PV444 Zenith problemen?u
- Thom Thom (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-09-2025 17:48 #1478555
door Thom Thom (GAST)
PV444 Zenith problemen? is gemaakt door Thom Thom (GAST)
Goedemiddag allemaal,
Momenteel een volvo PV 444 B16 aan het restaureren (onafgemaakt project via marktplaats) na het vervangen van de brandstoftank/leidingen/pakkingen brandstof pomp wil hij niet meer lopen.
Het e.e.a. al uitgesloten.
-krijgt weer een goede vonk na vv contactpunten + condensator
-Kleppen gesteld.
-Timing staat goed.
-Brandstof gaat goed door pomp en vlotter loopt netjes vol
-Gasnaald zat verstopt met rommel deze schoongemaakt + rest van cabrateur schoongemaakt.
Ik heb de auto auto voor het loshalen van de cabrateur met heel veel moeite twee keer kunnen laten lopen (veel gas geven/spelen met choke etc)
Toen liep hij direct hoog stationair maar reageerde wel op gas.
Nu na het loshalen van de cabrateur reageert hij helemaal nergens meer op.
De start motor gaat goed rond echter geen enkel plofje ook niet met wat hulp met start piloot.
Zijn de Zenith cabrateur zo gevoelig voor vacuumlek of zal ik in een hele andere hoek moeten zoeken?
Bij gas geven zie ik de brandstof inspuiten en met mijn hand op de opening bovenkant voel ik veel vacuum/natte hand van de brandstof.
Tips zijn erg welkom!
Momenteel een volvo PV 444 B16 aan het restaureren (onafgemaakt project via marktplaats) na het vervangen van de brandstoftank/leidingen/pakkingen brandstof pomp wil hij niet meer lopen.
Het e.e.a. al uitgesloten.
-krijgt weer een goede vonk na vv contactpunten + condensator
-Kleppen gesteld.
-Timing staat goed.
-Brandstof gaat goed door pomp en vlotter loopt netjes vol
-Gasnaald zat verstopt met rommel deze schoongemaakt + rest van cabrateur schoongemaakt.
Ik heb de auto auto voor het loshalen van de cabrateur met heel veel moeite twee keer kunnen laten lopen (veel gas geven/spelen met choke etc)
Toen liep hij direct hoog stationair maar reageerde wel op gas.
Nu na het loshalen van de cabrateur reageert hij helemaal nergens meer op.
De start motor gaat goed rond echter geen enkel plofje ook niet met wat hulp met start piloot.
Zijn de Zenith cabrateur zo gevoelig voor vacuumlek of zal ik in een hele andere hoek moeten zoeken?
Bij gas geven zie ik de brandstof inspuiten en met mijn hand op de opening bovenkant voel ik veel vacuum/natte hand van de brandstof.
Tips zijn erg welkom!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-09-2025 20:48 #1478558
door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic PV444 Zenith problemen?
Wat geregeld voorkomt is dat de voet van de carburateur niet helemaal vlak is met als gevolg valse lucht. Voet kun je vlakken met schuurpapier op een glasplaat. Verder is mijn ervaring dat je al erg snel lekkage hebt van lucht langs het inlaatspruitstuk. Ook iets om goed na te gaan of die zuiver vlak is.
- Thom Thom (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-09-2025 21:13 #1478559
door Thom Thom (GAST)
Beantwoord door Thom Thom (GAST) in topic PV444 Zenith problemen?
Ga ik morgen even controleren bedankt.
Kan het zijn dat het z'n vacuum lek ervoor zorgt dat hij dus helemaal niet meer aanpakt zelfs niet een beetje?
Thom
Kan het zijn dat het z'n vacuum lek ervoor zorgt dat hij dus helemaal niet meer aanpakt zelfs niet een beetje?
Thom
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-09-2025 09:44 #1478561
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic PV444 Zenith problemen?u
Als hij helemaal niks doet, ook niet met start pilot (of remmenreiniger), dan gaat mijn verdenking uit naar de ontsteking.
Je schrijft dat je een goede vonk hebt, maar hoe goed is goed?
Als je de bougiekabel in de buurt van het kleppendeksel houd ( bougie vervangen door een lange schroef) moet je vonken kunnen trekken van 7 a 10mm !!
Je schrijft dat je een goede vonk hebt, maar hoe goed is goed?
Als je de bougiekabel in de buurt van het kleppendeksel houd ( bougie vervangen door een lange schroef) moet je vonken kunnen trekken van 7 a 10mm !!
- Thom Thom (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2025 10:39 #1478562
door Thom Thom (GAST)
Beantwoord door Thom Thom (GAST) in topic PV444 Zenith problemen?u
Goedemorgen en Bedankt voor het reageren.
In mijn ogen idd een goede vonk zal hem ook straks even nameten of het in de buurt van de 10mm komt.
Meerdere malen de boegie eruit gehad om idd de vonk te controleren op de kleppendeksel.
Ook al eens het huis los gedraaid en de timing veranderd tijdens het starten ook dit gaf helemaal niets en geen verschil. (Daar had ik wel mijn hoop op)
Bobine al eens omgewisseld + verdeler/verderkap/contactpunt gewisseld. (Weerstand gemeten van kabels)
Vonk lijkt een stuk beter sinds vv condensator dat dan weer wel.
Helaas ook helemaal niets op remmenreiniger.
Het klinkt inderdaad aan alle kanten als een ontstekings probleem echter vindt ik het gek dat hij ook geen plofje geeft bij het verdraaien van de verdeler?
Je zou toch denken dat hij dan vast wel 1x op het juiste moment vonk en iets laat horen.
Boegies zijn altijd erg nat van brandstof+ sterke benzine geur aanwezig
In mijn ogen idd een goede vonk zal hem ook straks even nameten of het in de buurt van de 10mm komt.
Meerdere malen de boegie eruit gehad om idd de vonk te controleren op de kleppendeksel.
Ook al eens het huis los gedraaid en de timing veranderd tijdens het starten ook dit gaf helemaal niets en geen verschil. (Daar had ik wel mijn hoop op)
Bobine al eens omgewisseld + verdeler/verderkap/contactpunt gewisseld. (Weerstand gemeten van kabels)
Vonk lijkt een stuk beter sinds vv condensator dat dan weer wel.
Helaas ook helemaal niets op remmenreiniger.
Het klinkt inderdaad aan alle kanten als een ontstekings probleem echter vindt ik het gek dat hij ook geen plofje geeft bij het verdraaien van de verdeler?
Je zou toch denken dat hij dan vast wel 1x op het juiste moment vonk en iets laat horen.
Boegies zijn altijd erg nat van brandstof+ sterke benzine geur aanwezig
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
18-09-2025 23:17 #1478574
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic PV444 Zenith problemen?u
Is de ontstekingsvolgorde wel juist? Controleer dit eens.
- Thom Thom (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2025 22:27 #1478584
door Thom Thom (GAST)
Beantwoord door Thom Thom (GAST) in topic PV444 Zenith problemen?u
Goedenavond allemaal.
Iedereen bedankt voor het mee denken.
Het probleem = opgelost bedankt voor de 10mm ontstekingsvonk tip!
In mijn ogen leek hij een gezonde vonk te hebben echter kwam hij nooit richting de 10mm... Bobine omgewisseld verdeler kap/rotor alles gewisseld zonder succes. Uiteindelijk meting gedaan op schroefje richting condensator (die vanaf contactpunt komt) hier bleef ik massa op meten.... Wat blijkt nou het rubbertje wat dit gescheiden moest houden was erg poreus/vergaan en maakte hierdoor ongezien contact.
Vreemd dat hij hiervoor enkele keren met veel moeite toch heeft kunnen lopen... Blij dat het is opgelost allemaal nogmaals bedankt!
Iedereen bedankt voor het mee denken.
Het probleem = opgelost bedankt voor de 10mm ontstekingsvonk tip!
In mijn ogen leek hij een gezonde vonk te hebben echter kwam hij nooit richting de 10mm... Bobine omgewisseld verdeler kap/rotor alles gewisseld zonder succes. Uiteindelijk meting gedaan op schroefje richting condensator (die vanaf contactpunt komt) hier bleef ik massa op meten.... Wat blijkt nou het rubbertje wat dit gescheiden moest houden was erg poreus/vergaan en maakte hierdoor ongezien contact.
Vreemd dat hij hiervoor enkele keren met veel moeite toch heeft kunnen lopen... Blij dat het is opgelost allemaal nogmaals bedankt!