idee?

Groet, Rik Tuin

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Stijn v.d. Linde
  • Moderator
  • Moderator
Meer
20-10-2025 21:38 #1478855 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Acceleratiepomp Zenith VN34
Sproeide hij wel benzine Rik? Of lukte dat niet eens? Anders misschien toch ergens een blokkade waar de benzine druk niet heen kan.

Amazon '65

Nieuwe moderator gezocht! Mail naar moderator@volvokv.nl.

• Rik Tuin
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-10-2025 22:11 #1478856 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Acceleratiepomp Zenith VN34
Jazeker, hij sproeit wel benzine. 

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD